اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دوربرگردان سه ماهه ارز و سکه

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام

***شاخص کل درجا زد
دیروز، شاخص کل بورس تهران تغییر محسوسی را تجربه نکرد و در رقم 63 هزار و 853 واحد متوقف شد. به رغم نوسان محدود شاخص کل، افت 64/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن مشاهده شد. به این ترتیب، نمادهای شاخص‌ساز بار دیگر به کمک شاخص کل آمدند و مانع افت آن شدند.

در این میان می‌توان به معاملات پرحجم نمادهای «فارس» و «وغدیر» (در مجموع 130 واحد اثر مثبت بر شاخص کل گذاشتند) اشاره کرد. از سوی دیگر، نماد «خودرو» با توجه به کاهش سود سال مالی 94 نسبت به سال جاری (کاهش سود از 372 به 221 ریال به ازای هر سهم)، از نمادهایی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بود.

به این ترتیب، همراه با کاهش حجم معاملات، تداوم حرکت فرسایشی شاخص کل را شاهد بودیم و انتظار می‌رود این روند کم نوسان ادامه یابد.


بازار ارز

***کف‌شکنی سه ماهه دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به قیمت 3 هزار و 395 تومان معامله شد. به این ترتیب، بعد از حرکت بیش از سه ماهه دلار در قیمت‌های بالاتر از 3400 تومان، شکست این کف حمایتی مشاهده شد.

در میان عوامل موثر بر ریزش دلار می‌توان به کنترل‌های اعمالی از سوی بانک مرکزی بر بازار ارز، مانند برخورد جدی با دلالان ارز اشاره کرد؛ انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای، که در اسفندماه برگزار شد نیز اثر مهمی بر بازار ارز داشت.

در این شرایط، مذاکرات از هفته آینده (24 اسفند) از سر گرفته می‌شود، به این ترتیب، به نظر می‌رسد بازار ارز در انتظار سیگنال‌های مثبت هسته‌ای باقی بماند. از سوی دیگر، رشد شاخص دلار در بازارهای جهانی باعث کاهش نرخ یورو تا 3700 تومان در بازار داخلی شده است.


بازار سکه

***عقب‌نشینی سکه به سه ماه قبل
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 10 هزار تومانی به قیمت 957 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، افت همزمان دلار در بازار ارز و اونس طلای جهانی موجب فشار بر قیمت سکه شد؛ در نتیجه سکه به کمترین قیمت از 16 آذر تا کنون رسید که افت قابل توجهی محسوب می‌شود.

در این شرایط، همچنان افزایش تقاضای پایان سال در بازار سکه وجود دارد که موجب پایدار ماندن حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) شده است. در این میان به نظر می‌رسد اونس طلا نوسان اندکی را در محدوده فعلی داشته باشد؛ از سوی دیگر، به رغم انتظار افت قیمتی دلار، افزایش فاصله از مرز 3400 تومان می‌تواند با مقاومت مواجه شود.

با این حال، با توجه به رشد تقاضای فصلی، قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند جذابیت خرید را میان معامله‌گران به وجود آورد.


بازار طلای جهانی

نوسان اونس در محدوده جدیدروز گذشته، اونس طلا کار خود را نزولی آغاز کرد و به کمتر از 1154 دلار رسید؛ علت اصلی این امر فشار شاخص دلار آمریکا و برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود.

در واقع، آمار اشتغال‌زایی مناسب آمریکا در هفته گذشته و اجرای سیاست‌های تسهیل کمی (QE) از روز دوشنبه در اروپا دلایل عمده رکوردزنی ارزش شاخص دلار آمریکا (بیشترین مقدار 12 ساله در برابر یورو) محسوب می‌شوند.

در ادامه معاملات اما، افت بازارهای سهام اروپا موجب تقویت قیمت طلا شد؛ به‌طوری که ساعت 16 اونس طلا به قیمت 1166 دلار معامله می‌شد. در این رابطه، امروز مذاکرات درخصوص اصلاحات اقتصادی یونان برگزار می‌شود. در این شرایط، تکنیکالیست‌ها 1150 دلار را کف حمایتی جدید بازار طلا ارزیابی می‌کنند که محدوده جدید حرکتی آن زیر 1200 دلار را تعیین می‌کند.


بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»هاطی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با افت اندک 6/ 0 درصدی به قیمت 81 هزار و 674 تومان معامله شدند.

به این ترتیب همان‌طور که اشاره شده بود، پیشنهاد جدید بانک مسکن مبنی بر افزایش 15 میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن نمی‌توانست روی قیمت این اوراق اثر مثبت پایداری داشته باشد؛ در واقع، بانک مسکن به منظور جلوگیری از جهش قیمتی «تسه»های فعلی قرار است تسهیلات جدید را در اوراقی جدید که نیازمند سرمایه‌گذاری جداگانه است منتشر کند.

همچنین باید در نظر داشت این پیشنهاد هنوز به تایید شورای پول و اعتبار نیز نرسیده است. در این شرایط، معقول بودن نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن (حدود 20 درصد در قیمت 80 هزار تومان) موجب می‌شود نوسان «تسه»ها در حوالی 80 هزار تومانی محتمل‌ترین سناریو حرکت قیمتی آنها در این روزها باشد.


بازار نفت

تضعیف محرک‌های نفت برنتنفت خام آمریکا در حالی نوسانات محدودی را حول مرز 50 دلاری سپری می‌کند که رشد شاخص دلار، موجودی نفت آمریکا و کاهش تقاضا به علت دوران تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها بر آن فشار وارد می‌کنند (5/ 49 دلار بر بشکه، دیروز ساعت 16).

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند عوامل حمایت‌کننده از نفت برنت تضعیف شده‌اند و این نفت در مسیری نزولی فاصله خود با نفت WTI را کاهش داده است. در این میان می‌توان به انتظار افزایش صادرات لیبی (بیش از 2 میلیون بشکه در این هفته) و همچنین کاهش موقعیت‌های بلند (انتظار افزایش قیمت) در بازار آتی نفت برنت اشاره کرد.

در این شرایط، گرچه رشد فراتر از انتظار تورم مصرف‌کننده (CPI) چین خوش‌بینی را در میان معامله‌گران به وجود آورد، اما کاهش تورم تولیدکننده (PPI) بار دیگر نگرانی از اقتصاد این کشور را تقویت کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد