اونس طلا2220.06
مظنه14,226,000
18 گرم3,284,000
ارزش سکه32,051,178
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

مقاومت دلار در مسیر ارزانی

مذاکرات هسته ای و اظهانظرهای سیف رئیس کل بانک مرکزی هم آنقدرها موثر نبود تا بهای دلار در بازار کاهش پیدا کند.


پس از آنکه در آخرین روزهای هفته گذشته، رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش قیمت دلار خبر داد، فعالان بازار پیش بینی می کردند، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد ولی برخلاف این گمانه زنی، قیمت دلار کاهش پیدا نکرد.

برخی تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، صرافان و صاحبان دلار در بازار در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند اما این ایستادگی نیز تداوم چندانی نخواهد داشت و بزودی روند قیمت گذاری ها نزولی می شود چراکه سوم آذر ماه با اعلام نتیجه مذاکرات و احتمال بهبود روابط خارجی ایران دلیل دیگری برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

اما برخلاف تمامی این تحلیل ها هفته قبل 13 تومان به قیمت دلار در بازار آزاد افزوده شد. این موضوع نشان می دهد که طی یک هفته 0.4 درصد به ارزش دلار اضافه شده است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. براین اساس اگر سرمایه گذاران به میزان 10 میلیون تومان اقدام به خرید دلار کرده باشند، در پایان هفته 40 هزار تومان سود کرده اند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 940 هزار تومان برسد.

بهای سکه تمام بهار آزادی نیز در آخرین روز هفته گذشته به 941 هزار تومان رسید در حالی که در روز پاینی هفته گذشته حدود 947 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

این موضوع نشان می دهد که 0.63 درصد از ارزش سکه تمام بهار آزادی در طول این هفته کاسته شده است. کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 63 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود 0.27 درصدی مواجه شدند تا بورس به بازار ارز بازارهای سودده در این هفته لقب بگیرند. بازدهی بازار ارز اندکی از بورس بیشتربود تا عنوان بازده ترین بازار در طول هفته ای که گذشت به بازار ارز برسد.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، دولت تمایل به قیمت گذاری دلار در مرزهای بالاتر از 3هزار تومان دارد چرا که این قیمت را بهای واقعی این ارز خارجی می داند. اما گفته های سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت دلار، این گمانه زنی را باطل می کند.

همچنین روز پنجشنبه بهای طلا در بازار لندن با کاهش کمتر از یک دلار همراه بود. تحلیلگران بین المللی اعتقاد دارند، افت قیمت دلار در بازار لندن مقدمه کاهش بهای این فلزپرارزش در بازارهای مالی دیگر خواهد بود.




خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد