اونس طلا2213.41
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ترمز کاهش قیمت‌ سکه و ارز در بازار

بازار غیر‌رسمی ارز و سکه، 48 ساعت پیش از برگزاری انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، واکنش‌های جدید قیمتی نسبت به تحولات آتی داشت. این روزها رخدادهای غیر‌اقتصادی حرف اول را در بازار می‌زند و به همین دلیل بازار نیز روز گذشته با تاثیر پذیرفتن از برخی شایعات، پس از 4 روز به روند نزولی قیمت پایان داد.



در هفته‌ای که گذشت بازار غیر‌رسمی ارز و سکه با ثبات قیمتی و حتی در مواردی با نوسان‌های رو به پایین قیمت مواجه بود. به نحوی که از روز شنبه تا روز سه‌شنبه گذشته، بازار با کاهش قیمت‌ها همراه شد.

انتشار برخی اخبار امیدوارکننده برای آینده بازار، فضای خوش‌بینی را تزریق کرده بود و قیمت‌ها را تا سطوح پایینی هدایت کرد، اما به نظر می‌رسد روز گذشته انتشار برخی شایعات و اقدامات کنترلی که در سطح گروهی از صرافان انجام شد، قیمت‌ها را کمی بالاتر برد. گفته می‌شود با برخی معامله‌کنندگان ارز در بازار برخورد شده است. به‌دنبال این شایعه‌ها قیمت دلار و سکه تحت‌تاثیر این شایعات تا ساعات میانی روز با نوسان‌های رو به بالا همراه شد.
قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیر‌رسمی دیروز ابتدا به 3600 تومان رسید و تا ساعت 16 باز هم بالاتر رفت و 3650 تومان فروخته شد. قیمت سکه نیز تحت‌تاثیر دو عامل افزایش قیمت دلار و نوسان‌های رو به بالای قیمت جهانی طلا، با افزایش روبه‌رو شد. هر سکه بهار آزادی طرح جدید در ساعات میانی دیروز یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته شد. این رقم 30 هزار تومان بیشتر از رقم سکه فروخته شده در روز سه‌شنبه بود. روز گذشته در بازار، نیم سکه 690 هزار تومان و ربع سکه 435 هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار تهران (تا ساعت 15 دیروز) 122 هزار و 240 تومان فروخته
شد.
ترمز کاهش قیمت‌ها در بازار در حالی کشیده شده است که فعالان بازار ارز و سکه منتظر واکنش‌های جدید قیمتی به روند تحولات آینده هستند. آنها می‌گویند تغییر و تحولات پیش رو می‌تواند نوسان‌های بازار در سطوح قیمتی فعلی را خنثی کند.در حال حاضر برنامه‌های اقتصادی دولت آینده در جهت دهی بازار بسیار مهم توصیف می‌شود و فعالان بازار اعتقاد دارند تداوم کاهش قیمت‌ها بستگی مستقیمی به میانه روی و ثبات اقتصادی در دولت آینده دارد.
از این رو، با پایان گرفتن هفته پر نوسان قیمت‌ها در بازار، به نظر می‌رسد که روز شنبه، آغاز معاملات در بازار غیر‌رسمی ارز و سکه، با تحولات عمده‌ای روبه‌رو باشد. بخش مهمی از این تحولات نیز در سایه چهره جدید معرفی شده برای ریاست‌جمهوری است و به نظر می‌رسد بازار که به هر خبر واکنشی متفاوت دارد؛ به چهره‌های مختلف نیز می‌تواند واکنش‌های متفاوت داشته باشد.
نرخ ارز در مرکز مبادلات
همزمان با این تحولات، بانک مرکزی نرخ انواع ارز را در مرکز مبادلات ارزی که مسوول تامین تقاضای ارز موجود است افزایش داد و فقط نرخ دلار بود که کاهش پیدا کرد. هر دلار آمریکا دیروز در مرکز مبادلات کشور 24 هزار و 767 ریال معامله شد و نسبت به روز گذشته 18 ریال کاهش قیمت داشت.
هر پوند انگلیس 38 هزار و 754ریال و یورو 32 هزار و 970 ریال قیمت خورد و نسبت به روز سه‌شنبه افزایش بها داشت. فرانک سوئیس نیز با کمی افزایش قیمت 26 هزار و 777 ریال، روپیه هند 425 ریال، روبل روسیه 765ریال، درهم امارات 6743 و ریال قطر‌6802 ریال معامله شد. همچنین هر کرون سوئد3781 ریال و لیر ترکیه 13 هزار و 89 ریال معامله شد که نسبت به روز سه‌شنبه افزایش قیمتی نامحسوس داشت. در بازار ارز کشورهای آسیای جنوب شرق نیز یک صد ین ژاپن25 هزار و 700 ریال معامله شد و افزایش قیمت داشت، یوآن چین نسبت به روز گذشته سه ریال کاهش قیمت داشت و به نرخ 4038 ریال رسید و هزار وون کره جنوبی نیز در عدد 22 هزار ریال ثابت ماند.
ثبات طلای جهانی
از سوی دیگر در بازارهای جهانی بهای جهانی فلزات گرانبها به ویژه طلا با نوساناتی همراه شده است. نگرانی سرمایه‌گذاران از پایان اجرای سیاست‌های انبساط پولی فدرال رزرو دلیل این نوسانات قیمت عنوان شده است. به دنبال ادامه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بین‌المللی در خصوص متوقف شدن اجرای سیاست‌های محرک پولی در آمریکا، قیمت جهانی طلا ابتدا با نوسان‌های رو به بالا مواجه شد و سپس قیمت‌ها کاهش پیدا کرد. در حالی که آمارهای اقتصادی نشانگر بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا است نگرانی‌ها در خصوص تصمیم احتمالی فدرال رزرو برای متوقف کردن سیاست‌های انبساطی پولی افزایش یافته است. قیمت هر اونس طلا دیروز نوسان زیادی داشت و تاساعت 30/18 به وقت تهران از 1384 دلار فراتر رفت. افزایش ارزش دلار و رشد شاخص سهام تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. قیمت طلا روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد خود در سه هفته اخیر رسیده بود. برخی کارشناسان بازارهای جهانی می‌گویند انتشار گزارش موسسه رتبه بندی S&P در خصوص افزایش رتبه اعتباری آمریکا نیز بر افت قیمت طلا موثر بوده
است.
در همین حال گزارش «بلومبرگ» از بررسی چارت‌های معاملات طلا نشان می‌دهد که معاملات کنونی طلا با معاملات انجام گرفته در پایان سال 2008 درست پیش از آغاز صعود قیمت طلا و نقره قابل مقایسه است. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که روند صعودی قرار است آغاز شود؛ اما تفاوت بزرگی که بین حال حاضر و آن زمان وجود دارد این است که سیاست انبساط مالی تازه آغاز شده بود در حالی که اکنون این سیاست به طور روزافزون غیرموثر به نظر می‌رسد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد