اونس طلا2379.33
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

سقوط 7 درصدی اونس در یک ماه گذشته

اونس طلا در هفته کاری گذشته نیز به سقوط خود ادامه داد تا در یک قدمی مرز 1200 دلار قرار بگیرد. هر اونس فلز زرد که دو هفته پیشروی قیمت 1228 دلار ایستاده بود، روز جمعه به قیمت 1203 دلار رسید.


طلا در هفته کاری گذشته چند بار به نزدیکی مرز روانی 1200 دلار رسید و از آن فاصله گرفت، اما در آخرین روز کاری با لمس کانال 1100 دلار بالاخره به 25 دلار افت هفتگی رضایت داد. پایین‌ترین قیمت ثبت شده روز جمعه 1198 دلار بود.

بازارهای مالی آمریکا روز دوشنبه تعطیل بودند، اما اونس در بازارهای فعال جهان به قیمت 1231 دلار رسید. نشست دوشنبه شب وزرای دارایی منطقه یورو درباره یونان زودتر از موعد و بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید، اما این خبر بیشتر بازار سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد.

دوشنبه صبح بازارهای مالی جهان واکنش‌های انتظاری متفاوتی به برگزاری این جلسه داشتند. در حالی که روند بازارهای سهام و ارز نشان‌دهنده خوش‌بینی به نتیجه این نشست بود، بازارهای جهانی طلا با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند. انتشار داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا نیز به این روند کمک کرد.

اما اونس روز سه‌شنبه با سقوط شدید به قیمت 1209 دلار رسید. سقوط دومین روز هفته عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارها و فروش فنی بود. روز سه‌شنبه شاخص‌های سهام آمریکا دوباره نزدیک رکوردهای خود نوسان داشتند تا حرکت پول از بازار فلزهای گرانبها به سوی بورس ادامه پیدا کند. این امر به کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن دامن زد.

همچنین چشم‌انداز فنی طلا در سه هفته پیش از آن دچار آسیب شده بود تا سه‌شنبه افزایش فروش‌های فنی هم کاملا به چشم بیاید. البته روز سه‌شنبه دو عامل دیگر نیز به افت شدید فلز زرد کمک کردند. افت بهای نفت خام و رشد شاخص دلار از کف روزانه به ضرر قیمت طلا تمام شد.

اونس روز چهارشنبه تا نزدیک مرز 1200 دلار افت کرد، اما در ادامه روز از کف روزانه خود بالا آمد. افت قیمت این روز عمدتا ناشی از فروش فنی و عوامل کاهشی خارجی بود، اما انتشار صورتجلسه نشست 28 ژانویه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به رشد طلا در آخر وقت کمک کرد.

صورتجلسه نشست اواخر ماه ژانویه بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که این بانک هنوز در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره صبور است. علاوه‌بر فروش فنی شکل گرفته تحت‌تاثیر روند سه هفته پیشتر، روز چهارشنبه تقویت شاخص دلار و کاهش قیمت‌های نفت خام هم به افت ارزش فلز زرد کمک کرد. قیمت نهایی روز 1213 دلار بود. اونس پنج‌شنبه به بهای 1207 دلار رسید. این افت باز هم تحت‌تاثیر عوامل کاهشی خارجی صورت پذیرفت. طلا در این روز در نتیجه صورتجلسه افزایشی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو رشد داشت، اما در پایان روز قیمتی کمتر از روز چهارشنبه را برای خود ثبت کرد.

تقویت شاخص دلار و کاهش قیمت‌های نفت عواملی بودند که توانستند اثر افزایشی صورتجلسه ژانویه بانک مرکزی آمریکا را معکوس کنند. ادامه خوش‌بینی‌ها به انجام توافق یونان و اتحادیه اروپا نیز در این روز به کاهش ارزش طلا کمک کرد. با این همه جلسه روز جمعه «یوروگروپ» اهمیت بسیار بیشتری داشت.

وزرای دارایی منطقه یورو روز جمعه با یونان به این توافق رسیدند که برنامه‌های کمک مالی خود را موقتا تا چهار ماه دیگر تمدید کنند. این توافق به کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر شد، گرچه نگرانی‌ها ادامه دارد. اونس در این روز کانال 1100 دلار را لمس کرد، اما در نهایت به قیمت 1203 دلار رسید.

به این ترتیب طلا برای چهارمین هفته پیاپی با افت روبه رو شد. ارزش اونس در یک ماه گذشته 89 دلار معادل حدود 7 درصد سقوط کرده است. این روند باعث شده کارشناسان برای روزهای پیش‌رو نیز ادامه افت فلز زرد را پیش‌بینی کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد