اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش 440 هزار تومانی سکه در سالی که گذشت / سقوط 630تومانی دلار

سایت طلا: سال 92 با همه خاطراتش رو به پایین است ولی در حوزه اقتصاد افت قیمتها از اونس جهانی طلا گرفته تا سکه و ارز داخلی همه سالی کاهشی را برای این سال رقم زد.



به گزارش سایت طلا، بازار طلا، سکه و ارز، در حالی سال جدید 92 را آغاز کرد که پس از ماههایی پرنوسان در نقاهت و استراحت در ابتدای سال قرار گرفت.
در اولین روز نوروز 92 هر اونس طلا بر روی رقم 1606 دلار و 70 سنت قرار داشت.

براساس این گزارش اونس طلا که اصلی ترین متغیر طلا و سکه را در سال گذشته بازی کرد، سال 92 را با سقوطی بیش از 200 دلار سپری کرد. اولین شوک اونس طلا در این سال اواخر فروردین ماه ایجاد شد و بهای جهانی طلا با سقوطی شدید به حوالی 1350 دلار رسید.

اونس طلا ابتدای تابستان در تیرماه پس از فراز و نشیب 100 دلاری تا مرز 1200 دلار هم پائین رفت ولی در ادامه روند صعودی ملایم را در پیش گرفت و در 5 شهریورماه تا قله 1419 دلار بالا رفت .

بهای جهانی طلا در این سال توان افزایش نداشت و برخلاف روال غالب بازار پله پله مسیر نزولی را پیمود تا در اوایل زمستان هر اونس طلا پایین ترین رقم خود را در سال 92 به خود ببیند و در این شرایط سطح 1184 دلار را هم تجربه کند تا فرضیه اونس 1000 دلاری را به واقعیت نزدیک سازد.

گرچه مهمترین عامل افت طلا در این سال کاهش سیاستهای محرک پولی فدرال رزرو آمریکا عنوان شده ولی بی اعتمادی سرمایه گذاران به این فلز زرد را نمی توان بر افت قیمت جهانی آن اضافه نکرد.

اونس طلا پس از آن روند صعودی را به صورت آرام و پلیکانی سپری نمود تا در پایان سال و قبل از اعلام جلسه بانک مرکزی آمریکا در حوالی 1350 دلار در نوسان باشد.

اما بازار داخل نیز که با حرکت معکوس دلار موجب سقوط قیمت طلا و سکه شده بود در کاهشی بودن از بازار جهانی طلا تبعیت کرد. در این راستا هر دلار آمریکا با افتی شدید در سال گذشته همراه شد. این اسکناسهای پشت سبز با سقوطی 630 تومانی مقداری از رشد سال قبل خود را جبران کرد.

بالاترین رقم بهای دلار در سال 92 مربوط به خردادماه می گردد که این ارز آمریکایی تا سطح 3620 تومان هم اوج گرفت، ولی پس از حماسه سیاسی 24خرداد این سطح ذره ذره شکست و بهای دلار در حوالی 3 هزار تومان آرام گرفت.

... و اما در سالی که گذشت شاید هیچ سخنی از زبان مسئولان اقتصادی دولت مثل جمله ی « دلار به کف قیمت رسیده » که از طرف سیف ولی الله رئیس بانک مرکزی در دوم مهرماه 92، عنوان شد معروف و جنجالی نشده باشد. گرچه در آن مقطع با واکنش و عکس العمل فعالان بازار مواجه شد، ولی ثبات دلار و حداقل نوسان آن، صحت و عمق سخن وی را نمایان ساخت.

گزارش سایت طلا حاکیست، بازار سکه نیز در یکسال گذشته از کاهش بی نصیب نماند و نزولی در حدود 440 هزار تومان برای هر قطعه سکه بهار آزادی را رقم زد. در اوایل سال 92 که بهای سکه تا یک میلیون و 400 هزار تومان هم معامله می شد، در طول سال روندی باثبات را پیش روی خود گرفت و همراستا با نوسان طلا و ارز با شیب غیر هیجانی با کاهش همراه گردید .

اما بازار طلای داخل به ناچار با افت اونس طلا و دلار راهی جز کاهش در سال گذشته پیدا نکرد و در طول سال گذشته هرگرم طلای 18 عیار افتی معادل 37 هزار تومان را تجربه کرد.

هر مثقال طلای 17 عیار نیز در سال 92 شاهد سقوطی 163 هزار تومانی بود.

به هر حال سیاستهای دولت جدید و کنترل نرخ ارز قیمت طلا، سکه و ارز را در سالی که گذشت از نوسانات شدید و التهاب خارج کرد و ثباتی نسبی به این بازار برگرداند.

اما آنچه حائز اهمیت است سیاستهای کلان کشور و اجرای آن در سال جدید است.
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و اصلاح برخی نرخها همچون سوخت، می تواند چالشی اساسی برای دولت یازدهم باشد.

اجرای این طرحها و نحوه نگاه دولت بر بازار می تواند قیمتها در بازار ارز و به تبع آن طلا و سکه را با نوسانی که در سال قبل دیده نشد همراه سازد، که با تدبیر و مدیریت این امر می تواند مرتفع گردد./ج


انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد