اونس طلا2206.2
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سکه تحت‌تاثیر افت دلار با کاهش روبه‌رو شد

در چهارمین روز هفته قیمت دلار و یورو در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند.



روز سه‌شنبه بهای دلار با 20 تومان کاهش به رقم 3470 تومان رسید تا در محدوده قیمتی 5 روز ابتدایی بهمن‌ماه قرار بگیرد. از سوی دیگر بهای یورو 30 تومان افزایش را تجربه کرد تا قیمت این ارز پس از گذشت سه روز از کانال 3900 تومان خارج شود و به کانال 4 هزار تومانی بازگردد. عامل اصلی رشد پول واحد اروپایی «تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی» از کف قیمتی روز دوشنبه بود، در حالی که به گفته فعالان کاهش دلار تحت‌تاثیر «افزایش محسوس فعالیت بازیگران بازارساز رسمی» رقم خورد.


اولین کاهش دلار در هفته
روز دوشنبه قیمت دلار با 25 تومان افزایش تا نرخ 3490 تومان بالا رفت. برخی بازیگران غیررسمی امیدوار بودند این رشد در روز سه‌شنبه نیز ادامه یابد و قیمت این ارز پس از گذشت یک هفته به کانال 3500 تومان بازگردد، اما انتظار این گروه محقق نشد و شاخص بازار ارز در هفتمین روز بهمن‌ماه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در این روز دلار معاملات خود را با قیمت 3485 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز پیشین داشت. افت این ارز تا ساعت 3 بعدازظهر ادامه پیدا کرد و در این ساعت نرخ فروش دلار بر تابلوی اکثر فعالان رسمی تا رقم3470 تومان پایین آمد. کاهش 0.6 درصدی قیمت دلار در روز سه‌شنبه بخش زیادی از افزایش 0.7 درصدی این ارز را در روز دوشنبه خنثی کرد تا دلار به بازه نوسانی5 روز ابتدایی بهمن‌ماه بازگردد. به گفته فعالان روز سه‌شنبه تعداد بازیگران بازارساز رسمی به‌طور محسوسی بیشتر از روزهای پیشین بود و فعالیت و عرضه ارز توسط این گروه بود که افت قیمتی دلار را رقم زد.
بخش دیگری از کاهش دلار هم به غیبت معامله‌گران بزرگ بازار مربوط می‌شود. پس از انتشار ابلاغیه بانک مرکزی درباره مقررات ناظر بر صرافی‌ها انجام معاملات توسط بازیگران غیررسمی ممنوع شد. همچنین بنا بر این ابلاغیه فرآیند نرخ‌گذاری ارز نیز تغییر کرده و کانون صرافان به‌عنوان مرجع رسمی اعلام نرخ تعیین شد.

به گزارش خبر‌گزاری‌ها پیرو دستورالعمل بانک مرکزی، کانون صرافان با صدور اطلاعیه‌ای از صرافان خواست به‌منظور هم‌اندیشی در جلسه‌ای که عصر روز سه‌شنبه در این کانون برگزار می‌شود، شرکت کنند. این احتمال وجود دارد که جلسه دیروز صرافان جلسه‌ای توجیهی برای آغاز فرآیند جدید نرخ‌گذاری ارز در بازار آزاد باشد.

بازگشت یورو
شنبه هفته جاری بهای یورو با 80 تومان افت از کانال 4هزار تومانی خارج شد و تا قیمت 3980 تومان نزول کرد. قیمت 3980 تومان پایین‌ترین نرخ فروش یورو نسبت به متوسط قیمتی این ارز در طول 25 ماه گذشته بود. پس از روز شنبه، بهای یورو در دومین روز هفته تا نرخ فروش 3950 تومان پایین آمد و نرخ فرانک سوئیس با نرخ این ارز یکسان شد.

با این حال از روز دوشنبه و با آغاز به کار دوباره بازارهای جهانی قیمت یورو در مسیر افزایشی قرار گرفت و روز سه‌شنبه نرخ فروش این ارز تا قیمت 4010 تومان بالا آمد تا یورو بیش از این به نوسان خود در کانال پایین‌تر ادامه ندهد. عامل اصلی افزایش یورو در بازار داخلی تقویت ارزش پول اروپایی در بازارهای جهانی بود. نرخ برابری یورو در دو روز گذشته در برابر دلار با 4/0 درصد تقویت روبه‌رو شده است.

دیگر خبر سه‌شنبه این بود که در هفتمین روز بهمن‌ماه قیمت سکه نیز هماهنگ با افت دلار در جهت کاهشی حرکت کرد. روز سه‌شنبه قیمت سکه با 4 هزار تومان افت تا نرخ یک میلیون و 40 هزار تومان پایین آمد. این در حالی است که در بازار سبزه میدان بهای سکه در بسته های صدتایی یک کانال پایین‌تر آمد و با قیمت یک میلیون و 38 هزار تومان معامله شد. عامل اصلی افت سکه کاهش0.6درصدی قیمت دلار بود.

روز گذشته تغییرات قیمتی اونس تا ساعت 3 بعد از ظهر ناچیز بود و قیمت سکه بیشتر تحت‌تاثیر افت دلار قرار داشت، هر چند روند نزولی اونس جهانی در روز دوشنبه تا حدودی به افت قیمتی این کالای گرانبها در روز سه‌شنبه کمک کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد