یاقوت صورتی

یاقوت صورتی

یاقوت صورتی جواهری پایدار و سخت با طیف های متنوعی از رنگ صورتی است که می تواند به شکل لطیف و مهربان یا خشن به نظر بیاید. در اضافه می توان گفت که با قیمتی بسیار کمتر از الماس طبیعی صورتی، یاقوت صورتی با رنگ بسیار دلپذیر خود، طرفداران بسیاری دارد. یاقوت صورتی به شکل طبیعی وجود دارد و در چند مکان مانند سری لانکا (سیلان)، استرالیا، تایلند و آمریکا یافت شده است. رنگ آن تحت تأثیر مقدار کروم موجود در سنگ می باشد. یاقوت  صورتی، عضوی از خانواده ی کانی کوروندوم است. واژه ی " Sapphire" از واژه ی یونانی " Sappheiros" آمده است و نامی است که به جواهر باکیفیت کروندوم با کیفیت اتلاق می شود. هر کوروندومی که قرمز نباشد را Sapphire می نامند. کوروندوم قرمز را هم معمولاً یاقوت سرخ( Ruby ) می نامند.
در طبقه بندی مناسب بین یاقوت صورتی و یاقوت سرخ کمی اشتباه و اختلاف نظر وجود دارد. به خاطر شباهت رنگ در آن ها، تشخیص یاقوت صورتی تیره در انتهای طبقه بندی و یاقوت قرمز روشن در ابتدای طبقه بندی مشکل است. در نتیجه می توان گفت که در برخی موارد یاقوت کبود صورتی (Pink Sapphire  (با یاقوت قرمز صورتی (pink Ruby) اشتباه گرفته می شود. به هر حال در دنیای مدرن می توان یاقوت قرمز را با استفاده از تجهیزات مدرن ، به خوبی تشخیص داد. کیفیت سنگ یاقوت صورتی به روشنی یا تیرگی رنگ بستگی دارد، که نوع پررنگ و خالص آن از حالت صورتی کمرنگ و رنگ پریده ی آن مطلوب تر هستند. یاقوت صورتی با رنگ پاک، غنی و با شکوه و عمیق، گران تر از یاقوت  صورتی با رنگ سایه ای ملایم تر می باشد. یاقوت  صورتی کمی از یاقوت آبی گران تر است و اخبار جدیدی در مورد آن هم وجود دارد که می گوید: یاقوت صورتی بسیار بیشتر از الماس های صورتی تهیه و تولید می گردند. در نتیجه بسیاری از جواهر سازان علاقه مند به استفاده از یاقوت صورتی، به جای الماس های صورتی گران قیمت تر هستند.

در مورد برش دهندگان سنگ های گرانبها  هم می توان گفت که هنگام برش یاقوت صورتی با رنگ سایه دار ملایم تر بسیار مهم است که دقت کنند تا درخشش و تلا لو جواهر را بالا ببرند، بدین صورت گوهر فریبنده تر  و زیباتر به نظر می رسد. یاقوت  صورتی با رنگ عمیق تر و تیره تر معمولاً نیاز به چنین دقت و وسواسی در جزئیات برش ندارد، زیرا که رنگ آن ها به اندازه ی کافی چشم ها را به سوی خود خیره می کند. سنگ های گرانبهایی از  یاقوت کبود که به رنگ آبی نباشند را یاقوت های " Fancy sapphires" می نامند. یاقوت های تخیلی در انواع رنگ ها مانند صورتی، ارغوانی، زرد، نارنجی و آبی - سبز یافت می شوند.

یاقوت با رنگ نارنجی مایل به صورتی را هم پادپاراچا می نامند. با توجه به اینکه این سنگ  به شکل طبیعی وجود دارد، انوع آزمایشگاهی یاقوت صورتی هم ساخته شده است. یاقوت کبود یک سنگ بسیار پایدار و سخت با سختی ٩در واحد موس است( دومین ماده ی سخت بعد از الماس با سختی ١٠). با این وجود حتی اگر یاقوت کبود هم سنگی سخت باشد باز هم استفاده از آن در فعالیت های شدید توصیه نمی شود.

 بهترین روش تمیز کردن یاقوت صورتی استفاده از آب گرم، با صابون ملایم و برس نرم می باشد.به خاطر استحکام و زیبایی آن، می توان یاقوت صورتی را در هر جایی قرار داد. هر چیزی در رنگ صورتی می تواند زیبا باشد و بدست آوردن چیزهای زیبا نیز پول زیادی لازم دارند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
0 0

پژمان چهار سال میگه :

تاریخ: 1398/08/10 ساعت 08:15
بسیار جالب وقابل توجه قرار گرفت وموضوعات آموزنده زیاد داشت ممنون از سایت خوبتون

اخبار سایر رسانه ها