اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ربع سکه، تافته جدا بافته بازار کاهشی طلا

در اولین روز کاری اسفند بازارهای ارز، سکه و سهام با بازگشت نسبی آرامش همراه بود؛ به‌طوری‌که روز گذشته قیمت دلار در بازار تهران با 5 تومان کاهش روبه‌رو شد.


در بازار سکه نیز شاهد افت 17 هزار تومانی قیمت در بازار تهران بودیم که به عقیده کارشناسان همزمانی با کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی دلیل آن بوده است. در بازار سهام روز گذشته نیز دماسنج این بازار 147 واحد رشد را نشان داد که این امر به معنای تغییر جهت بازارها در آستانه مذاکرات مهم ژنو است.


رفتار متضاد اجزای بازار
روز شنبه وضعیت بازار ارز تفاوتی با روزهای پیشین نداشت تا دلار در اولین روز کاری اسفندماه با کاهش جزئی 5 تومانی به 3420 تومان برسد، اما با وجود تغییرات جزئی دلار، دامنه نوسانات در بازار سکه زیاد بود و سکه بهار آزادی با توجه به ریزش اونس، دو کانال نزول قیمتی را تجربه کرد. جالب اینجا است که در بازار روز شنبه اجزای بازار سکه نسبت به سقوط روز جمعه طلای جهانی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. در حالی‌که بهای سکه تحت‌تاثیر سقوط روز جمعه اونس، 17 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت 978 هزارتومان پایین آمد، ربع سکه به ریزش اونس و کاهش دلار توجهی نکرد. روز شنبه بهای ربع سکه با هزار تومان افزایش تا نرخ 274 هزار تومان بالا رفت، امری که از سوی فروشندگان بیشتر به افزایش تقاضا برای ربع سکه در ماه پایانی سال مربوط می‌شود.


امیدواری دلالان به سکه‌بازان
روز شنبه فضای بازار ارز آرام بود و تقاضای چندانی برای دلار وجود نداشت. آنچه از سوی اکثر بازیگران غیررسمی بازار شنیده می‌شود این است که دلار رمق بالا رفتن ندارد. با این وجود همچنان کسانی هستند که انتظار بالا رفتن قیمت را دارند. برخی از آنها با توجه به سقوط اونس جهانی و پایین آمدن سکه این احتمال را می‌دهند که سکه‌بازان روز یکشنبه با خرید دلار زمینه رشد نرخ فروش سکه را فراهم کنند. این در حالی است که گروهی دیگر از بازیگران آغاز مذاکرات هسته‌ای را عامل اصلی عدم دخالت سکه‌بازان در بازار ارز روز شنبه عنوان کردند. به گفته آنها به علت شروع مذاکرات هسته‌ای احتمال مداخله معامله‌گران سکه در روز یکشنبه نیز کم است. روز شنبه نرخ رسمی دلار با 42 ریال افزایش به 2767 تومان رسید.

بازگشت سکه به کانال 970
در اولین روز هفته، بهای سکه تحت‌تاثیر افت طلای جهانی در روز جمعه قرار گرفت. روز شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 976 هزار تومان معامله شد که کاهشی 17 هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. پنج‌شنبه بهای سکه با بالا رفتن قیمت اونس تا نرخ 1220 دلار تا قیمت 993 هزار تومان رشد کرد، اما در روز جمعه بهای طلای جهانی به نزدیکی 1203 دلار رسید، امری که بازار روز شنبه سکه را تحت‌تاثیر قرار داد تا قیمت سکه در دو روز آخر کاری، در دو کانال 970 هزار و 990 هزار تومان رفت و برگشت کند. با وجود افت 15 هزار تومانی، قیمت بازاری سکه همچنان از ارزش ذاتی آن بیشتر است. روز شنبه ارزش ذاتی سکه 972 هزار تومان بود و اختلافی 4 هزار تومانی با نرخ فروشندگان داشت.

ربع‌ سکه ناهمسو با اونس
اما در اولین روز هفته قیمت ربع سکه به دلایل داخلی واکنشی نسبت به سقوط اونس نداشت. روز گذشته بهای ربع سکه با هزار تومان رشد به 274 هزار تومان رسید تا روند افزایشی این کالا ادامه پیدا کند. در آخرین روز کاری هفته پیش نیز ربع سکه 4 هزار تومان افزایش را تجربه کرد. در حالی‌که افزایش هفته گذشته بیشتر ناشی از صعود اونس بود، افزایش جزئی روز شنبه ناشی از بالا رفتن تقاضا در نظر گرفته می‌شود. به گفته فروشندگان در ماه پایانی سال تقاضا برای خرید ربع سکه و سکه یک گرمی به‌طور سنتی در بازار افزایش پیدا می‌کند، امری که قیمت این دو دارایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد