اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

توقف سير نزولي طلاي جهاني

طلا که در سه روز نخست هفته کاری با کاهش قابل توجه ارزش خود مواجه شده بود، در چهارمین روز کاری ثباتی نسبی را تجربه کرد تا در آخرین روز فعالیت بازارهای عمده طلا وابسته به مهم‌ترین آمار ماه، میزان اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی ایالات‌متحده، نوسان کند.



اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه قیمت‌های 1165، 1160 و 1140 دلار را ثبت کرده بود، روز پنج‌شنبه با یک دلار افزایش به بهای 1141 دلار رسید. روز جمعه تا ساعت 17 بهای 1144 دلار برای اونس رقم خورد و بعد با انتشار آمار اشتغال‌زایی آمریکا قیمت 1160 (تا ساعت 19)
ثبت شد.


بازار تحت‌تاثیر جمهوری‌خواهان
افت قابل توجه روز چهارشنبه که قیمت اونس را به کمترین سطح در 5/4 سال گذشته رساند عمدتا ناشی از ادامه تقویت دلار و بازار دارایی‌های آمریکا بود. چهارشنبه تقویت قابل توجه ارز ایالات‌متحده و همچنین ادامه رشد شاخص‌های سهام این کشور به خروج سرمایه از بازار طلا کمک کرد.
در سومین روز کاری هفته بازارهای مالی به اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا واکنش نشان دادند. بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران روی حمایت جمهوری‌خواهان که به‌زودی کنترل مجلس نمایندگان و سنا را در دست خواهند گرفت، حساب می‌کنند. از همین رو بود که چهارشنبه، یک روز پس از برگزاری انتخابات در آمریکا شاخص دلار باز هم بهترین ارزش خود در چهار سال گذشته را رقم زد و شاخص‌های سهام هم به سطح رکوردهای یک یا چند ساله نزدیک شدند.
دلار که مدتی است به دلیل احیای اقتصاد آمریکا با رشد روبه‌رو است، چهارشنبه از آمار خوب ایالات‌متحده هم تاثیر
پذیرفت.
در این روز همچنین شاخص خرید مدیران چین از سوی HSBC اعلام شد که رقم 9/52 واحد را برای ماه اکتبر نشان می‌داد و ناامیدکننده بود. شاخص مرکب «مارکیت» اتحادیه اروپا نیز برای ماه اکتبر 1/52 واحد اعلام شد که آن هم ناامیدکننده بود. از سوی دیگر خرده فروشی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر 3/1 درصد افت داشته که بیشترین افت در دو سال گذشته است. داده‌های چین و اروپا هم در جهت فشار بر طلا عمل کردند؛ چراکه نشان‌دهنده افت خرید طلا از سوی چین و افت یورو و در نتیجه تقویت دلار بودند.


غافلگیری بانک مرکزی اروپا
مهم‌ترین خبر بالقوه روز پنج‌شنبه نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها اتفاق خاصی در متن و حاشیه آن نیفتاد. در کل، بازار در این روز آرام بود چراکه معامله‌گران در انتظار آمار مهم روز جمعه بودند.
دلار قوی در چهارمین روز هفته کاری نیز فشار بر بازار طلا را حفظ کرد. پنج‌شنبه قیمت نفت خام به نوسان روی پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته ادامه داد. سقوط قیمت نفت همسو با تقویت دلار عمل کرد و بازار کالاهای اساسی را تحت فشار نگه داشت.
به این ترتیب بازار با حالت انتظاری خود در ثبات نسبی ماند. نشست بانک مرکزی اروپا هم به این ثبات کمک کرد. سیاست‌های شورا در این نشست تغییر خاصی نداشت، اما سخنرانی ماریو دراگی، رئیس این نهاد پس از برگزاری نشست با دقت دنبال شد. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنج‌شنبه مقام‌های ارشد این بانک با اشاره به تصمیم اتخاذ شده برای حفظ نرخ بهره در سطح کنونی تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا حاضر است تا برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو اقدامات و سیاست‌های بیشتری را اجرا کند، ولی ارز واحد اروپایی با توجه به نبود اطلاعات در سخنان او به پایین‌ترین ارزش خود در دو سال گذشته رسید.
با این همه داده‌های بد از اقتصاد اروپا و همچنین تصویب محرک‌های مالی جدید در ژاپن نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا نیز دیر یا زود سیاست تسهیل کمی را تشدید خواهد کرد. تصمیم اخیر بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا برای اجرای محرک پولی جدید در شرایطی است که فدرال رزرو آمریکا تصمیم گرفته است تا اجرای محرک پولی را به طور کامل متوقف کند؛ اما همزمان با سقوط یورو و صعود دلار، روبل روسیه هم در مقابل دلار رکورد معکوس تازه‌ای را به ثبت رساند. رسیدن روبل به پایین‌ترین ارزش در تاریخ در یک ماه گذشته عمدتا ناشی از سقوط بهای نفت و تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو است.

مهم‌ترین داده ماه
روز جمعه با فعالیت بازارهای آسیایی قیمت 1230 دلار هم برای اونس ثبت شد، اما در بازارهای غربی طلا پیش از انتشار مهم‌ترین داده ماه با رشد روبه‌رو شد. اونس طلا تا ساعت 17 به قیمت 1144 دلار رسید و بعد از انتشار آمار اشتغال‌زایی ایالات‌متحده در ماه اکتبر تا لحظه تنظیم این گزارش به بهای 1160 رسید، گرچه هم‌اکنون که این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت
شده باشد.
بر اساس آخرین آمار وزارت کار آمریکا که روز گذشته منتشر شد در ماه اکتبر 214 هزار شغل در بخش غیرکشاورزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده است. این رقم اندکی کمتر از انتظارها بود و به ادامه افت ارزش طلا کمک نکرد. البته گزارش روز جمعه داده‌های خوبی هم داشت. براساس این گزارش نرخ بیکاری آمریکا به 5.8درصد رسیده که بهتر از انتظارات بود. به این ترتیب با وجود رشد روز جمعه سومین هفته کاهش قیمت طلا رقم خورد. طلا هفته کاری گذشته را با قیمت 1271 دلار آغاز کرده بود.

اما روز جمعه در بازارهای ارز مهم‌ترین خبر ادامه سقوط روبل بود. روبل روز جمعه سه درصد از ارزش خود را از دست داد، گرچه در ادامه روز بخشی از ارزش خود را پس گرفت.
ارز روسیه در کمتر از یک هفته بیش از یک دهم ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که دلار با خوش بینی به آمار اشتغال‌زایی به تقویت خود ادامه داد. یورو هم با رشد اندکی روبه‌رو شد. روز گذشته تا لحظه تنظیم این خبر یورو و روبل در مقابل دلار با نرخ‌های برابری 0.8063 واحد و 46.3145واحد مبادله شدند.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد