اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گفتگو با آیت صنف طلا و جواهر (قسمت اول)

سایت طلا: مرد متواضع و محبوب صنف طلا از نحوه حضور خود در اتحادیه گفت، از ارتباط خود با برادرش، و کشتی آرای، و مهمترین عملکرد اتحادیه جدید را در این یکسال بیان کرد.


آرام و فعال است، با اینکه در جایگاههای مسئولیتی بالایی بوده و هست، متواضع و به دور از حبّ ریاست است.
مانند مردم عادی با وسایل حمل ونقل عمومی در شهر تردد می کند. در اوج ازدحام ساعات کاری مترو او را در پشت خط زرد لبه سکو می بینی که منتظر قطار است و با مردم و دیگران خود را در شلوغی مترو سوار می شود. با وجود تمکن مالی و مدیریتی هیچگاه خود را از همکاران و مردم جدا ندانسته است.
او را در کوچه و خیابان که ببینی فکر نمی کنی که نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر را دیده ای. شاید بسیاری از رسانه ها هم ندانند که او از یک سال پیش تاکنون معاون کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر است.
مرد محبوب صنف طلا و جواهر که در انتخابات سال گذشته اتحادیه ی تهران بیشترین آراء را با 697 رأی کسب کرد تا نشان بالاترین اعتماد را نزد همکاران خود دریافت کند.
ابراهیم محمدولی، در بین همکاران و صنف به " آیت" معروف است. «آیت محمدولی».

بدون اصرار و کلاس گذاشتن های رایج دعوت ما را برای حضور در کافه طلا می پذیرد. آنچه در ادامه و در دو قسمت تقدیم می شود، گپ و گفت خودمانی سایت طلا با ابراهیم(آیت) محمدولی، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران است:


*سایت طلا: جناب آقای محمدولی با عرض سلام و تشکر برای حضورتان در کافه طلای سایت طلا باب گفتگو را با مخاطبان سایت طلا باز کنید تا در ادامه در خدمتتون باشیم.
آیت محمدولی: با سلام به شما و همه مخاطبان سایت طلا، و عرض خسته نباشید به مجموعه شما، خیلی خوشحالم که مجموعه ای چون شما وجود دارد و مسیری را دنبال می کند که در آن از پیشکسوتان، بزرگترها، استادکاران و افرادی که پشت پرده بوده اند، حالا اسمی از آنان برده می شود و از شما، سایت طلا و شرکت زرین تشکر می کنم.

*سایت طلا: خودتان معرفی کنبد تا خوانندگان سایت طلا بیشتر با شما آشنا شوند.
آیت محمدولی: بنده ابراهیم محمدولی هستم که بین همکاران به آیت محمدولی معروف هستم و متولد سال 1339 در شهر ملایر در استان همدان.

*سایت طلا: چند فرزند دارید؟
آیت محمدولی: سه فرزند ، دو دختر و یک پسر که جای شکر دارد که همگی سلامتند.

*سایت طلا: در کدام منطقه تهران سکونت دارید؟
آیت محمدولی: ساکن خیابان پیروزی هستم، خیابان پرستار، و قریب به 27-28 سال در همین منطقه ساکن هستیم، قبلا هم در خیابان نبرد بودم.

*سایت طلا: مسلماً ماشین باید داشته باشید!؟ می تونم نوع اتومبیلتون رو بپرسم؟
آیت محمدولی: تاچندی پیش پژو پرشیا داشتم، ولی الان اسپورتیج دارم.

*سایت طلا: خب خدارو شکر پیشرفت داشتید. وقت می کنید که به تفریح هم بپردازید، مهمترین تفریحتون چیه؟
آیت محمدولی: هر از چند گاهی تفریح می کنم، من در جوانی زیاد ورزش می کردم، بخصوص فوتبال. در مقطعی هم جودو کار کردم و تا کمربند قهوه ای پیش رفتم. الان منحصر شده به جمعه ها اگر تهران باشم حتماً صبح زود در ورزشگاه شیرودی با چندین نفر از دوستان فوتبال بازی می کنیم.

*سایت طلا: شما معمولاً سفرهای کاری زیاد دارید، اما آخرین دفعه ای که با خانواده مسافرت رفتید کی بود؟
آیت محمدولی: دو هفته پیش

*سایت طلا: به کجا؟
آیت محمدولی: سرعین اردبیل، بعد آن هم در مسیر بازگشت رامسر

*سایت طلا: مهمترین رویداد و اتفاق زندگیتان چه بوده؟
آیت محمدولی: اگر معنوی باشد سلامتی و به دنیا آمدن بچه ها، فکر کنم برای هر کسی این بزرگترین رویداد هست که خدا فرزندی را که عنایت کرده سالم و سلامت باشد. در بحث کسب و کار هم بزرگترین رخدادی که برای من مهم است لطفی است که شامل بنده شد و اعتماد همکاران به بنده در انتخابات اتحادیه به عنوان نفر اول. خداکند که ما در این اعتماد شرمنده نشویم، چون واقعاً بار سنگینی است.

*سایت طلا: واقعاً علت این اعتماد و محبوبیت شما در بین همکاران صنف طلا و جواهر چیست؟
آیت محمدولی: در جریان انتخابات اتحادیه همه دوستانی که کاندیدا شدند خوب بودند، خُب اتحادیه فقط 7 نفر را بیشتر نمی خواهد. همه آنهایی که کاندید شده بوده اند از کانالهای نظارتی مربوطه گذشته بودند، و حتماً چیزی درون خود دیده بودند که احساس وظیفه کرده و وارد میدان شدند. حالا قرعه به نام من افتاده. این دلیل نیست که من خوبم، فقط لطف همکاران بوده.

*سایت طلا: خُب علت این اعتماد بیشتر نسبت به شما چه بوده؟
آیت محمدولی: علت آن را من نمی توانم بگویم، شاید مطالبی را که عنوان می کنم عکس قضیه باشد، اما احساس می کنم که در کنار عنایتی که خدا به بنده داشته، تا به حال هر قدمی که برداشتم شاید آنان احساس کردند که خالص بوده، و من واقعا هدفم این بوده شاید در عمل نتوانستم درست عمل کنم، چون وظیفه ایست که بر گردن من است، شاید در انجام این وظیفه کوتاهی کردم و جواب نگرفته باشم، ولی هدفم کار مخلصانه بوده و من حرکت کردم و این حرکت را شاید همکاران دیده اند.

*سایت طلا: شما چگونه وارد این صنف شدید و چه شد که وارد کار تشکیلاتی و مسئولیتی اتحادیه شدید؟
آیت محمدولی: اواخر سال 1351 وارد صنف طلا و جواهر شدم، در بخش سازندگی و تولید. تا به حال هم در خدمت این صنف هستم. در مورد بحث ورود به اتحادیه ؛ در همان ابتدای جوانی وارد انجمن اسلامی شدم، بعد که بسیج شکل گرفت به فرمان امام(ره) وارد بسیج شدم. ذاتاً اینطور بودم که کارها و فعالیت های جمعی و گروهی را دوست داشتم، نه برای مطرح شدن.
در بحث ورود به اتحادیه سه دوره قبل هم خواست خودم بود و هم دیگران از انجمن اسلامی درخواست کردند که کاندیدا شوم. لطف خدا و اعتماد همکاران باعث شد تا وارد اتحادیه شوم. در این دوره به عنوان نفر ششم یا هفتم وارد اتحادیه شدم.
در دور بعدی در انتخابات اتحادیه نفر دوم شدم و آقای کشتی آرای نفر اول.
در انتخابات سال گذشته اتحادیه طلا و جواهر تهران هم لطف خدا و کمک همکاران به عنوان نفر اول وارد اتحادیه شدم، و در انتخابات داخلی هیئت مدیره اتحادیه آقای کشتی آرای به عنوان رئیس اتحادیه و بنده به عنوان نائب رئیس اتحادیه انتخاب شدم.

*سایت طلا: همکنون در چه رسته ای در صنف طلا و جواهر فعالیت می کنید؟
آیت محمدولی: در رسته سازندگی فعالیت دارم، و بخش تولید کج دارمریض مشغولیم، خب مثل قبل نیست، الان فقط در ساخت النگو مشغولیم. یک مغازه کوچک در کوچه تکیه دولت از قدیم زمانی که وارد این صنف شدم داشتم. این محل دیگر برای تولید مناسب نبود، تولید را به جای دیگری منتقل کردیم، و این مغازه به عنوان دفتر مرکزی برای فروش استفاده شد.

*سایت طلا: ارتباط شما با برادرتان که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند(عباداله محمدولی) چگونه است؟
آیت محمدولی: در خارج از سیستم کاری رفت و آمد، و ارتباط خانوادگی داریم و صله رحم را بجا می آوریم، مانند دیگر خانواده ها.
ایشان شاید توانایی و خصوصیات بیشتری داشته باشند، و در بحث کاری و اتحادیه جاهایی اختلاف سلیقه هست، اما این قضیه به هیچ وجه اختلاف سلیقه ها را به روابط خانوادگی بسط نمی دهد.
طبیعی است در کار باهم اختلاف سلیقه داریم، بعضی کارها را من از ایشان نمی پذیرم و بعضی کارها را ایشان نمی پذیرند. از هم اشکال و ایراد می گیریم و به هم پیشنهاداتی نیز می دهیم، ولی ایشان توانایی های زیادی دارند و مسیر خود را ادامه می دهند.

*سایت طلا: هیئت مدیره جدید اتحادیه طلا و جواهر تهران در حدود یک سال است که مستقر شده، مهمترین اقدام این اتحادیه در طول این یکسال چه بوده؟
آیت محمدولی: کارهایی که انجام شده شاید همه از دید ما مهم باشد، ولی نظر همکاران مهمتر از نظرماست.
ما دو کار رو شروع کردیم که قبل از بوده ولی الان شتاب بیشتری گرفته و شکل و شمایل آن فرق کرده.
یکی بحث مالیات برارزش افزوده است؛ با اینکه طی این مدت یکساله برگزاری جلسات و رایزنی ها با اینکه از قبل هم آغاز شده بود، و در بخش اتحادیه کشوری که همکنون به کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تبدیل شده من معاون آقای کشتی آرای بودم، کارهای بسیاری در این زمینه انجام شد. در زمینه مالیات برارزش افزوده فعالیت زیادی تاکنون صورت گرفته که اتحادیه های مشهد، تبریز و اصفهان و دیگر استانها زحمت زیادی کشیدند تا توانستند ذهن نمایندگان را نسبت به این مالیات روشن کنند، و درصد زیادی از آنان به این نتیجه رسیده اند که طلا سرمایه است و کالا نیست، و احتمال می دهیم با ورود مجلس به اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده این امر تا پایان سال نتیجه بدهد، که اگر این قانون اصلاح شود این بزرگترین و مهمترین کاری است که این اتحادیه با کمک اتحادیه های دیگر شهرها انجام داده است.
کار دیگری هم که مهم هست و تا چندی دیگر انجام می پذیرد، بحث رصد سکه هاست. طرحی است که عرضه سکه ها با هلوگرام جدید و بسته بندی جدید صورت می پذیرد، که اتحادیه چندین جلسه برای اجرای آن برگزار کرده و احتمالاً چندین جلسه هم با همکاران سکه فروش که مجوز دارند برگزار خواهد کرد، که اگر این هم به نتیجه برسد یکی از کارهای مهم و ماندگار خواهد بود.

*سایت طلا: علت اجرای این طرح جدید سکه ها و لزوم اجرای آن چیست؟
آیت محمدولی: در دوره های قبلی هیئت مدیره اتحادیه برنامه ریزی کردند که سکه ها وکیوم داشته باشد، ولی این طرح ایراد و اشکالاتی داشت، و برای اینکه بتوان این مشکلات را دنبال کرد و فرد خطاکار را پی گیری نمود این طرح پیشنهاد شد. شاید در آن زمان آن طرح خوب بود ولی با حجم کاری امروز با این ایرادات دیگر نمی توان به آن طرح تکیه کرد و آن دیگر جواب نمی دهد، برای همین این هیئت مدیره با همفکری و مشورت با کارشناسان، هلوگرام های جدیدی را با شرایط و شمایل جدید که از امنیت بالایی برخوردار هست تدارک دیده که مورد استفاده قرارخواهد گرفت.

*سایت طلا: مشکلات سکه هایی که وکیوم می شد چه بود؟
آیت محمدولی: در روش قدیم جعل زیاد بود، شکایات زیاد بود، بعضاً سکه های غیره داخل وکیوم قرارمی گرفت و تخلفات را نمی شد پی گیری و رصد کرد، و در صورت مشاهده بعضی مشکلات اثبات تخلف مشکل بود، اما در این روش جدید می توان براحتی تخلفات احتمالی را پی گیری و دنبال کرد.

*سایت طلا: آیا در این مورد با بانک مرکزی هم رایزنی کرده اید؟
آیت محمدولی: حتماً با بانک مرکزی در این مورد جلساتی خواهیم داشت، و در رفع ایراد و اشکالات ما را کمک خواهند کرد.

*سایت طلا: شما در صحبتهایتان به آقای کشتی آرای و همکاری های کاری گسترده با هم اشاره کردید، شما هم در اتحادیه کشوری طلا و جواهر معاون ایشان بودید، و هم در اتحادیه طلا و جواهر تهران، علت این ارتباط کاری و همکاری خوب که با ایشان دارید چیست؟ چرا در بیشتر کارها و امور با ایشان ارتباط و تعامل نزدیک دارید؟

آیت محمدولی: خب ما در درجه اول همکاریم، بعد از آن از نظر محل کاری هم نسبتاً به هم نزدیک هستیم. قبل از ورود به اتحادیه آقای کشتی آرای را دورادور می شناختم، و زمانی که وارد اتحادیه شدم دیدم که ایشان بسیار با شخصیت و فهیم هستند، و خوشبختانه مجموعه صنفی هم نسبت به ایشان نظر مثبت دارند، نتیجه هم آن شد که در دوره قبل اتحادیه ایشان نفر اول شدند، و من نفر دوم.
در اتحادیه تهران هم سلیقه مان در کارهای اجرایی خیلی بهم نزدیک بود، و این ارتباط در اتحادیه کشوری هم همینطور تداوم داشت. در اتحادیه کشوری هم ایشان نفر اول شدند و من معاون ایشان و در کل کارها هماهنگی ها و تفکرات نزدیک بود، در مشورت ها و گفتگوها مشخص بود که بین تفکرات من و ایشان فاصله چندانی وجود ندارد، اختلاف سلیقه ها هم در حد بسیار کم بود.
آقای کشتی آرای هم از افرادی است که هم شخصیت خوبی دارد و هم از درایت خوبی برخوردار است، ایشان مدیریت خوبی دارند، و طبیعی است باهم بیشتر همفکر باشیم.


ادامه دارد...



گفتگو و تنظیم: احمد جعفری



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد