اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اونس جهانی، سکه آتی را صعودی کرد

به نظر می‌رسد بدبینی‌ها نسبت به ادامه روند کاهشی قیمت جهانی طلا، تا حدودی به خوش بینی بدل شده است چراکه روز گذشته پس از اتمام تعطیلات آخر هفته و بازگشایی مجدد بازارهای جهانی، اونس طلا با افزایش قیمت مواجه شد و به بیش از 1420 دلار رسید.



پیش از این برخی پیش‌بینی‌ها از صعود قیمت فلز زرد در اثر افزایش خریدهای رسمی و تقاضا در آسیا، خبر می‌داد. از سوی دیگر خرده فروشی طلا در چین و واردات از سوی هند نیز افزایش داشته است و همچنان پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده این واردات افزایش بیشتری داشته باشد. این مسائل موجب شده است تا احتمال صعود قیمت طلا از نگاه سفته‌بازان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد و این فعالان بازار، به امید بالا رفتن قیمت در آینده، به خرید بیشتری روی بیاورند. این طور که پیدا است، اونس طلا به رغم وجود پارامترهای موثر بر کاهش قیمت‌ها، تسلیم ورود سرمایه‌گذاران طلا به بازار (به عبارت دیگر بازگشت به روند عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت) شده و روند صعودی خود را از سر گرفته است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که کاهش ارزش اونس طلا در چند هفته اخیر، مساله دور از انتظاری نبوده است بلکه این افزایش بیش از حد و غیر‌قابل انتظار قیمت جهانی طلا در 30 سال‌ گذشته بود که بازارهای جهانی را متعجب ساخت وگرنه چنین کاهشی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. به هر حال چشم‌انداز تکنیکال قیمت جهانی طلا رو به پیشرفت است و افزایش خرید فیزیکی در آسیا و بخش‌های دیگر جهان از رشد بهای طلا حمایت خواهد کرد. از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد وضعیت رشد و رونق اقتصادی جهان را هنوز در حالت شکننده و بی‌ثبات است و نسبت به روند ضعیف رشد و رونق اقتصادی آمریکا هشدار داد. این مساله هم در آغاز مجدد روند صعودی قیمت جهانی طلا بی‌تاثیر نبوده است.
در پی افزایش اونس طلا در بازارهای بین‌المللی، روز گذشته قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز افزایش یافت. این واکنش سریع به افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داد که بازارهای داخلی در طول هفته گذشته در برابر کاهش قیمت‌های ناشی از سقوط اونس طلا، بسیار مقاومت می‌کردند، اما بازار قراردادهای آتی سکه روز گذشته با قدرت فراوان کار خود را آغاز کرد. افزایش قیمت‌ها در بازار قراردادهای آتی سکه به قدری بود که در ساعاتی از روز، تمام سررسیدها نزدیک به سه درصد افزایش قیمت داشتند مخصوصا سررسیدهای دورتر که با افزایش قیمت بیش از 40 هزار تومان رو‌به‌رو بودند. قیمت سررسید اردیبهشت روز گذشته نیز بیشتر از سکه نقدی بود که این امر به دلیل پابرجا بودن حباب قیمت در این بازارها است، به عبارت دیگر معامله گران آتی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در آینده به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند.
به گفته کارگزاران بازار آتی سکه، بالا رفتن قیمت‌ها روز گذشته در اثر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیز بوده است. از سوی دیگر سکه در بازار نقدی دیروز نسبت به روزهای قبل، حباب بزرگتری (در حدود 170 هزار تومان) داشت. در همین حال درصد رشد قیمت سکه و دلار در بازار نقدی و آتی روز گذشته بیش از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بود.
در حال حاضر با توجه به اختلاف قیمت‌هایی که بین سررسید‌ها وجود دارد، ایجاد موقعیت‌های خرید به سود معامله گران نیست، چون از طرفی به پیش‌بینی برخی کارگزاران بازار آتی سکه، روند نزولی اونس طلا همچنان ادامه خواهد یافت و نمی توان به صعود اخیر آن چندان خوش بین بود و از سوی دیگر احتمال تزریق سکه یا حتی دلار به بازار زیاد است؛ چراکه ذخایر طلای بانک مرکزی نیز در حال حاضر به میزان قابل ملاحظه ای بالا است. به گفته این کارگزاران، از آنجایی که حباب سکه تنها از آن تمام سکه نیست و تمام انواع سکه‌ها را شامل می‌شود، حراج بانک کارگشایی آن هم دو نوبت در روز، از آنجایی که می‌تواند در شرایط فعلی به تعدیل بازار کمک کند، به احتمال فراوان روی خواهد داد.
روز گذشته بازار قراردادهای آتی سکه همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها بود. سکه سررسید اردیبهشت با افزایش 05/2 درصد، سررسید خرداد با افزایش 11/2 درصد و سکه سررسید تیرماه با افزایش 47/2 درصد به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین ترین و بالاترین قیمت روز گذشته) یک میلیون و 334 هزار تا یک میلیون و 354 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 366 هزار تا یک میلیون و 390 هزار تومان و سررسید تیر در محدوده قیمتی یک میلیون و 404 هزار تا یک میلیون و 429 هزار تومان معامله شد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد