اونس طلا2316.59
مظنه15,271,000
18 گرم3,525,300
ارزش سکه34,405,563
قدیم (بهار)39,000,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,900,000
ربع14,950,000

تعیین نرخ ارز تابع امیال و آرزوهای افراد نیست

روزگاری دلار، با شتاب رو به بالای خود همه را شگفت زده کرده بود. بعد از انتخابات خرداد ۹۲، نرخ دلار در بازار در پی واکنش مثبت به این تحولات روند نزولی خود را آغاز کرد. این روند با سفر رییس جمهور به نیویورک شدت بیشتری گرفت.



در زمانی که رییس جمهور در نیویورک به سر می برد، رییس کل بانک مرکزی و یکی از اعضای اتاق بازرگانی از روند نزولی دلار انتقاد کرد و همین انتقاد باعث شد تا این روند نزولی متوقف شود. اما عصبانیت مردم و بازار از این اظهارات نیز باعث نشد تا مسئولان بانک مرکزی از موضع خود کوتاه بیایند.

جعفر قادری، نماینده و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، معتقد است با وضعیت کنونی تورم دیگر نرخ دلار پایین توجیهی ندارد. او می گوید: « درحال حاضر نرخ دلار در سطح پایین دیگر عملا توجیهی ندارد و اگر نرخ دلار را پایین تعیین کنید باید دلار نفتی باشد تا به جامعه تزریق شود وقتی چنین دلارهایی وجود ندارد شما نمی توانید دلار را در نرخ پایینی تثبیت کنید.»

وی تاکید می کند:« این نرخ باید با کارشناسی تعیین شود و نرخی باشد که حداقل برای 1 تا 2سال قابل دفاع باشد. اما اینکه نرخ ارز در سطح پایین تعیین شود و منابع ارزی کشور اجازه دفاع از آن نرخ ارز را ندهد منجر به یک نظام ارزی چند نرخی می شود و اگر در نرخی بالا تعیین شود مشکلات خاص دیگر ایجاد می شود و این یک بحث کارشناسی است که تابع امیال و آرزوهای افراد نیست.»

او در مورد تاثیر رفع تحریم ها، آزاد شدن دلارهای نفتی و و کاهش دوبار قیمت دلار در بازار معتقد است: «اگر دلار ها آزاد شود خود به خود انگیزه های سفته بازی در بازار کاهش می یابد. در آن زمان نرخ ارز در سطح پایین تری قابل دفاع است. ولی وقتی تورم بالایی داشته باشیم این تورم بالا خود عملا زمینه را برای نرخ ارز پایین فراهم نمی کند. مجموع عواملی که بر روی عرضه و تقاضا در بازار اثرگذار است، نرخ ارز را تعیین می کند و نه تمایلات افراد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در زمینه قابل دفاع بودن نرخ 2500تومانی دلار مبادلاتی نیز می افزاید «اگر به همین منوال نرخ تورم افزایش یابد دیگر نرخ دلار 2500تومانی مرکز مبادلات قابل دفاع نیست. ما نیز تمهیدات لازم را در بودجه پیش بینی کردیم تا میزان بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک ها و در نتیجه پایه پولی کشور افزایش نیابد.»

قادری در آخر ابراز امیدواری کرد که دولت این نگرانی ها را درک کند و در زمینه جلوگیری از افزایش پایه پولی تلاش لازم را انجام دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد