اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

همنشینی طرح و طلا

سایت طلا: هنگامی که طرح و مدلهای زیبا روی فلز ارزشمندی مثل طلا اجرا می شود، بهای این فلز زرد گرانبها افزایش می یابد و ارزش افزوده ای ایجاد می کند که علاوه بر خلق زیبایی و اوج هنر، درآمدزایی و ارزآوری را هم به نبال دارد.


چشم نوازی مدلهای طلا و جواهر در پشت ویترین برای بسیاری از افراد به ویژه خانمها تفریحی لذت بخش است، حسی که با دیدن زیبائیها به انسان القاء می شود، همان حسی است که از ذات فطرتی انسان بروز میابد. انسان به صورت ذاتی به دنبال زیبایی است و با دریافت آن به آرامش می رسد.

مدلهای زیبا بیش از هر چیزی توجه مشتریان را به خود جلب می کند، نه فقط در بین مصنوعات طلا و جواهر، بلکه هر طرح و ساختار خوبی نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، ولی وقتی طرحهای زیبا با یک فلز ارزشمندی مثل «طلا» درآمیزد، ارزش آن مصنوع بیشتر می شود، و به اصطلاح "ارزش افزوده" پیدا می کند.
روشی را که بسیاری از کشورها برای کسب درآمد و ارزآوری انتخاب کرده اند.

تاریخ اولین طراحی طلا و جواهر را در قرن شانزدهم میلادی اعلام می کند، این در حالیست که بسیاری دیگر سابقه طراحی در این صنعت را خیلی قبل تر از این زمان می دانند و معتقدند که چندین هزار سال قبل انسانها روی طلا نقش و طرح ایجاد می کردند، که ایرانیان جزء آنان بوده اند.

ولی از سال1960 طراحان طلا و جواهر تصمیم گرفتند روشهای فانتزی را جایگزن طرح ها و روشهای سنتی کنند و از روشهای قدیمی کمی فاصله بگیرند. امری که در کشور ما هم طی چند سال اخیر شتاب گرفته دیدگاههای جدیدی در حوزه طرحی طلا و جواهر ایجاد شده .


با توجه به جایگاه طراحی در صنعت طلا و جواهر چندی پیش همایشی با همین عنوان در مشهد برگزار شد. گرچه قبل از آن چندین نشست و گردهمایی در در این زمینه برگزار شده بود، ولی همایشی سراسری با گستردگی ملی آن چیزی بود که حالا صنف و صنعت طلا و جواهر کشورمان به آن نیاز داشت.

در این همایش بیش از 190 طرح مصنوعات طلا و جواهر در سه سطح حرفه ای، آکادمیک و آماتور به رقابت پرداختند و آثار در 6 بخش «خلاقیت و زیبایی»، «المانهای ایرانی»، «قابلیت ساخت»، «قابلیت فروش»، «قابلیت پوشیدن» و «استفاده از سنگ فیروزه» داوری شد.

این همایش گرچه با کاستی هایی هم مواجه بود، ولی اصل قضیه، توجه و احیاء مسئله ی مهم "طراحی طلا و جواهر"، امری بود که خوشه جواهرات و گروه فرشتگان طلای مشهد به خوبی از پس آن برآمدند.

کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن اعلام رضایت از برگزاری همایشی که به موضوع مهم طراحی طلا و جواهر می پردازد، طراحی را یکی از ارکان ساخت مصنوعات طلا و جواهر می داند.

وی همچنین بر تداوم برگزاری این همایش و استقرار دبیرخانه آن در مشهد و برگزاری سالانه آن در شهرهای مختلف کشور تأکید می کند.

نیلوفر میرشهیدی، دبیر علمی این همایش نیز با بالا خواندن سطح آثار ارسالی به این همایش سطح داروی را خوب عنوان می کند و عشق و علاقه به این صنف و طراحی را از عوامل برگزاری خوب این همایش می داند.

وی نزدیکی آرای داوران داخلی و خارجی همایش طراحی طلا و جواهر را قابل توجه می داند، و آن را نتیجه زبان مشترک هنر بیان می کند.

استقبال جوانان و بخصوص خانمها در این مسابقه و انتخاب طرحهای آنان به عنوان آثار منتخب نشان می دهد که این گروه از جامعه همانند دیگر بخشها می توانند در رشد صنعت طلا و جواهر کشورمان فعالیت های خوبی داشته باشند، و به قول کشتی آرای خط های قرمز دور این صنف در حال شکستن است.

در همین حال عامل خوشه صنعتی طلا و جواهر مشهد که همایش طراحی طلا و جواهر با همت او شکل گرفت در مورد نقش طراحی و تکنولوژی های نو در صنعت طلا و جواهر می گوید: آینده صنعت طلا و جواهر ما باید خودش را با علم روز هماهنگ کند، در غیر اینصورت نمی توان به موفقیت رسید، و ما مجبوریم که به آن سمت حرکت کنیم.

وی می افزاید: اگر قدیمی های این صنف به این سمت نیایند مطمئناً جوانان ما علم روز را فرامی گیرند، و آینده این صنف به طور قطع بسیار خوب خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش طراحی طلا و جواهر مشهد با بررسی و علل موفقیت کشورهای پیشرفته در این صنعت به سایت طلا می گوید: آموزش، شناخت بازار، به روز سازی و به سازی تکنولوژی روز از عوامل رشد این صنعت می باشد، و باید به این موارد توجه خاصی شود، علاوه بر اینکه تمرکز بر جواهرات با توجه به ارزش افزوده ی آن به مراتب اهمیت ویژه ای دارد.

از نکات مثبت این همایش و طرحهای ارائه شده در این رقابتها توجه به فرهنگ و سنتهای ملی بود، بطوریکه دهها طرح با الهام گرفتن از شعرا و عرفای کشورمان به ارائه تصویر زیبایی از فرهنگ ایران اسلامی پرداختند.

پیش بین همچنین با تأکید بر اینکه طراحی یک علم بین المللی است که باید آموخته شود، تصریح می کند: طراحهای ارائه شده در این همایش نشان داد که جوانان ما برخلاف آنچه که تصور می شود به فرهنگ و سنت خود پایبندند، و برگزاری این همایش ها در دل جوانان انگیزه ایجاد می کند، و باعث شکوفا شدن استعدادها می گردد.

وی معتقد است که اتحادیه ها باید خود را به روز کنند؛ و هیئت مدیره اتحایه ها باید درک صحیحی از مسائل روز داشته باشند، تا از رشد تکنولوژی و پیشرفت این صنعت عقب نمانیم.

در همین حال "بیتا فخر صباحی"، برگزیده سطح حرفه ای بخش طراحی با رایانه این همایش، نقش پویایی ذهن را در خلق آثار و طرحها بسیار مهم می داند.

وی که دارای 9 سال سابقه طراحی سه بعدی در این صنف است، تنوع مدلهای طراحی طلا و جواهر را در رشد بازار بسیار مهم توصیف می کند، و امیدوار است که ایران روزی با کشورهای برتر و موفق صنعت طلا و جواهر جهان رقابت، و هم سطح آنان قرار گیرد.

از دیگر برگزیده های این همایش "فاطمه دبیر فلک" است. وی که مقام اول طراحی با کامپیوتر این همایش را کسب کرده عشق و علاقه به طراحی طلا و جواهر را در موفقیت این حرفه بسیار مهم می داند، و جایگاه طراحی دستی و کامپیوتری را به صورت جداگانه مهم ذکر می کند.

او معتقد است که طراحی کمک می کند به پیشرفت و نو شدن همه کارها و اگر بخواهیم بدون طراحی کارها را انجام دهیم، همه در یک سطح می ماند و باید درجا بزنیم، ولی با طراحی دنیای دیگری باز می شود و مدلهای جدیدتر و متنوع تری عرضه می شود.

این است که کشورهای صاحب نام صنعت طلا و جواهر دنیا اهمیت خاصی برای طراحان این حرفه قائل هستند، و با طرح و مدلهای خود در قالب "برند" بازار طلا و جواهر جهان را قبضه کرده اند.

حرکتی که همکنون در کشور آغاز شده و نگاههای جدیدی که به این صنف و صنعت می شود نوید رشد و ارتقائ این صنعت طلایی کشورمان را به دنبال دارد و فعالان صنعت طلا و جواهر جایگاه ایران را در آینده ای نزدیک در این صنعت ویژه قلمداد می کنند.

افق این صنعت روشن است، اگر همه ما بخواهیم و کمک کنیم تا با دیدی علمی و حرفه ای تحولی شگرف در صنعت طلا و جواهر کشورمان ایجاد کنیم.

به امید آن روز...


• احمد جعفری

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد