اونس طلا2394.45
مظنه16,236,000
18 گرم3,748,000
ارزش سکه36,579,708
قدیم (بهار)40,800,000
جدید (امامی)43,800,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

دولت مواد اولیه تولیدکنندگان طلا و جواهر را تأمین کند/ گفتگو با مردی که شعله کیفیت صنف طلا و جواهر را روشن کرد (قسمت دوم)

سایت طلا: مدیرعامل شرکت تولیدی طلا و جواهر دیپون صادرات را پایه و اساس اقتصاد هر صنف و کشور می داند و معتقد است تسهیل صادرات و حمایت از آن در رشد و درآمدزایی کشور بسیار مهم و اساسی است.


در قسمت اول گفتگو با "محمدصادق لالجینی" و تولید کننده زنجیرهای طلای "دیپون"، به پتانسیل بالای این صنعت برای اشتغالزایی و ارزآوری اشاره شد و این فعال صنف طلا و جواهر مشکل عمده این صنف را عدم اطلاع کافی مسئولین از ظرفیتهای صنف و صنعت طلا و جواهر دانست. در ادامه قسمت دوم این گفتگو در "کافه طلا"ی سایت طلا به نظر مخاطبان گرامی می آید؛


*سایت طلا: عمدتاً به چه کشورهایی صادرات دارید؟ و در این زمینه چه نکاتی حائز اهمیت است؟

لالجینی: به اروپا و دبی صادرات داشته ایم.
در بحث صادرات باید ابتدا زیر بنای صادرات اصلاح شود و اطلاع رسانی انجام شود تا ظرفیت کارخانه ها با استاندارد جهانی تطابق پیدا کند.
در بازار محصولات جهانی طلا، صادرات مصنوعات ساخته شده را با بهترین های کشورهای دیگر مطابقت می دهند، و در این زمینه رقابت بسیار سنگین است.
و با قوانین جدید تنها 2 درصد از تولید کنندگان ما توان صادرات دارند، کسانی که سرمایه های هنگفت داشته باشند و همین طور اشخاصی که تولیدات با کیفیت داشته باشند. ما تولید کنندگان زیادی داریم که می توانند محصول خوبی داشته باشند اما متاسفانه سرمایه کافی طلا ندارند.


*سایت طلا: تولید کنندگان در حال حاضر شمش مصرفی خود را از کجا تامین می کنند؟ آیا مشکل مواد اولیه ی تولید کنندگان رفع شده؟

لالجینی: یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان طلا و جواهر تهیه شمش طلاست. ما در تولید با نبود شمش مواجه هستیم و تهیه هر شمش را پرداخت هزینه ای اضافی و تفاوت قیمت خریداری می کنیم که توجیه اقتصادی ندارد. طی 40 سفر به ایتالیا و بازدید از کارخانه های آنها و صرف وقت به 3 و 4 مطلب اساسی و تفاوت بین تولیدات طلای ایرانی و خارجی پی بردم؛ مثلاً در ایران تولید کنندگان مصنوعات ساخته شده را با نفت و بنزین شست و شو می دادند که به هیچ عنوان چربی حاصل از نفت و بنزین را نمی توانستند از بین ببرند، در صورتیکه طلا را با این مواد نباید شست و اقدامات دیگری باید انجام داد.

یکی از مهمترین موارد این است که باید مواد و مصالح مورد نیاز برای ساخت طلا آنالیز شده و از طلای اعلای خالص شناخته شده که برای ساخت آن نوع زینت آلات مصرف می شود استفاده کرد تا رنگ درستی داشته باشیم.
محال است کشورهای مطرح در زمینه طلا و جواهر برای تولید مصنوعات به جز شمش طلا از طلای دیگری استفاده کنند و غیر از این کار را فرا نگرفته اند. این کشورها هر طلایی دریافت می کنند به تصفیه خانه برای پالایش می دهند و بعد در آنجا برای ساخت مصنوعات طلا به شمش تبدیل می کنند که ما در کشور این شیوه را نداریم و با نبود شمش و در دسترس نبودن آن مواجه هستیم که هزار و یک مشکل به وجود می آورد.

طلا فروشان طلاهای خود را به بنکدار می دهند و زمانی که ما از بنکداری طلای مورد نیاز برای ساخت مصنوع را تامین کنیم با صد قلم طلا مواجه هستیم که در این حالت ممکن است اشتباه برای بنکدار یا اشتباه برای ما یا برای ری گیری باشد و این 3 اشتباه مطلق رخ می دهد.

ما نمی توانیم شمش را به راحتی تامین کنیم و مسائل و مشکلات ما را کسی درک نمی کند و باید به وضعیت تولید رسیدگی شود. اهمیتی که به فروشندگان و بنکداران داده می شود به تولید و تولیدکنندگان نمی دهند و تولید رقیب دارد و مصنوعات خارجی هم بعضاً وارد بازار می شود. تولیدکننده به طور متوسط اشتغالزایی و تامین هزینه زندگی 40-50 خانواده را بر عهده دارد. ارزش افزوده تولیدات تولیدکننده ها متعلق به کشور است، و باید زیر بنای تولید اصلاح شود.
متاسفانه واردات شمش به کشور ممنوع بوده که باعث کمبود شمش و در نتیجه قاچاق آن به کشور را افزایش می دهد. باید به تولید کننده بها داده شود تا بتوانند به راحتی تولید و صادر کنند.


*سایت طلا: راهکار این مشکل چیست؟

لالجینی: با توجه به تسهیل قوانین در امر صادرات و واردات طلا، ما دنبال این هستیم که شمش طلا به کشور وارد شود و با بازار جهانی طلا در ارتباط باشیم.
در حال حاضر شمشی را که از داخل کشور تهیه می کنیم حدوداً مثقالی 4 هزار تومان گرانتر از شمش وارداتی به کشور می باشد.
دولت هنوز صنف طلا را نشناخته و از گردش بانکی ما اطلاعی ندارد، به گونه ای که ما در رتبه بعد از نفت قرار داریم و دارای قدرت و توانایی زیادی هستیم اما بلد نیستیم از قدرت و کارایی مان استفاده کنیم. مسئولین و دولتمردان طلا را به این دلیل که خانم ها از آن به عنوان زینت آلات استفاده می کنند، آن را یک کالای تجملاتی تصور می کنند.
تولید و ساخت مصنوعات طلا و جواهر یک صنعت است و در تمام دنیا به آن احترام می گذارند و برای آن ارزش قائل هستند.
در کشور ترکیه که خیلی از ما عقب تر بود، دولت برای کارگران و تولید کنندگان طلا ارزش قائل شده و مکان عظیمی را برای تولید مصنوعات طلا اختصاص داده است. در این کشور برای ساخت مصنوعات طلا به تولیدکننده طلا را با بازپرداخت 1.8 می دهند یعنی یک کیلوگرم طلا را یکساله به تولید کننده تحویل می دهند و به ازای آن پس از یکسال 18 گرم علاوه بر یک کیلوی تحویلی به دولت پرداخت می کنند. این قبیل اقدامات می تواند کشوری را در زمینه طلا قدرتمند کند.
به طور مثال، ما در حدود 6 یا 7 سال پیش گوی هایی را لازم داشتیم که فقط در ایتالیا تولید می شد، بعد از اینکه سفارش دادیم اونس طلا به نوسانات شدیدی برخورد کرد و قیمت هر اونس طلا از 1200 دلار به 1800 دلار در هر اونس رسید. در زمان دریافت طلای ساخته شده، کارخانه تولیدکننده به ما رقم اولیه قرارداد را بدون افزایش قیمت داد.
من علت این کار را جویا شدم، و مسئول آن کارخانه پاسخ دادکه نوسانات اونس به ما مربوط نمی شود ما در سفارشات روزی را که سفارش می گیریم ملاک قرار می دهیم، به این دلیل به محض دریافت سفارش، فاکتور مقدماتی را به بانک تحویل می دهیم و بانک پول آن را به ما می دهد و با ما قرارداد می بندد. در زمانی که شما هزینه سفارش را برای ما می فرستید، بانک پول خود را بر می دارد و ما نیز سود خود را دریافت می کنیم و نوسانات بازار طلا به ما مربوط نمی شود. در اروپا تولیدکننده به هیچ عنوان سرمایه طلایی ندارد.
در ایتالیا 3 کارخانه بزرگ تولید مصنوعات طلا وجود دارد و کارخانه ای نیست که تمام مراحل را در یک مجموعه انجام دهد. به طوری که یک کارخانه فقط وایر و انواع پروفیل و تسمه و مفتول تولید می کند، کارخانه بعدی این قطعات را می بافد و جوش می دهد و در انتها کارخانه سوم تراش، پولیش، تکه شدن و سربند زدن و آبکاری را انجام می دهد. کارخانه با بانک طرف است و بانک طلای مورد نیاز خود را با درصد سود بسیار پایین فراهم می کند.
ما در کارخانه خود تمام این مراحل را در یک فضا انجام می دهیم. متاسفانه وضعیت تولیدکننده در کشور مشخص نیست و تشکل قدرتمندی که از ارزش تولیدکننده طلا با اطلاع باشد را نداریم، در صورتیکه ما می توانیم بعد از نفت دومین صنعت ارزآور برای کشور باشیم.


*سایت طلا: بحث در این رابطه فراوان است و امیدوار هستیم دولتمردان و نمایندگان ما این قوانین را تسهیل کنند. شما در صحبت هایتان به اتحادیه و انجمن ها اشاره کردید، این تشکل ها برای حمایت از تولید تا به امروز چه اقداماتی را انجام داده اند؟

لالجینی: متاسفانه تا الآن کاری برای تولیدکننده انجام نشده است و تولید ضعیف ترین ارگان در اتحادیه محسوب می شود. اما اخیراً بعد از انتخابات جدید 3 یا 4 جلسه برای تولید برگزار شد، که جای تشکر از آقای کشتی آرای دارد و امیدوارم اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد، البته این جلسات بیشتر برای رونق صادرات است تا تولید و ساخت مصنوعات طلا است. در جلساتی که در اتحادیه تهران تشکیل شده تعدادی از پیشکسوتان صادراتی هم در آن حضور دارند، و می تواند جلسات خوبی باشد.
مورد دیگری که بسیارحائز اهمیت است،باید در هیئت مدیره اتحادیه از تولیدکنندگان هم حضور داشته باشند، به دلیل اینکه اصل و پایه هر کاری تولید است، و اگر بخواهیم تولید در صنف طلا و جواهر رشد کند باید حتماً در هیئت مدیره اتحادیه چند تولیدکننده باشد، ولی متاسفانه ملاک در ورود به اتحادیه تولید و اشتغالزایی نیست.
در این سالها اتحادیه ها و انجمن های زیادی برای حمایت از تولیدکننده طلا و جواهر شکل گرفت، اما هیچکدام حمایت واقعی از این قشر انجام ندادند، و همه پشتیبانی ها در مرحله حرف باقی ماند.


*سایت طلا: ماشین آلات و تجهیزات به روز در تولید مطلوب مصنوعات طلا چقدر موثر هستند؟

لالجینی: در این صنف تولیدکنندگانی هستند که تجهیزات صنعتی به روز دارند و تولیدات خوبی هم عرضه می کنند، تعدادی دیگر سنتی هستند و با همان وسایل و تجهیزات قدیمی کار می کنند، و عده ای هم با خریداری تعدادی از دستگاه ها تا حدودی صنعتی شده اند و در حال گذر از مرحله سنتی به مدرن هستند.
تولیدکنندگان در این صنف باید اطلاعات به روزی داشته باشند، باید در زمینه کالا و طلای ایرانی فرهنگ سازی کنند و بتوانند برنامه ای داشته باشند که مردم کار خوب ایرانی خریداری کنند. تولیدات با کیفیت، با تجهیزات و امکانات خوب و به روز فراهم می شود. باید از تولید کننده با تسهیلات مناسب و آسان حمایت شود. این در حالیست که بانک های ما از تولید کننده حمایت لازم را به عمل نمی آورند. بعضی از ایرانی ها بیشتر از تحریم های کشورهای خارجی ما را تحریم کرده اند و تحت فشار قرار داده اند.
هدف ما این است که پرچم جمهوری اسلامی ایران در جهان بالا برود و بدرخشد.


*سایت طلا: با توجه به فعالیت دانشکده طلا و جواهر، لزوم آموزش در این صنعت چقدر احساس می شود؟

لالجینی: ما در کارخانه ی خودمان بعد از استخدام پرسنل با بهره گیری از مهندسین و تکنسین های ایتالیایی 120 ساعت آموزش برای آنها داشتیم و از آن زمان تا به امروز همه این کارکنان مشغول به کار هستند.
آموزش بسیار ارزنده است و پایه و اصول هر کاری با آموزش شکل می گیرد.
امروز با وجود اطلاعات است که می توان رشد کرد و با دنیا رقابت نمود، و در این مسیر دانشجویان با تحقیقات دانشگاهی باید مرکز اطلاعات ما باشند و ما را در تولید با کیفیت تر و روند بهینه کمک کنند.
باید آینده نگر باشیم و افقهای دور دست را در نظر بگیریم، و برای ده و بیست سال آینده برنامه ریزی کنیم.


*سایت طلا: شما تا به امروز در نمایشگاه های زیادی شرکت کرده اید، به نظر شما فضای نمایشگاه ها چگونه است و بخصوص طی سالیان اخیر کارایی آنها در چه حدی بوده است؟

لالجینی: خوب است ولی جای رشد دارد. وقتی کسی در نمایشگاه شرکت می کند انتظار دارد حضور او موجب رشد و پیشرفت گردد، در حالی که اینچنین نیست.
امروز شرکت کردن در نمایشگاه های بین المللی طلا و جواهر بالاترین خودزنی است. انتظار سازمان مالیاتی از تولیدکنندگانی که خوب در نمایشگاهها شرکت می کنند بسیار بالاست و توقع دولت با شرکت در نمایشگاه ها بیشتر می شود. متاسفانه وضعیت نمایشگاه ها هر سال به نسبت سال قبل ضعیف تر شده و این موضوع موجب می شود که روز به روز نمایشگاههای کم رونق تر می گردد، و به جای سازندگان محصولات طلا و جواهر گالری داران جای آنان را بگیرند.


*سایت طلا: به عنوان حسن ختام این گفتگو، تعدادی واژه را خدمتتان بیان می‌کنیم و از شما می‌خواهیم نظرتان را به صورت خلاصه راجع به این کلمات و آنچه در ذهنتان در مورد آن خطور می‌کند بفرمایید.


*سایت طلا: "طلا"

لالجینی: فلز گرانبها


*سایت طلا: "بازار"

لالجینی: نیاز مردم


*سایت طلا: "مالیات بر ارزش افزوده"

لالجینی: سم برای تولید


*سایت طلا: "سکه"

لالجینی: پشتوانه مالی


*سایت طلا: "دلار "

لالجینی: نیاز برای انجام مسافرت های خارج از کشور


*سایت طلا: "زنجیر"

لالجینی: نیاز هر خانواده


*سایت طلا: "دیپون"

لالجینی: تلاش مضاعف برای بهبود کیفیت


*سایت طلا: "صادرات "

لالجینی: نیاز هر کشور


*سایت طلا: "وحدت صنفی"

لالجینی: ضرورت هر صنف


*سایت طلا: "مذاکرات 1+5 "

لالجینی: خیلی حرف دارد؛ به طور خلاصه «حفظ اقتدار ملی»


*سایت طلا: "محمد کشتی آرای"

لالجینی: سعی در رشد صنفی


*سایت طلا: "عباد الله محمد ولی"

لالجینی: ظاهراً کمی چالش برانگیز


*سایت طلا: "حاج احمد گلستانه"

لالجینی: سلطان زنجیر، پدر زنجیر ایران


*سایت طلا: "حاج قاسم معماریان"

لالجینی: خدا رحمتشان کند، تولید کننده خوب


*سایت طلا: "حاج محمود رستمیان"

لالجینی: زحمتکش صنف


*سایت طلا: "کورش گوهربین"

لالجینی: دلسوز صنف


*سایت طلا: "آب شده"

لالجینی: معضل صنف ما


*سایت طلا: "مفتول"

لالجینی: عامل تولید و پایه و اساس زنجیر


سایت طلا: و آخرین واژه طبق معمول "سایت طلا"

لالجینی: ما سایت طلا را حتی به خارجی ها هم معرفی اش کردیم؛ دیده بان صنف، پیشانی صنف، پیشرفت صنف.
در حال حاضر ما دلسوز تر و جامع تر و کامل تر از سیستم "زرین" نداریم.


/پایان


گفتگو: احمد جعفری
تنظیم: هانیه اسماعیلی



خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد