اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

قیمت گران‌ترین ماده جهان ۶.۲۵ تریلیون دلار به ازای هر گرم

گران ترین ماده در جهان «آنتی متر» است که هر گرم آن ۶.۲۵ تریلیون دلار قیمت دارد و الماس در رده بندی گران ترین مواد جهان سوم، شاخص کرگدن یازدهم، طلا پانزدهم و زعفران شانزدهم شده اند.





برخی کالاها در جهان از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و زعفران که 90 درصد تولید جهانی آن به ایران اختصاص دارد شانزدهمین کالای گرانقیمت در جهان به حساب می آید.

هر گرم زعفران در بازار جهانی در برابر 11 دلار معامله می شود. زعفران یک ماده غذایی با ارزش و گرانبهاست و نظیر ندارد و کمک زیادی به سرآشپزها می کند. زعفران به دو شکل پودری و رشته ای فروخته می شود و هر کدام از این دو نوع طریقه مصرف متفاوتی دارد.

طلا با وجود سقوط قیمت خود طی سال های اخیر همچنان در میان گران ترین کالاهای جهان قرار دارد. در حال حاضر هر گرم طلا در بازار جهانی در برابر 56 دلار معامله می شود که بدین ترتیب این محصول مقام پانزدهم را در میان گران ترین کالاها به خود اختصاص داده است.

طلای خالص نرم است و معمولا با فلزات دیگری نظیر نقره، مس، پلاتین یا پالادیوم ترکیب می شود تا قوام آن بالاتر برود. از این آلیاژ تولید شده در ساخت جواهرات، اقلام دکوری، پر کردن دندان و سکه استفاده می شود. طلا یک رسانای خوب گرما و برق است و زمانی که در مجاورت هوا قرار می گیرد زنگ نمی زند. به همین دلیل می توان از آن در تولید اتصالات الکتریکی نیز استفاده کرد.

اما گران ترین کالا در جهان ماده آنتی متر است که هر گرم آن 6.25 تریلیون دلار قیمت دارد.

آنتی متر ترکیبی از پاد ذره هاست که جرمی برابر با ذره های یک ماده معمولی دارد، اما دارای بار مخالف است. دلیل گران قیمت بودن آنتی متر این است که تولید آن بسیار دشوار است.

رتبه های اول تا شانزدهم گران ترین مواد و کالاها در جهان به ترتیب عبارت است از:

1- آنتی متر، هر گرم 6.25 تریلیون دلار

آنتی متر ترکیبی از پاد ذره هاست که جرمی برابر با ذره های یک ماده معمولی دارد، اما دارای بار مخالف است. دلیل گران قیمت بودن آنتی متر این است که تولید آن بسیار دشوار است.

2- کالیفورنیوم 252- هر گرم 27 میلیون دلار

کالیفورنیوم 252، یک ایزوتوپ رادیو اکتیو کمیاب است که از نظر تجاری به عنوان یک منبع سرشار نوترونی است که برای تسریع در فعال سازی نوترونی گامای زغال سنگ، سیمان و مواد معدنی و شناسایی و تشخیص مواد منفجره و مین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

3- الماس- هر گرم 55 هزار دلار

در علم معدن، الماس یک کربن چند شکلی ناپایدار است. الماس دارای سختی بسیاری است و از نظر رسانای حرارتی هیچ ماده ای به پای آن نمی رسد. این ویژگی ها موجب می شود تا الماس در صنعت برش و جلاکاری استفاده فراوانی داشته باشد. الماس همچنین در ساخت جواهر نیز به کار می رود.

4- تریتیوم- هر گرم 30 هزار دلار

تریتیوم یک نوع رادیو اکتیو از هیدروژن است که به صورت طبیعی از طریق پرتوهای کیهانی و به صورت آزمایشگاهی در واکنش های هسته ای (شامل تست سلاح های هسته ای) تولید می شود. در تحقیقات، از آن در راکتورهای گداخت هسته ای و ژنراتورهای نوترونی استفاده می شود.

5- سنگ تافیت- هر گرم تا 20 هزار دلار

رنگ سنگ جواهر تافیت ارغوانی تا قرمز است و اولین بار در سال 1945 کشف شده است. تافیت از منیزیم، بریلیوم و آلومنیوم ساخته شده است. در حال حاضر تنها مورد استفاده از سنگ تافیت در تولید سنگ جواهر است.

6- پائینیت- هر گرم 9 هزار دلار

پائینیت، که به نام کاشف آن آرتور پائین نامگذاری شده است، به حدی کمیاب است که اکثر مردم نمی دانند این ماده چیست. تا همین اواخر، تنها تعداد معدودی از سنگ پائینیت دارای مقادیر قابل توجهی از این ماده بود که ارزش بریدن به شکل سنگ جواهر را داشت. هرچند اخیرا منابع بیشتری از این ماده گرانبها یافت شده است، اما این ماده همچنان به شدت نادر است.

7- پلوتونیوم- هر گرم 4 هزار دلار

پلوتونیوم یک عنصر رادیو اکتیو است که بیشترین شهرت آن به دلیل نقشی است که در تولید نیروی هسته ای از طریق شکافت هسته ای چه در استفاده های صلح آمیز و چه در استفاده های تسلیحاتی دارد. این ماده سمی، قابل اشتعال و رادیو اکتیو است، اما در طبیعت تنها در مقادیر ناچیز یافت می شود.

8- اسید دی اتیلامید لیزرژیک (ال اس دی)- هر گرم 3 هزار دلار

ال اس دی یا ال اس دی-25 گران قیمت ترین ماده مخدر جهان است. این ماده دارای تاثیرات شدید توهم زاست و تنها عامل کاهش قیمت آن برای مصرف کنندگان دوز پایین مصرف آن است، به نحوی که میزان مصرف آن بر اساس یک میلیونیم گرم تعیین می شود.

9- کوکائین- هر گرم 215 دلار

کوکائین یک کاهش دهنده درد اعتیاد آور است که از برگ های درخت کوکا به دست می آید که در امریکای جنوبی رشد می کند. نام کوکائین از نام گیاه کوکا گرفته شده است.

10- هروئین- هر گرم 130 دلار

هروئین از مورفین به دست می آید و مورفین نیز از گیاه خشخاش تولید می گردد. هروئین معمولا به شکل پودر سفید یا قهوه ای یافت می شود. هروئین یک ماده به شدت اعتیاد آور است و استفاده از آن مشکلات جدی ای را به همراه دارد.

11- شاخ کرگدن- هر گرم 110 دلار

درست است که متامفتامین گران قیمت و خطرناک است، اما حداقل یک کاربرد برای معتادان دارد اما شاخ کرگدن علیرغم گران تر بودن، از نظر مطالعات پزشکی هیچ کاربردی ندارد، اما به اعتقاد برخی، دارای اثرات شفابخش است.
تقاضا برای پودر شاخ کرگدن در ویتنام افزایش یافته است، که خبری بد برای طرفداران حقوق حیوانات است.

12- متامفتامین- هر گرم 100 دلار

لازم نیست یک شیمیدان تولید کننده مواد مخدر باشید تا بدانید که کریستال متامفتامین یک ماده خطرناک است. این ماده مخدر دارای تاثیرات بسیار مخربی بر سلامتی شخص مصرف کننده است.

13- پلاتین- هر گرم 60 دلار
پلاتین در واقع یک ماده خاص است که در صنعت، جواهر سازی و ارتقاء زیست محیطی نقش برجسته ای دارد. بیش از 20 درصد کل کل کالاهای مصرفی یا در خود پلاتین دارند یا با استفاده از پلاتین تولید شده اند. از هر 8 تن سنگ پلاتین، تنها یک اونس پلاتین به دست می آید.

14- رودیوم- هر گرم 58 دلار
ویلیام هادی وولاستون، شیمیدان انگلیسی اولین بار رودیوم را در سنگ پلاتین خام کشف کرد. رودیوم، فلزی سخت و قوی است و اغلب از آن برای افزایش درجه مقاومت، سختی و رسانایی دیگر فلزات استفاده می شود.

15- طلا - هر گرم 56 دلار

طلا با وجود سقوط قیمت خود طی سال های اخیر همچنان در میان گران ترین کالاهای جهان قرار دارد. در حال حاضر هر گرم طلا در بازار جهانی در برابر 56 دلار معامله می شود که بدین ترتیب این محصول مقام پانزدهم را در میان گران ترین کالاها به خود اختصاص داده است.

16- زعفران- هر گرم 11 دلار

زعفران یک ماده غذایی با ارزش و گرانبهاست و نظیر ندارد و کمک زیادی به سرآشپزها می کند. زعفران به دو شکل پودری و رشته ای فروخته می شود و هر کدام از این دو نوع طریقه مصرف متفاوتی دارد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد