اونس طلا2382.23
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

صادرات طلا و جواهر یک ضرورت برای صنف طلا است

سایت طلا: رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز ضمن بیان لزوم تغییر نگاهها به این صنف تأکید کرد: برخی نگرش های غلط به صنف طلا و جواهر باعث شده تا این صنف یک صنف بسته و محدودی باشد، در حالی که می تواند با تولید طلا به ارز آوری و اشتغالزایی خوبی برسد.


شهر شیراز از قدیم الایام شهر شعر و غزل و فرهنگ بوده و وجود شاعرانی بلند آوازه چون حافظ و سعدی بر شهرت جهانی این شهر افزوده است. بافت سنتی و فرهنگ اصیل این شهر همچنان گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و در میان آثار هنری این شهر و از زیورآلات و صنایع دستی آن جای خالی مصنوعات سنتی طلا همچنان خودنمایی می کند. تولید مصنوعات طلا قبلاً در این بازار وجود داشت ولی حالا دیگر این بازار فقط مصرف کننده شده است و بجای صادر نمودن فرهنگ اصیل و ریشه دار خود، تبدیل به واردکننده انواع و اقسام مدلها با فرهنگ متفاوت شده.

صنف طلا و جواهر شیراز با حدود 600 عضو همکنون به واردکننده ساخته های طلا و جواهر تبدیل شده است.
در همین حال "رضا راسخ" رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز با بیان حضور 300 عضو این اتحادیه در بازار سنتی این شهر اعلام می کند: در شیراز در حدود 10 الی 15 سال پیش تولیدات طلا و جواهر زیاد بوده است ولی متاسفانه الآن فقط مصرف کننده است و به غیر از کارهای دستی که به صورت تک ساخته می شود، هیچ گونه تولیدی ندارد.

اتحادیه طلا و جواهر شیراز از سال 52 کار خود را آغاز کرده.
اعضاء سنتی اتحادیه شیراز در سه منطقه ی شاهچراغ، سه راه طالقانی و بازار وکیل قرار گرفته اند.
این مطالب را راسخ رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز بیان می کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز درگفت و گو با سایت طلا، کارآفرینی را یکی از پشتوانه های اقتصاد در این صنف عنوان می کند و می افزاید: باید مسئولین اتحادیه ها و اصناف از طریق مجلس شورای اسلامی، ماندگاری طلا به عنوان یک سرمایه برای کشور را مطرح کنند و این نکته را مد نظر داشته باشند که صنف طلا چه ارزشی در آینده ی کشور می تواند داشته باشد.

وی با اشاره به فرهنگی بودن این شهر در خصوص تاثیر طرح ها و مدل های سنتی این شهر در بازار طلا و جواهر کل کشور بیان می دارد: مدلهای فروهر، کارهای تصویری تخت جمشید و پاسارگاد طرح هایی هستند که از قدیم در شیراز ساخته شده بودند و این طرح ها در ایتالیا هم تولید می شود. ولی در حال حاضر این سبک کارها در تهران ساخته و به شیراز ارسال می شود.

راسخ در خصوص تولیدات طلا در شیراز ادامه می دهد: به تازگی دو کارگاه، تولیدات ترکیبی از طلا و نقره، طلا و سکه های نیمه قیمتی را تولید می کنند و تقریباٌ ساخت مصنوعات طلا مجدداٌ شروع شده و تولیداتی انجام می گیرد.

وی در رابطه با موضوع مالیات بر ارزش افزوده و توجه به این موضوع که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و تغییری در آن صورت نمی گیرد اعلام می دارد: به دلیل اینکه شیراز، شهر تولیدی نیست و بیشتر اعضای آن فروشنده هستند با مشکلات کمتری مواجه می شوند، و اعضای صنف طلا و جواهر این شهر با افرادی مانند آب شده فروش، سازنده و بنکداری که طرفهای مقابلش همکارهای دیگر هستند سر و کار ندارند، ولی در رابطه با نرم افزار نسبت به شهر های دیگر هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در زمینه ی نگاه بسته و امنیتی درون این صنف اعلام می کند: مامی توانیم با رسانه ها ارتباط خوبی داشته باشیم و این صنف را رسانه ای کنیم. اما در هر جا بحث معرفی و اعلام یک هنر، یک صنعت، یک تولید پیش می آید، اداره دارایی وارد موضوع می شود و طلا را به عنوان ارزش افزوده در نظر می گیرد، و مالیات را اعمال می کند.
در صورتیکه طلا یک کالا نیست و یک ابزار و مواد اولیه است. در سیستم مالیاتی طلا را به عنوان یک کالا که یک گرم از آن حدود 100 هزار تومان و یا یک کیلو گرم از آن حدود 100میلیون تومان ارزش دارد، در نظر می گیرند.

وی ضمن نفی نگاه کالایی به طلا در این صنف در گفتگو با سایت طلا تصریح می کند: یک کیلو طلای ساخته نشده، برای تولید کالایی به قیمت دو میلیون یا سه میلیون یا پنج میلیونی استفاده می شود و هزینه های اولیه برای طلا را برخی دوستان در نظر نمی گیرند و تنها مبلغ ریالی آن را در نظر می گیرند، ولی باید بدانید که طلا برای ما یک ابزار است همان طور که در بازار مس، از شمش مس استفاده می شود، در بازار طلا هم از شمش طلا استفاده می شود و به این نگاه باید توجه ویژه شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز در خصوص وجود طلای خارجی در بازار داخلی نیز می گوید: اشتباه هست اگر بگوییم طلای خارجی در بازار نداریم و بالاخره کارهایی که از قبل در بازار بوده، الآن در بازار هست. خوشبختانه از حدود3-4 سال گذشته با فعالیت هایی که در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا انجام گرفته مقداری کمتر شده و به حداقل رسیده.

وی تصریح می کند: اگر برنامه ریزی درستی صورت بگیرد که هم صادرات مصنوعات طلا و هم واردات آنها را داشته باشیم، تنوع کار بیشتر می شود و مسلماٌ رقابت بیشتری صورت می پذیرد. یعنی اگر بتوانیم طلای ساخت شده ای را صادر کنیم و در مقابل کارها و طرح های جدید وارد کنیم، تنوع افزایش پیدا می کند و خواسته های مشتری برآورده می شود.

راسخ درباره صادرات مصنوعات طلا و جواهر و قانون جدید آن نیز می افزاید: قوانین دست و پا گیری که متاسفانه در کنار صنف ما در سیستم گمرک، و وزارت صنعت، معدن وتجارت وجود دارند مانع پیشرفت ما برای صادرات هستند. صادرات مقوله خاصی است و برنامه و سیستم خاصی مانند برخی کشورهای پیشرفته می خواهد تا انجام بگیرد. وقتی ما با بازارهای جهانی در ارتباط نیستیم، اگر کسی طلای ساخته شده ای را بخواهد صادر یا وارد کند در مورد شمش و ارز آن با مشکل روبرو خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص نقش رسانه ها در رشد و پیشرفت صنعت طلا و جواهر به سایت طلا می گوید: به نظر من در چند سال گذشته رسانه های خارج از صنف در مورد صنف ما کوتاهی کردند و به مصنوعات طلا از دید تولیدی و کارآفرینی و ارز آوری به هیچ عنوان نگاه نکردند. وقتی تلویزیون و روزنامه ها را می بینید، متوجه می شوید که نسبت به صنف ما دید مناسب و دوستانه ای وجود ندارد و همیشه نگاه ها منفی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز علت اینکه رسانه ها رابطه ی خوبی با صنف طلا ندارند را در نگاه گذشته دانست و در این مورد بیان می کند: شاید بتوان گفت که بهترین و پاکترین شغل ها شغل طلا و جواهر است و اعتماد مردم به صنف ما از قدیم بوده و هنوز هم هست. اگر بخواهیم نگاه دقیق و منصفانه ای به این صنف داشته باشیم، در مقایسه با صنف های دیگر که واردکننده برخی اجناس مانند گوشی تلفن همراه و لوازم تزئینات هستند و ارز از کشور خارج و این کالای واردی هیچ گونه ماندگاری ندارد. اما طلا هم کارآفرین است و هم به عنوان یک سرمایه و پشتیبان کلی کشور همیشه می ماند.

راسخ در خاتمه خاطرنشان می کند: جایگاه این صنف را باید مسئولین اتحادیه ها و اصناف از طریق مجلس شورای اسلامی معرفی کنند و به این نکته برسند که صنف ما چه ارزشی می تواند در آینده کشور و اشتغالزایی و ارزآوری آن داشته باشد.


انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد