اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیلی برافت کم ســـابقه قیمت طلا

در این هفته بازار طلا و نقره درحالی به استقبال نیمه دوم سال 2013 رفت که این دو فلز باارزش یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در نیمه اول سال و نیز هفته گذشته ثبت کردند.


عملکرد نقره حتی بدتر از طلا بود. قیمت نقره 31 درصد در سه ماهه اول و 35 درصد در سال‌جاری میلادی کاهش یافته است. از قیمت طلا هم 23 درصد در طول سه ماه و 27 درصد در سال‌جاری کاسته شده است. البته از روز جمعه مقداری از این کاهش قیمت جبران شده است.
در هفته کاری گذشته بازارهای جهان (دوشنبه تا جمعه) طلا از چند جهت ضربه خورد که تأثیر این ضربات بر قیمت این فلز باارزش کاملاً محسوس است. ترکیبی از اطلاعات بهتر از حد انتظار درباره اقتصاد ایالات متحده، قوی‌تر شدن دلار و کاهش خرید فیزیکی در آسیا به سیر نزولی قیمت طلا در این هفته کمک کرد. جداول فنی که سیگنال‌هایی حاکی از فروش بیشتر را نشان می‌داد باعث شد سطوح حمایتی متعددی از جمله در 1225 دلار و 1200 دلار شکسته شود.
تحلیل گران می‌گویند درمجموع میزان فروش در هفته‌ای که گذشت، در پایان ماه میلادی، در پایان سه ماهه اول سال میلادی و پایان نیمه اول سال تشدید شد. در نتیجه ضربه‌ای که به این فلز باارزش وارد شد از دهه 1970 میلادی سابقه نداشته است. ضعف قیمت طلا به کاهش قیمت فلزات باارزش دیگر یعنی نقره و پلاتین هم انجامید.
البته بعضی از تحلیل گران عقیده دارند قیمت طلا از این پس افزایش خواهد داشت. ازجمله کن موریسون موسس و سردبیر خبرنامه آنلاین موریسون پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. این دسته از کارشناسان عقیده دارند نشانه‌ها حاکی از پتانسیل بازگشت قیمت‌ها است. آنها بویژه به وضعیت نوامبر 2008 و پایان آگوست 2011 اشاره می‌کنند و آن را بسیار نزدیک به زمان حاضر می‌بینند.
بر اساس این الگو آنها پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها طی 30 روز آینده به 400/1 دلار می‌رسد. برخی نیز حرکت قیمت‌ها در بازار را صعودی می‌بینند اما در حال حاضر نمی‌خواهند نخستین کسانی باشند که اقدام به خرید یا توصیه به خرید می‌کنند.
البته همه هم به آینده طلا خوشبین نیستند و حرکت کلی آن را روبه پایین ارزیابی می‌کنند. به همین دلیل هم درحال حاضر دلیلی برای خرید نمی‌بینند.
به عنوان مثال دانیل پاویلونیس کارگزار ارشد در زمینه بورس کالا عقیده دارد بازار در هفته جاری مکثی خواهد داشت و سپس با انتشار داده‌های اقتصادی امریکا در پایان هفته مردم متقاعد می‌شوند برنامه کاهش تدریجی برنامه محرک اقتصادی انجام خواهد شد سپس جهشی کاهشی و سریع در بازار طلا رخ خواهد داد.
به‌طورکلی اطلاعات اقتصادی‌ای که در هفته جاری درباره ضعف اقتصاد چین، وضعیت کسب و کار در ژاپن و نیز داده‌های اشتغال در ژوئن منتشر می‌شود اثراتی بر قیمت‌های آتی به جا خواهد گذاشت. به مجموعه این داده‌ها می‌توان نتیجه جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا را نیز افزود. این کمیته برخلاف فدرال رزرو امریکا حرفی از پایان محرک‌های اقتصادی نمی‌زند و می‌گوید که تمام گزینه‌های احتمالی را در نظر دارد. تحلیلگران هم محرک‌های پولی را برای قیمت طلا مثبت می‌دانند.
البته قوی‌تر شدن دلار می‌تواند نقشی کاهشی برای قیمت‌های طلا داشته باشد. این درحالی است که برخی کارشناسان عقیده دارند برنامه کاهش تدریجی سیاست‌های انبساطی بانک فدرال که به احتمال زیاد در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد، فشار رو به بالا روی دلار را حفظ خواهد کرد.
در این هفته بانک‌های مورگان استنلی و گلدمن ساکس هر دو پیش‌بینی‌های خود از آینده طلا را برای سال‌جاری و سال آینده پایین آوردند. مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال 2013 را از 1487 به 1409 دلار در
هر اونس کاهش داد. همچنین پیش‌بینی خود از 1563 دلار در سال 2014 را هم به 1313 دلار تقلیل داد. مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال 2015 را هم کاهش داده و آن را از1450 دلار به 1300 رسانده است.
در این هفته سایت کیتکو روند قیمت‌ها را صعودی ارزیابی کرد. از
21 نفری که به این سایت پاسخ دادند، 11 نفر قیمت طلا را در هفته جاری
رو به بالا می‌بینند، در حالی که هشت نفر آن را رو به پایین و دو نفر قیمت را بدون تغییر ارزیابی کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بازار عبارتند از: نمایندگی مجاز و فروش شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله گران سلف، مدیران پول و تحلیلگران فنی نمودار.
در هفته‌ای که گذشت بازار طلا شاهد این تغییرات بود:

دوشنبه 24 ژوئن، 3 تیر
در روز دوشنبه بازار طلا به همراه مجموعه‌ای از بازارهای دیگر درحالت تدافعی قرار گرفت. همان عواملی که هفته پیش به قیمت طلا، نقره و فلزات پایه ضربه زد، در هفته کاری گذشته در بازارهای جهانی نیز به کاهش قیمت‌ها انجامید. این مجموعه عوامل شامل افزایش عملکرد اوراق قرضه‌ای که به وسیله دولت امریکا صادر می‌شود، قوی‌تر شدن دلار و نگرانی‌ها درباره میزان نقدینگی در بازارهای مالی چین بودند. در این روز طلا برای تحویل در ماه آگوست 10/1280 دلار در هر اونس مبادله شد. نقره نیز برای تحویل در ماه جولای به 545/19 دلار در هر اونس رسید.

سه‌شنبه 25 ژوئن، 4 تیر
قیمت طلا در ابتدای روز سه‌شنبه اندکی کاهش یافت. اما پس از آن انتشار برخی داده‌های اقتصادی ایالات متحده ارزش شاخص دلار را افزایش داد که به نوبه خود فشاری نزولی را بر قیمت طلا ایجاد کرد. فشار فروش اخیر، قیمت طلا و نقره را در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح در 5/2 سال گذشته رساند. طلا برای تحویل در ماه آگوست با کاهش دو دلاری 00/1275 در هر اونس مبادله شد. طلای نقدی هم در آخرین معامله 60/6 دلار از دست داد و 50/1276 دلار مبادله شد. نقره برای تحویل در ماه ژوئیه 322/0 دلار پایین آمد و به 525/19 دلار در هر اونس رسید.

چهارشنبه 26 ژوئن، 5 تیر
قیمت‌های طلا و نقره در روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به سه سال گذشته رسید. قیمت طلا برای تحویل در ماه اگوست 60/46 دلار کاهش یافت و با قیمت 30/1228 در هر اونس معامله شد. نرخ طلای نقدی هم 30/48 دلار کاهش یافت و 75/1229 دلار دادوستد شد. از قیمت نقره برای تحویل در ماه ژوئیه 976/0 دلار کاسته شد و قیمت این فلز به 55/18در هر اونس رسید.
در این روز عوامل متعددی مقابل بازار فلزات گرانبها و به‌طورکلی بخش محصولات خام قرار گرفتند تا قیمت آنها با افزایش مواجه نشود. یکی از مهمترین عوامل انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده در روز سه‌شنبه بود که این ظن را تقویت کرد بانک فدرال به سیاست‌های انبساطی پایان خواهد داد. سیاست‌های انبساطی بانک فدرال برای چند سال عاملی اصلی برای تقویت قیمت بخش کالای خام از جمله فلزات گرانبها بوده است.
البته برخی گمانه زنی‌ها در بازار حاکی از این است که بانک فدرال امریکا معتقد است بازار نتایج حاصل از نشست هفته گذشته را بد تفسیر کرده است.
در این روز کاهش اخیر نقدینگی در چین همچنان به کاهش تقاضا برای طلای فیزیکی انجامید. در عین حال تقاضا برای طلای فیزیکی در هند نیز که مصرف کننده عمده طلا در جهان است کاهش یافت. دولت هند مالیاتی اضافی بر واردات طلا قرار داده تا کسری تجاری‌اش را کاهش دهد.

پنجشنبه 27 ژوئن، 6 تیر
در اوایل روز پنجشنبه قیمت طلا اندکی بالاتر رفت. این افزایش قیمت‌ها پس از معاملات روز چهارشنبه رخ داد که طی آن طلا رکورد زد و به پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته رسید. دلیل افزایش اندک قیمت‌ها انتشار آمار رشد اقتصادی ایالات متحده در روز چهارشنبه بود که تولید ناخالص داخلی این کشور را 8/1 درصد نشان می‌داد. این درحالی است که تخمین‌های قبلی حاکی از افزایش 4/2 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور بود. در این روز قیمت طلا برای تحویل در ماه آگوست 60/2 دلار بالا رفت و به 80/1232 در هر اونس رسید. قیمت طلای نقدی هم 50/7 دلار افزایش یافت و 50/1233 دلار معامله شد. نقره هم برای تحویل در ماه ژوئیه 098/0 کاهش یافت و 685/18 دلار در هر اونس دادوستد شد.

جمعه 28 ژوئن، 7 تیر
قیمت طلا در روز جمعه برای تحویل در ماه آگوست 3/5 درصد افزایش یافت و 70/1223 در هر اونس معامله شد. قیمت نقره هم برای تحویل در ماه سپتامبر افزایش یافت و به 470/19 در هر اونس رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد