اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ساز طلا به کوک نفت

در هفته گذشته قيمت طلا در بازار داخل و بازار جهاني جهش قابل‌توجهي داشت. بازارهاي كالايي هفته پرهيجاني را پشت سرگذاشتند و نوسانات نفت و دلار و طلا در چند ماه اخير بي‌سابقه بود. خبر تمديد مذاكرات به همراه افت شديد قيمت نفت، بازار داخل را با هيجان زيادي مواجه كرد.


در بازاری که قیمت طلا برای مدت زیادی نزولی بوده است، با وجود بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و برگشت نرخ دلار به زیر 3500 تومان، احتمالا این سوال برای بسیاری از معامله‌گران مطرح می‌شود که دلیل این افزایش قیمت چیست. در ادامه مطلب تلاش بر بررسی عوامل افزایش قیمت اخیر طلا و همین‌طور بررسی ارتباط آن با کاهش قیمت نفت داریم.

بررسی عوامل موثر در افزایش قیمت اخیر طلا
در هفته جاری طلا بعد از مدت‌ها روی خوش به خریداران نشان داد. قیمت طلا در بازار داخل به دو عامل نرخ برابری دلار آمریکا و قیمت جهانی طلا وابسته است. با خبر تمدید مذاکرات، قیمت دلار در هفته جاری به‌طور هیجانی تا 3500 تومان افزایش یافت و به سقف 15 ماه گذشته رسید.

این افزایش قیمت هیجانی در روزهای بعد تعدیل شد و قیمت دلار مجددا زیر 3400 تومان برگشت. آنچه مزید بر علت افزایش قیمت طلای بازار داخل شد، جهش ناگهانی قیمت جهانی طلا با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه بود. قیمت جهانی انس طلا در طی یک روز 80 دلار افزایش یافت و به بالاترین قیمت از 29 اکتبر (7 آبان ماه) رسید.

قیمت سکه طلا در بازار داخل نیز در این هفته به بالاترین میزان از اواخر مهر ماه رسید اما دلیل افزایش قیمت جهانی طلا چه بود؟ جهت بررسی این موضوع باید در نظر داشت که قیمت کالاهایی که در بورس‌های جهانی برحسب دلار آمریکا معامله می‌شوند، با ارزش دلار آمریکا بی‌ارتباط نیست.

علاوه بر آن طلا جهت پوشش ریسک نوسانات بازار ارز همواره مورد توجه معامله‌گران بوده است. معامله‌گران بازار ارز که دارای موقعیت خرید هستند به هنگام کاهش ارزش دلار آمریکا و همین‌طور جهت پوشش در برابر نرخ تورم معمولا به خرید طلا روی می‌آورند.

با بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، ارزش دلار آمریکا در سال جدید میلادی تقویت شده و این امر باعث کاهش قیمت طلا شده است؛ طوری‌که به دنبال تقویت ارزش دلار، قیمت اونس طلا در ماه اخیر به کمترین میزان از سال 2010 رسید.

اکنون معامله‌گران طلا چشم به قیمت نفت دوخته‌اند؛ قیمت نفت در تورم و میزان مخارج مصرف‌کننده (consumer spending) موثر است و این دو شاخص نیز در اقتصاد جهانی و قیمت طلا تاثیرگذارند.

کاهش مخارج مصرف‌کننده خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا نیست ولی در شرایط فعلی این کاهش بیشتر ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت است و این لزوما به معنای رکود اقتصادی نیست. در واقع عامل اصلی که باعث افزایش قیمت طلا در این مدت شده چشم‌انداز تورم پایین در کوتاه‌مدت است.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو آمریکا) هشدار داده است که کاهش قیمت انرژی می‌تواند در کوتاه‌مدت مخارج مصرف‌کننده را پایین نگه دارد. نوسان قیمت نفت باعث شده است که قیمت جهانی طلا شاهد بیشترین نوسان در 9 ماه اخیر باشد. با وجود این افزایش قیمت، آنچه به غم خریداران طلا می‌افزاید، تقویت دلار آمریکاست که تقاضا برای طلا به عنوان دارایی جایگزین را کاهش می‌دهد.

Atul Lele مدیر سرمایه‌گذاری موسسه Bahamas-based Deltec International Group در مصاحبه با بلومبرگ، گفته است که فاکتورهای زیادی برای کاهش قیمت طلا وجود دارد و نوسانات اخیر بازار جهانی طلا که به دلیل نوسانات قیمت نفت بوده، نمی‌تواند باعث تغییر روند کلی قیمت طلا به سمت صعود باشد.

براساس گزارش سایت بلومبرگ، چشم‌انداز موسسه مالی Societe Generale SA از قیمت طلا در آینده هم‌چنان نزولی است. Stephanie Aymes، مدیر بخش تحلیل تکنیکال یکی از بانک‌های لندن پیش‌بینی می‌کند تا وقتی‌که قیمت معاملات اونس طلا به بالای 1225 تا 1240 دلار نرسد، روند کلی نزولی خواهد ماند و قیمت شمش طلا در سه ماه آینده می‌تواند تا 1080 دلار کاهش یابد.

در هفته جاری نوسانات بازارهای کالایی افزایش پیدا کرده است و رکود و عدم تقاضا برای مواد خام باعث شده که قیمت معاملات نفت و ذرت تقریبا نزدیک به هزینه تولید باشد.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین را تهدید می‌کند و باعث کاهش تقاضا خرید بسیاری از کالاهای صنعتی شده و نفت خام، مس و سویا را وارد بازار نزولی کرده است. استخراج نفت آمریکا به بیشترین میزان سه دهه گذشته رسیده است و به همراه نشانه‌های کاهش رشد تقاضای جهانی برای نفت باعث شده که روند قیمت نفت نزولی باشد.

Fain Shaffer مدیر موسسه معاملات Infinity Trading Corp در مصاحبه با بلومبرگ گفته است که درحال حاضر بزرگ‌ترین دشمن افزایش قیمت طلا، دلار آمریکاست.

در این هفته طلا به‌ساز نفت رقصیده است ولی آنچه تعیین‌کننده مسیر اصلی قیمت طلا در آینده است، وضعیت نرخ بهره آمریکا و دیتاهای اقتصادی این کشور خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد