اونس طلا2151.7
مظنه14,141,000
18 گرم3,264,400
ارزش سکه31,859,673
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

قیمت ها در بازار طلای جهانی ترکید/ منتظر افزایش قیمت سکه باشید

درآخرین ساعات معاملات طلا در بازار جهانی، بهای این فلز گرانبها برخلاف تمامی پیش بینی ها 37 دلار افزایش پیدا کرد.


در شرایطی که تصور می شد با توجه به وضعیت افول رشد اقتصادی در چین و کاهش رشد اقتصادی امریکا، قیمت طلا با شیب ملایمی روند صعودی را پیش گیرد ولی در آخرین ساعات معاملات بازار لندن بهای طلا 37 دلار افزایش پیدا کرد.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، تضعیف ناگهانی ارزش دلار دلیل اصلی رشد قیمت طلا بوده است. به باور این دسته از فعالان بازار با توجه به گزارش های تازه ای که در مورد وضعیت اقتصادی امریکا منتشر شده، احتمال افزایش دوباره قیمت طلا بازهم وجود دارد. تحولات سیاسی این کشور و پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات گنگره نیز در رشد قیمت طلا موثر بوده است.

اما رشد 37 دلاری بهای طلا در شرایطی صورت پذیرفته است که تمامی تحلیل های بین المللی از کاهش قیمت خبر می داد. تحلیلگران موسسه بلومبرگ هفته گذشته پیش بینی کرده بودند که قیمت طلا به مرز کمتر از 1000 دلار برای هر اونس نیز می رسد. با این وجود جهش ناگهانی قیمت طلا تقریبا تمامی فعالان بازار را سردرگم کرده است. حتی برخی سایت های بین المللی مانند کیتکو برای تفسیر وضعیت بازار طلا از اصطلاح معروف «دوران سیاه» نام برده بودند. 31 نوامبر که قیمت طلا به صورت ناگهانی کاهش یافته بود نیز در بازارهای بین المللی به نام «جمعه سیاه» شهرت یافته بود. مدتی بعد کارشناسان اعلام کردند:« طلا در مقابل افزایش حجم معاملات بازارهای سهام دیگر سرمایه امنی نیست.»

براین اساس حرکت روزانه طلا نیز همگی فعالان بازار را به این تحلیل نزدیکتر کرده بود که نمی توان امیدی به روند قیمت گذاری ها در بازار جهانی داشت. روز سه شنبه هفته قبل قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی 1.166.475 دلار معامله شد که در مقایسه با 5 روز اخیر 4.98%، یک ماه گذشته 2.16%، سه ماه گذشته 9.94%، شش ماه گذشته 10.33% و اول ژانویه 3.28% افت قیمت داشته است. کارشناسان دلیل کاهش قیمت طلا را بالا رفتن ارزش دلار و افزایش شاخص بازارهای بورس اعلام کرده اند. یکی از کارشناسان فورکس دربارۀ کاهش ارزش طلا می گوید: بالا رفتن حجم معاملات در بازارهای جهانی و افزایش ارزش دلار بسیاری از سرمایه گذاران را به این نتیجه رسانده که طلا نه تنها دیگر سرمایه امنی نیست؛ بلکه می تواند هزینه ساز نیز باشد.

از سویی با اعلام توقف سیاستهای حمایتی بانک مرکزی آمریکا از بازارها و رشد نسبی اقتصاد آمریکا طلای زرد دیگر اقبال گذشته را ندارد. به خصوص اینکه برخی کارشناسان پیش بینی کرد که در ماههای آینده رشد تورم و افزایش اشتغال در آمریکا روند پرسرعت تری به خود بگیرد.

اعلام خبرهای جدید دربارۀ وضعیت اقتصادی آمریکا نه تنها طلا را به ورطۀ سقوط کشاند بلکه ارزش دلار را به بالاترین میزان در طول دو سال اخیر در مقابل یورو و بالاترین میزان از سال 2008 در مقابل ین ژاپن رساند. افزایش ارزش دلار در مقابل ین ژاپن با اعلام سیاستهای انعطافی و محرکهای پولی بانک مرکزی ژاپن بیشتر هم شد.

اما همزمان با رشد قیمت طلا و سقوط ناگهانی ارزش دلار تقریبا تمامی معادلات برهم ریخته است. بانک مرکزی ژاپن به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد سالانه به میزان 80.000 میلیارد اوراق قرضه خریداری کند و این در حالیست که این رقم در سالهای گذشته بین 60 تا 70.000 میلیارد ین بوده است. در این میان قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز به پایین ترین میزان خود رسیده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از جمعه سیاه طلا 85.13 دلار در بازارهای جهانی معامله شد. قیمت نفت نیز مانند سایر مواد خام در مقابل افزایش ارزش دلار روند نزولی یافته است.

برهمین اساس برخی کارشناسان به صراحت مطرح کردند که قیمت طلا به مرزهای کمتر از 1000 دلار برای هر اونس نیز می رسد. در همین حال یکی از کارشناسان موسسه جنرال سوسایتی (General Society) در این باره گفته بود: این احتمال با کاهش ناگهانی و ادامه دار قیمت نفت در بازارهای جهانی بسیار محتمل است. یکی دیگر از کارشناسان موسسه مالی گلدمن ساش نیز قیمت 1050 دلار در هر انس را برای طلا تا آخر سال جاری پیش بینی کرده است.

البته کاهش قیمت طلا به عددی کمتر از 1000 دلار برای هراونس نیز اتفاق عجیبی در بازار به شمار نمی رفت چراکه سال 2007 بازار طلا با کاهش قیمت تا مرز 700 دلار برای هراونس روزهای سیاهی را پشت سرگذاشته بود. اما با آغاز بحران اقتصادی و تبدیل شدن طلا به سرمایۀ امن، ارزش آن در سال 2011 به 1.821 دلار در هر انس رسید. با افزایش سیاستهای حمایتی بانکهای مرکزی تنش های موجود در بازار اندکی فروکش کرد و طلا نیز به آرامی روند نزولی در پیش گرفت. طلا بین سالهای 2007 تا 2011 نقش سرمایه امن را ایفا کرد و امروز اما روند نزولی را در پیش گرفته است. هرچند برخی ناظران خوش بین رقم 1200 دلار در هر انس را برای سال 2015 پیش بینی کرده اند، اما هنوز کسی نمی داند که آیا طلا همچنان سرمایه امن باقی می‌ماند و یا باید منتظر طلای زیر 1000 در هر انس باشند. آنگونه که برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند. سرمایه گذاران هنوز نسبت به آیندۀ طلا مطمئن نیستند، اما نوسانات فلز گرانبها در ماههای اخیر این مسئله را محرز ساخته که طلای امروز دیگر طلای دیروز نیست

در حال حاضر روند تحلیل ها در مورد آینده بازار طلا تغییر کرده است. برخی فعالان بازار با توجه به تحولات داخلی امریکا امیدوار شده اند که فلززردرنگ به روزهای اوج بازگردد و بازارهای سهام از رونق بیفتند. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد که مشابه چنین اتفاقات کوتاه مدتی به کمک سرمایه گردانان بازارهای جهانی بارها رخ داده بود.

یکی از تحلیلگران بلومبرگ نیز در صفحه تویتر خود در این بار نوشته بود:« مدت ها قبل هم سرمایه گذاران بازار طلا از این بازی ها درآورده بودند.» او در این تویت خود اشاره به رفتارهایی داشت که تلاش می کنند، به بازار مسیری تازه دهند ولی دوام چندانی ندارند. حتی برخی تحلیلگران بدبین بازار هم اعتقاد دارند که رشد قیمت طلا تنها یک روز مانده به تعطیلی بازارهای جهانی اقدامی هدفدار از سوی سرمایه گذارانی بوده که به صورت ناگهانی اقدام به خرید این فلز گرانبها کرده اند. به نوشته تحلیلگر کیتکو «پیش بینی دقیق در مورد بازار طلا این است که هیچ پیش بینی نکنید.» گفته های او نشان می دهد که بازار در شرایط کنونی محلی امن برای سرمایه گذاری نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد