اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش قیمت‌های سکه آتی ادامه دارد

بهای جهانی طلا پس از سه روز کاهش، با قوت گرفتن احتمال ادامه سیاست‌های محرک اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان و آغاز مجدد معاملات در بازارهای جهانی، روز گذشته اندکی افزایش یافت. برخی تحلیلگران بر این باورند که دلیل این افزایش اندک، روند سرمایه‌گذاری‌ها است.



اما بازارهای داخلی، از ادامه سیر نزولی ارزش انواع ارزهای پرطرفدار و سکه حکایت دارد. بازار این روزها شاهد تعداد زیاد فروشندگانی است که در مواجهه با کاهش قیمت‌ها در اثر جو روانی مثبت حاکم بر بازار ناشی از تزریق گسترده ارز به بازار و فضای مثبت مذاکرات ایران و 1+5، فروش را ترجیح می‌دهند. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به 3300 تومان رسید که در ساعاتی از روز به کمتر از این میزان نیز افت کرد. در همین حال در پی سقوط قیمت ارز در بازار، قیمت انواع سکه نیز با کاهش مواجه شد. برخی تحلیلگران بازار معتقدند که در شرایط فعلی پیش‌بینی روزهای آینده برای سکه دشوار است، اما از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت دلار در اثر جو روانی حاکم بر بازارها، همچنان ادامه خواهد یافت که در نتیجه آن در آینده نزدیک شاهد کاهش نرخ تورم و آرام شدن بازارها خواهیم بود. از طرفی در همین اوضاع و احوال شایعاتی پیرامون حذف تحریم‌های سوئیفت بانکی ایران به گوش می‌رسد؛ که بر این اساس نقل‌و‌انتقال پول برای فعالان بخش خصوصی بسیار آسان‌تر خواهد بود. همین اخبار باعث شده تا قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بشکند و مردم و صرافی‌ها همه فروشنده ارز و سکه باشند.
در چنین شرایطی که سرمایه‌های مردم در بازار در حال تبدیل شدن به ریال است، به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید تمهیداتی برای جمع آوری ارزهای خانگی بیندیشد. به‌طور مثال انتشار اوراق مشارکت یا کاهش قیمت سکه پیش فروشی می‌تواند به عنوان راهکارهای اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد، البته از طریق تهاتر ارز و سکه یا اوراق بر پایه نرخ‌های منطقی که مشوق‌های کافی را برای حضور فروشندگان در بازار فراهم کند. از طرفی با توجه به اینکه قیمت سکه نقدی در حال حاضر با سکه پیش فروشی برابری می‌کند، پیش خرید این سکه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. البته خبرهایی هم از کاهش قیمت سکه پیش فروشی به یک میلیون تا یک میلیون و50 هزار تومان در روزهای آینده به گوش می‌رسد. در صورت اتخاذ این تصمیم، می‌توان همچنان به اثرگذاری روش پیش فروش سکه بر قیمت‌های بازار امیدوار بود. برخی تحلیلگران بازار معتقدند که در صورتی که فشار فروش ادامه پیدا کند، بانک مرکزی قیمت سکه پیش فروشی را کاهش خواهد داد. در غیر این صورت مردم سکه پیش فروشی را پس می‌دهند و سکه نقدی می‌خرند که در نتیجه آن مجددا قیمت‌ها در بازار نقدی بالا خواهد رفت.
از طرف دیگر در صورتی که کاهش قیمت دلار در بازار ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود. این همه در شرایطی است که این روزها بحث افزایش حداقل دستمزد بین دولت، کارگران و کارفرمایان همچنان داغ است و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص با توجه به نرخ فعلی تورم صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روال فعلی ادامه داشته باشد، اثرات کاهش تورمی بر برنامه‌های دولت در این زمینه اثر خواهد داشت.
دیروز بازار معاملات آتی همچون روزهای گذشته متاثر از جو مثبت روانی حاکم بر بازار و نیز کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی، شاهد افت قیمت بوده و از همان ابتدای شروع معاملات، در هر سه سررسید در دامنه نزدیک به منفی 5 درصد در نوسان بود؛ به طوری که سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با منفی 97/4 درصد، منفی 99/4 درصد و منفی 97/4 درصد به قیمت یک میلیون و 373، یک میلیون و 429 و یک میلیون و 485 هزار تومان معامله شد. تحلیلگران بازار آتی معتقدند که فضای مثبت سیاسی همچنان بر روند معاملات تاثیرگذار خواهد بود و خوش‌بینی به روزهای آینده همچنان ادامه دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد