الماس کاملئون

الماس کاملیون (chameleon diamond) در حالت طبیعی مایل به خاکستری بوده که در اثر حرارت بیش از اندازه به رنگ سبز- زرد و زرد تبدیل می شود. رنگ سبز تیره تر هم در این الماس پس از قرار دادن آن در تاریکی به دست می آید. تغییر رنگ این الماس موقت است.

الماس کاملئون

در الماس کاملئون با اندازه های بزرگتر اختلافات آشکارتری در هنگام تغییر رنگ رخ می دهد. این نوع الماس به شدت کمیاب بوده و هیچ نوع الماس طبیعی دیگری وجود ندارد که دارای مشخصه های ترموکورویسم و فوتوکورویسم باشد. ترموکورویسم (thermochroism) اختلاف و انحراف در رنگ به خاطر عامل حرارت و فوتوکورویسم (photochroism) هم تغییر رنگ به خاطر تغییر نور محیط می باشد. 

الماس های کاملئون الماس هایی طبیعی بوده و برای تغییر رنگ آن ها را در معرض حرارت یا در مکان های تیره و تاریک قرار می دهند.

بسیاری از مصرف کنندگان و حتی برخی از جواهر سازان کاملاً از وجود الماس های کاملئون بی اطلاع هستند. در حقیقت، ممکن است که شما در برخی از مراحل زندگی خود مالک این نوع الماس بوده اید و یا حتی هنوز هم صاحب آن هستید. الماس یک هدیه ی طبیعی با شکوه و مجلل است، اما یک الماس کاملئون دارای یک روشنی بسیار کمیاب و جلوه ی بیشتری است. 

از معدن الماس آرگیل Argyle))  در استرالیا الماس کاملئون استخراج شده که به رنگ خاکستری متمایل به آبی یا خاکستری متمایل به زیتونی بودند.

دلایل کمی در زمینه ی علت اصلی ایجاد تغییر رنگ در الماس های کاملئون به دست آمده است. یک تئوری در این زمینه آن است که رها شدن هیدروژن موجود در الماس های کاملئون به طور موقت باعث تغییر رنگ می شود. تئوری دیگر می گوید که خواص فلوئورسانس و فسفرسانس به شکل فوق العاده کمیابی در این نوع الماس وجود دارند. به خاطر ویژگی فلوئورسنتی، طول موج های مختفی از نور جذب شده و سپس به دیگرطول موج های نور تبدیل می گردند. فسفرسنس هم شکل فرآیندی مشابه ای دارد اما اثر آن بیشتر به شکل تأخیری دیده می شود. 

الماس های رنگی حاوی نیتروژن و هیدروژن می باشند و می توانند به شکل طبیعی در رنگ های زرد، قهوه ای، آبی و صورتی یافت شوند. برخی از الماس ها هم هنگامی که در معرض تابش تشعشعات قرار می گیرند، رنگ سبز بدست می آورند. در هر حال، الماس های رنگی دارای مشخصه ی تغییر رنگ که در الماس کاملئون وجود دارد و آن را به شکل بی همتایی در میان الماس های جهان درآورده است، نمی باشند. اولین اسناد و مدارک در مورد الماس های کاملئون در سال ١٩۴۳نوشته شد. این الماس ها درطول مدت طولانی در جهان وجود داشته اند، اما افراد کمی از خاصیت تغییر رنگ این الماس آگاه بوده اند. بنابراین کاملاً ممکن است که بسیاری از جواهر سازان این الماس را بدون آگاهی مناسب از خواص بی همتای آن فروخته باشند. هنگامی که بیشتر مردم از وجود الماس های کاملئون آگاه شدند، اگر یکی از این گنجینه ها در دستشان قرار می گرفتند شگفت زده می گشتند. اگر شما بخواهید بفهمید که الماس شما از نوع کاملئون است یا نه، روش بی خطر برای این کار آن است که به یک آزمایشگاه اجازه دهید تا آن را تست کند. اگر بر روی الماس شما عملیات هایی برای بهینه سازی انجام شده باشد، این عملیات این است که الماس را در معرض حرارت بیش از اندازه قرار داده تا تغییر رنگ الماس برای همیشه باقی بماند و ثابت شود، البته ممکن است شما واقعاً به این رنگ علاقه مند نباشید. آزمایشگاه ها نیز تجهیزات مناسبی را برای انجام تست بر روی الماس ها در اختیار دارند. 

در سال ۲٠٠١، یک انگشتر از جنس پلاتین که دارای یک الماس کاملئون بالای ۴ قیراط بود در حراج هنگ کنگ به قیمت 240 هزار دلار فروخته شد. الماس های کاملئون بسیار ارزشمند هستند و مجموعه داران برای بدست آوردن آن ها هر کاری می کنند. درخشندگی و تغییر رنگ در این الماس 2 فاکتور مهم و سرنوشت ساز است.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها