اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نوسان بهای جهانی طلا با نگرانی تازه

مقایسه قیمت‌های برخی ارزها، سکه و طلا در پنج روز کاری هفته گذشته روند کاهشی را برای ارزها و روند افزایش محسوس را برای سکه و طلای داخلی نشان داد.



همزمان در دنیا بهای طلا با افزایش قابل‌توجه مواجه شده است و البته بازار داخلی سکه و طلا به دلیل ثابت ماندن بهای دلار تقریبا از نوسان بهای جهانی طلا تاثیر می‌گیرد. این در حالی است که همچنان بهای سکه با محدودیت تقاضا در داخل نیز روبه‌رو است. از این رو آنچه در این ایام به مراتب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چشم‌انداز کلی فضای کشور، پیش‌بینی‌ها درخصوص بهای طلا وهمچنین روند بهبود اقتصاد آمریکا در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی این کشور است. در بازار داخلی با وجود افت قابل‌توجه تب دلار و سکه، هستند کسانی که هنوز دل در گرو سفته بازی در این بازارها دارند و مبالغ هنگفتی از نقدینگی‌ها همچنان در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود و البته مصرف و بازفرآوری سالانه حداقل 300 تن طلا در بازار طلای کشور نیز با گردش مالی نا مشخص و کلان ایجاب می‌کند که بازار طلا در داخل و خارج همچنان به دقت رصد شود.
در هفته گذشته بهای ارز و سکه در پنج روز کاری روند نسبتا ثابتی داشت و ارقام موجود در جدول تهیه‌شده نشان از نوسان اندک دارد. با این حال روند عمومی بازار با توجه به کاهش تقاضای موثر همچنان به سوی تعدیل قیمت می‌رود. در این هفته بهای دلار از 3030 تومان به زیر3000 تومان هم افت کرد و در روز چهارشنبه به‌عنوان آخرین روز کاری هفته در سطح 3010 تومان بر تابلوها توقف کرد. در این هفته یورو به دلیل تغییر روند برابری در مقابل دلار آمریکا در پایان هفته تقریبا افزایش بیشتری یافت و به نرخ روز شنبه نزدیک‌تر شد. از این رو تغییر اندک آن را می‌توان به این دلیل نسبت داد. برابری یورو در مقابل دلار تقریبا در روز گذشته به حد کم سابقه 38/1 رسید. شرایط تازه ایجاد شده دراقتصاد آمریکا موجب افت شدید ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده شده است. همچنین بهای درهم امارات نیز که در طول هفته تا 815 تومان نیز کاهش یافته بود، دوباره با افزایش اندکی تا 822 تومان بالارفت و درصد تغییر را به 4 دهم درصد رساند. در بازارسکه اما بهای سکه طرح جدید با رسیدن به 965 هزار تومان تا روز چهارشنبه نسبت به روز شنبه با 5000 تومان افزایش تقریبا نیم درصد افزایش ثبت کرده است. نیم سکه البته با 10 هزار تومان کاهش نسبت به اول هفته تا 505 هزار تومان پایین آمد و نزدیک به 2 درصد افت ثبت کرد. در این بازار همچنین بهای ربع سکه 5000 تومان نسبت به قیمت حداکثری خوددر طول هفته ارزان‌تر شده و به 310 هزار تومان بر تابلوها رسید و 6/1درصد افت ثبت کرد. همچنین در بازار طلا بهای هر گرم طلای 18 عیار به بالاترین سطح قیمت هفتگی تا 97 هزارو 800 تومان بالا رفت و 3دهم درصد نسبت به اول هفته رشد نشان داد. در همین حال بهای طلا در بازارهای جهانی تا ظهر روز پنج‌شنبه افزایش 6/1درصدی ثبت کردکه بیش از 20 دلار افزایش نشان می‌دهد.
شرایط انتظاری برای رفع برخی نگرانی‌های باقی مانده از سال‌های اخیر در بازار ارز و سکه در حالی همچنان پیگیری می‌شود که با گذشت تقریبا 4 ماه از ورود دولت جدید بازار خوش‌بینی‌ها نسبت به برداشته شدن بخش عمده تحریم‌ها و بهبود روابط سیاسی با غرب داغ است و امید به تسهیل روابط پولی و ارزی را افزایش داده است. پس از نشست ژنو 4 در اواخر هفته قبل، همچنان شایعات و مسائل روانی بر فضای عمومی بازار حکمفرما است و درعین حال مباحث کارشناسی همچنان در خصوص قیمت واقعی و اسمی ارز ادامه دارد.

از ابتدا تحریم‌ها را برنمی‌داریم
در تازه‌ترین سخنان مطرح شده از سوی آمریکایی‌ها همچنان آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران بیش ازبرداشته شدن تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش رویترز، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت: آمریکا به دنبال لغو تحریم‌ها علیه ایران در ابتدای مذاکرات هسته‌ای نیست.
بن رودز مشاور امنیت ملی باراک اوباما در یک مصاحبه طولانی با رویترز گفت که یکی از راه‌های کاهش تحریم‌ها علیه ایران دسترسی تهران به دارایی‌های توقیف شده این کشور است.
رودز با اشاره به اینکه باراک اوباما به دنبال انعطاف کنگره برای پیگیری یک توافق با ایران است، تاکید کرد که کاخ سفید مایل است نمایندگان کنگره قبل از اعمال هرگونه تحریم جدیدی پیشرفت مذاکرات را مورد ملاحظه قرار دهند.

طلا در بازارهای جهانی
دیروز اما بهای طلا دربازارهای جهانی تا 1343 دلار تعدیل شد. این روند البته نسبت به شامگاه پنج‌شنبه شب افت تقریبا 10 دلاری ثبت کرده است. چراکه طلا در این زمان تا محدوده 1353 دلار افزایش یافت. نرخی که بالاترین حد برای طلا در 40 روز اخیر بوده است. نگرانی برخی از تداوم خرید اوراق قرضه تا سال 2015 به افزایش بهای طلا منجر شده این نگرانی به‌دنبال انتشار گزارش مشاغل شدت گرفته و موجب افت شدید ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده جهانی شده است بهای طلا در سطح 1353 دلار، نسبت به کمترین قیمت هفتگی در حدود 1314 دلار روز سه‌شنبه تقریبا 40 دلار افزایش ثبت کرده است. خبر تصویب قطع دسترسی آمریکا به سوئیفت توسط پارلمان اروپا خبر مهمی بود که موجب شد بهای طلا با یک جهش مواجه شود. این رای که توسط پارلمان قاره سبز تصویب شده در پی برخی تنش‌های تازه در خصوص شنود تلفن‌های مردم و برخی مقامات سیاسی در آلمان و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی توسط آمریکایی‌ها رخ داده است. گزارش دپارتمان اشتغال آمریکا در خصوص وضعیت ناامید‌کننده بازار کار این کشور طی ماه سپتامبر تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا در روزهای گذشته داشته است.
در این ماه با اینکه انتظار می‌رفت 180 هزار فرصت شغلی ایجاد شود، تنها 148 هزار شغل جدید در بخش‌های غیر‌کشاورزی ایجاد شده که این مساله موجب افزایش گمانه‌زنی کارشناسان نسبت به ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری از سوی فدرال رزرو شده است. بهای طلا دیروز جمعه به 1343 دلار رسید. در حالی که قیمت طلا شامگاه پنج‌شنبه به وقت تهران برای لحظاتی به بیش از 1351 دلار رسید که این رقم بالاترین رکورد از 20 سپتامبر به شمار می‌رود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد