اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عوامل موثر در تعیین نرخ طلا

طلا در کنار نفت، از جمله محصولات استراتژیک در بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود، که همیشه نگاه سرمایه گذاران معطوف آنست.


در این میان طلا با توجه به ارزش ذاتی، فسادناپذیری، برخورداری از مقبولیت عامه، قدرت نقدشوندگی و هزینه نگهداری پایین از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی‌ که طلا پیشرفته‌ترین پول کالایی در جوامع مختلف بوده و یکی از پشتوانه‌های اصلی همه ارزهاست.
در این ارتباط کشورها هنگام رکود اقتصادی به استفاده از سیاست‌های پولی و مالی انبساطی جهت دستیابی به تثبیت اقتصادی یا خروج از رکود اقتصادی متوسل می‌شوند، این سیاست‌ها علاوه بر تاثیرگذاری بر بخش‌های حقیقی اقتصاد، بر ارزش پول کشور در مقابل سایر ارزها نیز تاثیر می‌گذارد و برای همین است که می‌توان گفت با اتخاذ اینگونه سیاست‌ها که بر تغییرات ارزش پول کشورها تاثیر می‌گذارد بر قیمت طلا و نفت نیز تاثیرگذار است.
عوامل موثر بر قیمت طلا
قیمت طلا نیز مانند هر کالای دیگری تحت تاثیر نیروهای عرضه و تقاضا در بازار است. لیکن با توجه به اینکه طلا یک کالای بسیار حساس و استراتژیک است، عوامل زیادی بر میزان عرضه و تقاضا و بالطبع قیمت آن تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین عوامل اثرگذار (علاوه بر عوامل دخیل در بهای تمام‌شده تولید)، شامل تغییرات ارزش دلار و ذخایر ارزی، تغییرات نرخ بهره بانکی، تورم جهانی، تغییرات قیمت جهانی نفت و وقایع جغرافیایی- سیاسی است. در زیر به طور جداگانه به توضیح هر مورد می‌پردازیم:
1 - ارزش دلار: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری طلا در بازارهای جهانی بر مبنای ارز جهانی؛ یعنی دلار صورت می‌پذیرد، تغییرات ارزش دلار مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا است.
در حال حاضر، با توجه به تاثیرگذاری قابل‌توجه اقتصاد آمریکا بر اقتصاد جهانی، کاهش ارزش پول این کشور به معنی تضعیف اقتصاد جهانی است. در نتیجه ارزش طلا به عنوان وسیله حفظ ارزش بر حسب تمام ارزها افزایش می‌یابد. همچنین، کاهش ارزش دلار باعث کاهش ارزش دارایی‌های دلاری می‌شود، لذا برای حفظ ارزش دارایی‌ها باید به دنبال جایگزینی مناسب مانند طلا بود.
2 - نرخ بهره بانکی: نرخ بهره بانکی در واقع بیانگر میزان سود بدون ریسک قابل پرداخت به سپرده‌های بانکی افراد است. در شرایط کنونی اکثر کشورها بخصوص ایالات متحده و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی برای باقی ماندن در کورس رقابت جهانی و تلاش در جهت بهبود اقتصادی، نرخ بهره خود را در حد صفر نگه داشته‌اند، لذا در این شرایط تمایل افراد به سپرده‌گذاری کاهش یافته و در مقابل تمایل به خرید و نگهداری طلا که از ثبات قیمتی مناسبی برخوردار است، افزایش یافته است. این کاهش نرخ به‌خصوص در آمریکا که ارز آن به عنوان ارز جهانی مطرح است به شدت قیمت طلا را حمایت خواهد کرد.
3 - تورم :مقایسه روند تاریخی قیمت طلا و تورم جهانی (شامل قیمت نفت)، نشان دهنده وجود ارتباط مستقیم میان این دو است. باید گفت که نفت و طلا هر دو از کالاهای کمیاب و استراتژیک محسوب می‌شوند و رابطه نزدیکی با تورم جهانی دارند.
4 - وقایع جغرافیایی- سیاسی: طلا همواره کالای منتخب در زمان وجود تشنجات سیاسی است. در زمان افزایش تشنج سیاسی و نظامی بین کشورها مردم و سرمایه‌گذاران به سمت خرید طلا و دیگر فلزات گرانبها حرکت می‌کنند تا مانع از دست رفتن سرمایه خود شوند.
پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در هفته‌های آتی
همچنان که براساس آمار مشاهده می‌شود، قیمت سکه طی 3 هفته گذشته روند صعودی داشته است و در بازار جهانی نیز از ابتدای سال همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود که طلا نه تنها در هفته‌های آتی، بلکه در ماه آتی نیز بر اساس روند مذکور افزایش قیمت داشته باشد.
دیگر دلایل احتمال افزایش قیمت طلا در هفته‌های آتی علاوه بر روند صعودی طلا
بسیاری از کارشناسان سال 2010 را سالی طلایی برای بازار طلا دانسته‌اند. این افراد با توجه به تزریق 5 هزار میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد جهانی برای مقابله با
بحران اقتصادی و با فرض گرفتن رو به رشد بودن اقتصاد جهان، بروز تورم و در نتیجه افزایش شدید قیمت طلا را طی این سال پیش‌بینی کرده‌اند. در عین حال بر خلاف انتظار این افراد اقتصاد کشورهای غربی حرکت مطمئنی به سمت احیا نداشته است.
در معاملات روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1224 دلار رسیده است که این رقم نسبت به روز گذشته یک دلار افزایش داشته است.
با افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی جهان و خودداری بیش از پیش سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در بورس‌ها به نظر می‌رسد سرمایه‌ها به سمت بازار طلا گسیل خواهد شد.
ارز کشورهای صادر کننده مواد خام در طول فعالیت بازارهای ایالات متحده امروز (20 آگوست 2010)‌ شدیدا با کاهش مواجه شدند، علت این موضوع به انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد ایالات متحده بازمی‌گشت که موجب کاهش ریسک‌پذیری در بازار شد و موجب گردید که بازار معاملات سهام به شدت کاهش یابد.
آمارهای اقتصادی ایالات متحده ضعیف بودند. تحلیل Philly Fed منفی شد و در عدد 7/7- قرار گرفت که بدترین آمار از ماه جولای سال 2009 به این سو می‌باشد. این آمار نشان‌دهنده ضعف در بخش تولیدات کارخانه‌ای می‌باشد و بخش شرقی ایالات پنسیلوانیا و جنوب نیوجرسی و دلاور را پوشش می‌دهد. همچنین میزان آمار اولیه مدعیان بیکاری k12 بار دیگر افزایش یافت و به k500 رسید. در این میان شاخص سهام Dow با منفی 2/1 درصد کاهش در 10291 بسته شد و ارز کشورهای صادرکننده مواد خام را نیز با خود به پایین برد.
نتیجه‌گیری
با توجه به روند صعودی و آرام طلا طی هفته گذشته و انتشار اخبار در مورد افزایش نرخ بیکاری آمریکا و کاهش نرخ دلار آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که طلا و در نتیجه بازار آتی در ایران به روند صعودی و آرام خود در هفته آینده ادامه دهد و تعداد معاملات آن نیز به دلیل ماه مبارک رمضان همچنان اندک باشد، بنابراین در این هفته ایجاد موقعیت تعهدی خرید برای متقاضیان معامله در بازار آتی ایران پیشنهاد می‌شود.
قیمت سکه طی 3 هفته گذشته روند صعودی داشته است و در بازار جهانی نیز از ابتدای سال همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود که طلا نه تنها در هفته‌های آتی، بلکه در ماه آتی نیز بر اساس روند مذکور افزایش قیمت داشته باشد.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد