اونس طلا2318.04
مظنه15,236,000
18 گرم3,517,200
ارزش سکه34,326,708
قدیم (بهار)39,300,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

نوسان قیمت‌ سکه و ارز محدود شد

بازارهای داخلی ارز و سکه همچنان تمایل به کاهش قیمت دارند و افت بهای جهانی طلا نیز انگیزه این کاهش را بیشتر کرده است.



فضای تازه سیاسی در کشور و ایجاد تمایل بیشتر برای بهبود روابط بین‌المللی و تداوم سیاست‌های تنش‌زدایی مسیر تازه‌ای پیش روی اقتصاد کشور قرار داده است. تقاضای سفته‌بازی در بازار ارز و سکه فروکش کرده و توقع افزایش و جهش‌های سال‌های گذشته از بین رفته است. در سطح منطقه‌ای فعالیت‌های جدیدی برای حل بحران سوریه در جریان است و با وجود فشارهای برخی کشورهای عرب منطقه در کنار ترکیه و اسرائیل، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها در خصوص بیانات تازه مسوولان نظام در مورد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین حل بحران سوریه مثبت است. در کف بازار خوش‌بینی به رفتارهای تازه موج می‌زند و در عین حال شتاب کاهش قیمت‌ها آن چنان است که بیشتر فعالان بازار تداوم این روند را باور ندارند.
البته تجربه افول قیمت‌ها در بازار نشان داده، مقاومت‌های ایجاد شده پس از سقوط ارزش ارز و سکه، معمولا مقاومت‌هایی در مسیر کاهش قیمت‌ها را شکل می‌دهد روز گذشته دلار برای تعدیل افت قیمت روزهای قبل، در سطح 3080 تومان با نوسان محدود 5 تا 10 تومان روبه‌رو بود. این قیمت بر تابلوها عمدتا نشان از تمایل به حفظ قیمت در بالای 3000 تومان دارد. دفعات قبل بهای دلار برای مدتی در سطح 3100 تومان پایدار می‌ماند. شکسته شدن این سطح البته میل به تعدیل تا 3000 تومان را پدید آورده است، اما امکان رسیدن فوری تا این سطح نیاز به زمان و بهبود فضا و همچنین خوشبینی‌های بیشتر دارد. با این حال در بازار سکه همچنان تاثیر‌پذیری از نزول بهای جهانی طلا ادامه دارد.
تا ساعت 16 (دیروز به وقت تهران) خبری از فدرال رزرو آمریکا بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگرفت. روز گذشته قرار بود استراتژی‌های این ماه فدرال رزرو در خصوص کاهش حجم محرک‌های اقتصادی از سطح 85 میلیارد دلار اعلام شود. همچنین ممکن است تا رسیدن نرخ بیکاری به 5/6درصد، خرید اوراق قرضه تداوم داشته باشد.
دیروز برای لحظاتی بهای طلا در بازار لندن تا 1293 دلار هم افت کرد و دوباره تا مرز 1300 دلار بالارفت. تا ظهر دیروز این رقم تقریبا 1303 دلار در هر اونس بود که نسبت به روز سه شنبه 11 دلار کاهش یافته بود. تا ساعت 16 به وقت تهران بهای طلا در این سطح نوسان می‌کرد. بازار داخلی نیز در این شرایط شاهد کاهش بهای سکه در کمترین سطح کف قیمت به رقم 959 هزار تومان بود. البته در ادامه بازار این قیمت تا 963 تا965 هزار تومان افزایش مجدد داشت. با این حال بهای سکه بر تابلوها تقریبا تا ساعت 14 حدود 965 هزارتومان بود.
اختلاف قیمت کف بازار تا قیمت تابلو سکه فروشان برای سکه طرح جدید در این روزها 15 تا 20 هزار تومان هم خواهد شد. با این حال برخی سکه فروشان حاضر به فروش سکه در قیمت‌های اعلام شده در کف قیمت نیستند. می‌توان از سبزه میدان به این قیمت سکه خرید کرد. خریدهای پیشین انجام شده توسط این سکه فروشان بیشتر امکان تعدیل و شکستن قیمت را به بازار نمی‌دهد، اما افت بهای جهانی طلا قطعا بهانه برای گران فروشی را از برخی خواهد گرفت.بازار طلا روز گذشته به دلیل افت شدید قیمت‌ها با برخی مقاومت‌های مشابه نیز در برخی فروشگاه‌ها روبه‌رو بود. چنان که برخی از فعالان بازار از خرید طلا امتناع می‌کردند و با افزایش عرضه و هجوم برای فروش طلا و سکه برخی از طلا فروشان طلا نمی‌خریدند. این شرایط معمولا تا تعدیل و تثبیت قیمت ادامه دارد.در فضای بین‌المللی نیز برخی تحلیل‌ها از ناگزیری غرب از بازگشایی سوئیچ سوئیفت برای شبکه بانکی ایران حکایت دارد.
این سوئیچ که معبر اروپایی مطمئن برای نقل و انتقال ارز است، ظاهرا از سوی دادگاه‌های اروپا به مرور رفع مشکل می‌شود و البته در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند از بازگشایی این خط ارتباطی ممانعت کنند به عقیده برخی از کارشناسان امکان‌پذیر نمی‌شود. طی روزهای گذشته مدیرعامل بانک توسعه صادرات از احتمال بازگشایی آن از سوی سوئیسی‌ها خبر داده بود. این معبر که از سال گذشته در پی تشدید تحریم‌ها بر نظام بانکی بسته شده بود، موجب افزایش هزینه‌های جابه‌جایی ارز بر کشور بوده است.
در این راستا یک کارشناس با اشاره به تلاش برخی بانک‌های ایران برای برقراری مجدد ارتباط خود با شبکه سوئیفت گفت: احتمال دارد آمریکا تلاش کند روند پیوستن مجدد ایران به این شبکه را مختل کند؛ اما سوئیفت سازمانی اروپایی است و تحت قوانین اروپا عمل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی «ترند»، جیمز دورسی، استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه نانیانگ سنگاپور گفت، در حالی که احتمال دارد آمریکا تلاش کند روند پیوستن مجدد ایران به شبکه ارتباطات مالی بین‌المللی (سوئیفت) را مختل کند، اما سوئیفت یک سازمان اروپایی است و تحت قوانین اروپایی عمل می‌کند. اخیرا بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرده است که قصد دارد مذاکره با اتحادیه اروپا برای پیوستن مجدد به شبکه سوئیفت را به محض تایید حکم اولیه دادگاه اروپایی در مورد لغو تحریم‌ها علیه این بانک، آغاز کند. دورسی افزود: «در نهایت، آمریکا باید (از مقررات) تبعیت کند، اما بانک‌های خصوصی باید شرط عدم‌همکاری با ایران را همچنان رعایت کنند.» بهمن وکیلی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران روز 16 سپتامبر گفت، این بانک مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا برای پیوستن مجدد به سوئیفت را آغازخواهد کرد. وکیلی افزود: بانک توسعه صادرات ایران در حال حاضر منتظر حکم نهایی دادگاه اتحادیه اروپا در مورد این بانک است و از کشورهای اروپایی خواسته است تا ادعای خود در مورد اینکه این بانک حقوق بین‌الملل را نقض کرده و به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران کمک کرده است، با ارائه مستندات اثبات کنند. وی افزود، از آنجا که ظاهرا اعضای اتحادیه اروپا مدرکی برای اثبات ادعایشان علیه بانک توسعه صادرات ایران ندارند، احتمالا حکم نهایی دادگاه نیز به نفع این بانک صادر خواهد شد. در هفته گذشته دادگاه عالی اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه هشت بانک و شرکت ایرانی را که از سوی اتحادیه اروپا علیه آنها وضع شده بود، غیرقانونی اعلام کرد.
دادگاه عمومی اروپا در لوکزامبورگ اعلام کرد که مدرک کافی برای توجیه تحریم‌های یکجانبه این اتحادیه علیه موسسات ایرانی وجود ندارد.در فضای خبری و سیاسی داخلی همچنین خبرهایی از گشایش در پرونده هسته‌ای به گوش می‌رسد. رییس سازمان انرژی اتمی در این باره اظهار کرده که ان‌شاءالله در سال 92 گشایشی درباره بحث پرونده‌ هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد