اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش بینی قیمت طلا و سکه در فاز دوم هدفمندی

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می گوید طلا کالای اساسی مردم محسوب نمی شود اما در صورت افزایش نرخ ارز حتما طلا هم گران می شود.



بازار جهانی طلا در 10 سال گذشته روزهای پر حاشیه و پرنوسانی را تجربه کرده است به طوری که بهای جهانی این فلز ارزشمند در این مدت از قیمت حدود 374 دلار در هر اونس به 1900 دلار نیز رسیده است.

این نوسان قیمت در حالیست که قیمت این فلز گرانبها تا سال 2011 رشد نسبتا عادی را داشت ولی از نیمه سال 2011 به یکباره قیمت طلا با جهش 300 دلاری در هر اونس خبر سازترین سوژه ی تمام مجامع اقتصادی و سیاسی بود.

روند صعودی بهای جهانی طلا تقریبا تا نیمه سال 2012 ادامه داشت تا اینکه قیمت طلا با کاهش مواجه شد و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که دوران طلایی بازار طلا به پایان رسیده است.

البته ادامه دار بودن روند نزولی قیمت طلا در سال 2013 این نظر کارشناسان را بیش از گذشته پررنگ تر می کرد و همین موضوع باعث افزایش نگرانی سرمایه داران در بازار جهانی طلا شده بود.

اما با آغاز سال 2014 میلادی شرایط بازار جهانی طلا با تغییرات قابل توجهی رو به رو شد و با توجه به بحران های اقتصادی موجود در دنیا و همچنین تنش های سیاسی رخ داده در اروپا روند حرکتی قیمت طلا صعودی شد و این موضوع امیدواری ها را به بازار جهانی طلا بازگرداند.

کارشناسان بازار جهانی طلا در تلحلیل های خود درباره افزایش قیمت طلا در سال 2014 می گوید علت اصلی افزایش قیمت طلا در ماه های اول سال 2014 بحران سیاسی اوکراین و همچنین انتشار گزارش های اقتصادی آمریکا است که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود و بازار طلا به احتمال فراوان به روند نزولی خود در یک سال گذشته باز خواهد گشت.

تحلیل های اقتصادی نشاندهنده این موضوع است که افزایش رشد اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار موجب شده تا سرمایه گذاران زیادی اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار طلا کنند و این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است.

اما شرایط بازار داخلی طلا نیز تا حدود زیادی به بازار جهانی طلا شباهت دارد و بر اساس اعلام محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بازار داخلی طلا متاثر از بازار جهانی طلا است و هر زمان که بهای جهانی طلا افزایش یابد بهای طلا در بازار داخلی نیز افزایش می یابد.

وی همچنین می گوید البته مسائل مختلفی همچون تصمیمات سیاسی و اقتصادی در داخل نیز تاثیراتی بر بازار طلای داخل کشور دارد و تمام این مسائل در کنار یک دیگر قیمت طلا در بازار داخلی را تعیین می کند.

بر همین اساس افت قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر و ورود طلا به محدوده 1200 دلار باعث شده است تا قیمت سکه در بازار داخل کاهش یافته و از مرز یک میلیون تومان فاصله بگیرد که البته کارشناسان دلیل این افت قیمت را منطقی و متاثر از افت قیمت جهانی طلا می دانند.

از طرفی هم اکنون در آستانه مهمترین رویداد اقتصادی حال حاضر کشور یعنی آغاز فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها قرار داریم و عده ای تحلیل می کنند که اگر قرار باشد اجرای این فاز از هدفمندی تورمی به کشور تحمیل کند این تورم حتما بازار ارز و سکه را بی نصیب نخواهد گذاشت و گرانی قیمت ارز افزایش قیمت طلا را در پی خواهد داشت.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در رابطه با تاثیرپذیری بازار طلای داخلی از تصمیمات اقتصادی دولت می گوید :در حالت عادی این تصمیمات تاثیری در قیمت طلا نمی تواند داشته باشد و دلیل اصلی آن نیز تابعیت قیمت طلا در بازار داخل از قیمت جهانی آن است.

کشتی آرای درباره دلایل دیگر تاثیرپذیری بازار طلای داخلی از تصمیمات اقتصادی دولت می گوید « طلا کالای اساسی مردم محسوب نمی شود اما در صورت افزایش نرخ ارز حتما طلا هم گران می شود و بر همین اساس ممکن است تصمیمات اقتصادی دولت بر آن تاثیرگذار باشد».

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است «سکه و طلا دیگر جنبه سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است و در حال حاضر اگر سکه‌ای مبادله می‌شود به دلیل رفع نیاز معمول جامعه است و دیگر مانند گذشته کسی برای سود کردن50 یا 100 سکه نمی‌خرد و بعید است که مانند گذشته کسی برای سود به سمت خرید سکه بیاید و روند نه ماه گذشته بازار سکه خلاف این را نشان می‌دهد».

وی همچنین می گوید «میزان تقاضای طلا وسکه که قبل از تعطیلات عید نوروز افزایش یافته بود بعد از روزهای شروع کاری سال جدید قیمت ها تعدیل شد و تفاوت قیمتی که قبل از عید نوروز بود از بین رفت و در حال حاضر نوسانات و افزایش و کاهش قیمت سکه بیشتر ناشی از افزایش و یا کاهش بهای جهانی طلا و تابع هیجانات روزمره است».


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد