اونس طلا2324.39
مظنه15,431,000
18 گرم3,562,200
ارزش سکه34,766,043
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

رشد سکه و دلار در واپسین روز بهمن‌ماه

سکه بهار آزادی و دلار در آخرین روز بهمن‌ماه، نتی مخالف روند ماهانه خود نواختند. این دو کالا که در بهمن‌ماه با افت ارزش روبه‌رو شده بودند، رور پنج‌شنبه رشد را تجربه کردند.



روز پنج‌شنبه بهای دلار با افزایش جزئی 5 تومانی به قیمت 3420 تومان رسید، اما سکه تحت‌تاثیر صعود اونس در بازارهای جهانی با شدت بیشتری رشد کرد. اونس تا بعدازظهر پنج‌شنبه روند افزایشی داشت.

در سی‌امین روز بهمن‌ماه، بهای سکه با15 هزار تومان افزایش، دو کانال بالا رفت و به نرخ 993 هزار تومان رسید. افزایش این دو دارایی با ارزش در حالی اتفاق افتاد که بررسی داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان‌دهنده آن است که در ماه بهمن سکه 5/ 4 و دلار 2 درصد افت را تجربه کرده‌اند.

حال باید دید که ساز مخالف زدن سکه و دلار در آخرین روز ماه جاری، به اسفندماه نیز سرایت خواهد کرد یا این دو دارایی به روند دو‌ماه زمستانی خود ادامه خواهند داد. آیا افزایش روز پنج‌شنبه تنها «نقطه فالشی در ‌هارمونی کاهشی دو بازار» بوده است؟


شاخص بازار ارز در اسفند
در بازار برای افزایش یا کاهش قیمت شواهد و نشانه‌هایی وجود دارد. به گفته برخی از فعالان موضوع‌هایی در خارج بازار در حال رخ دادن است که تقاضای ارز را در ماه جاری بالا خواهد برد.

گروهی از بازیگران نیز معتقدند قیمت دلار به کف رسیده و تصور رسیدن به کف قیمتی، امکان افزایش تقاضا را فراهم می‌کند. به گفته آنها، در قیمت‌های نزدیک به 3400 تومان ارزی در بازار عرضه نمی‌شود و این موضوع این تصور را ایجاد کرده که دلار به کمترین نرخ فروش خود رسیده است.

این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان به ادامه روند کم نوسان بهمن‌ماه اعتقاد دارند. به باور آنها حجم معاملات کنونی بازار ارز بسیار پایین است و از سوی دیگر در صورت افزایش تقاضا در اسفند، بازیگران بازارساز رسمی مانند ماه گذشته توانایی مدیریت نوسانات نرخ ارز را خواهند داشت.


افت 2 درصدی دلار
دلار در اولین روز ماه گذشته معاملات خود را با قیمت 3470 تومان آغاز کرد که افتی 25‌تومانی نسبت به آخرین روز دی‌ماه داشت. این روند کاهشی در ادامه بهمن‌ماه هم دنبال شد. قیمت دلار در نیمه اول بهمن‌ماه، در بازه 3450 تومان تا 3500 تومان قرار داشت، اما در نیمه دوم این ماه بهای این ارز یک سطح پایین‌تر آمد و در محدوده قیمتی 3400 تومان تا 3450 تومان نوسان کرد.

جدا از کاهش قیمت، دامنه نوسانات دلار نیز در ماه گذشته کاهش یافت. بیشترین تغییرات قیمتی دلار مربوط به روزهای اول، ششم و بیستم بهمن‌ماه بود که شاخص بازار ارز نوسانات 25 تومانی را به ثبت رساند.

درادامه این روند کم نوسان روز پنج‌شنبه بهای دلار افزایشی 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3420 تومان رسید. این در حالی است که در مقاطعی از روز نرخ 3425 تومان نیز بر تابلوی صرافی‌ها نقش بست، هر چند که عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی مقدار افزایش روز پنج‌شنبه را تقلیل داد.

با وجود افزایش 5 تومانی آخرین روز بهمن‌ماه، بهای دلار در یازدهمین ماه سال 75 تومان (معادل 2 درصد) افت کرد. (قیمت بسته شده آخرین روز بهمن ‌با قیمت پایانی آخرین روز دی‌ماه مقایسه شده است.) همچنین بررسی داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان‌دهنده این است که سقف قیمتی دلار در بهمن‌ماه مربوط به ششم این ماه بود که دلار با قیمت 3490 تومان معامله شد. کف قیمت دلار در بهمن‌ماه نیز 3410 تومان بود، این قیمت در تاریخ 19 بهمن ثبت شد.


عوامل بهمن در بازار دلار
به گفته فعالان «ابلاغ مقررات 8 بندی برای عملیات ارزی صرافی‌ها»، «کنار کشیدن معامله‌گران بزرگ»، «روند کم جان عرضه و تقاضا» و «عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» از عوامل کاهشی شاخص بازار ارز در بهمن‌ماه بوده است.

به گفته برخی تحلیلگران مقررات جدید نهاد سیاست‌گذار در 29 دی‌ماه، مهم‌ترین عامل کاهش نرخ فروش دلار و کاهش نوسان‌ها در ماه گذشته بود.

بر اساس ابلاغیه ارزی بانک مرکزی انجام معاملات آتی توسط معامله‌گران غیررسمی ممنوع شد، امری که در نهایت به کنار کشیدن معامله‌گران بزرگ بازار منجر شد. حذف این دسته از معامله‌گران تا حدودی جو هیجانی بازار ارز و تحرکات بازیگران غیررسمی را با کاهش مواجه کرد، موضوعی که در کاهش نوسانات دلار نمایان شد.

با وجود روند کاهشی دلار در دو ماه ابتدایی زمستان، برخی از بازیگران به افزایش تقاضا در ماه پایانی سال و بالا رفتن قیمت چشم دوخته‌اند. به باور این دسته رشد تقاضا برای ارز مسافرتی در اسفندماه قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، این در حالی است که عده دیگری اعتقاد دارند که دلار به روند دو ماه گذشته ادامه خواهد داد.


افزایش دامنه نوسانات سکه
در دومین ماه زمستان هیجان و دامنه نوسانات سکه بیشتر از دلار بود. موضوعی که به گفته فروشندگان به تغییرات طلای جهانی مرتبط بود.
سکه در 17 روز ابتدایی بهمن‌ماه با قیمت‌های بالای یک میلیون تومان معامله شد، اما از تاریخ 18 بهمن‌ماه بهای این کالای گرانبها به زیر این رقم رسید.

سکه کار خود را در بهمن‌ماه با قیمت یک میلیون و 45 هزار تومان آغاز کرد، عددی که ناشی از قرار گرفتن اونس در محدوده 1290 دلاری بود.
اما در ادامه ماه با کاهش بهای اونس و افت یک سطحی قیمت دلار، قیمت سکه هم نزول کرد. در این بین نکته جالب توجه افزایش دامنه نوسانات سکه بود.

به‌عنوان مثال در 18 بهمن‌ماه، سکه با24 هزار تومان افت از کانال یک میلیون تومان به زیر کشیده شد و تا قیمت 988 هزار تومان پایین آمد. این نوسان بیشترین تغییر کاهشی سکه در 14 ماه پیش از آن بود.

در هفته انتهایی بهمن‌ماه نیز سکه سه تغییر معادل یا بالاتر از 15 هزار تومان را به ثبت رسانید. در آخرین روز بهمن‌ماه بهای سکه با 15 هزار تومان افزایش از دو کانال قیمتی 970 و 980 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 993 هزار تومان رسید.

افزایش سی‌امین روز بهمن‌ماه بیشتر به افزایش طلای جهانی مربوط بود. قیمت اونس تا اواسط روز پنج‌شنبه به آستانه 1220 دلار رسید.

رشد قیمتی دلار در روز پنج‌شنبه نیز زمینه را بیش از پیش برای افزایش سکه فراهم کرد تا قیمت این کالای گرانبها در آخرین روز بهمن‌ماه 5/ 1 درصد رشد را تجربه کند. با وجود افزایش 15 هزار تومانی، بررسی داده‌های قیمتی بهمن‌ماه نشانگر افت 5/ 5 درصدی سکه در بهمن‌ماه است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد