گوهرشناسی کهربا

کهربا متعلق به گروه سنگ های آلی است که در واقع محصول بقایای موجودات زنده و فرایندهای بیولوژیکی می باشد. میلیون ها سال پیش، کهربا از سخت و فسیل شدن شیره ی درختان کهنسال شکل گرفت. مردم عصر حجر این جواهرات طلایی را در امتداد سواحل دریای بالتیک کشف کردند و پس از آن این سنگ ها، اولین ، متداول ترین و محبوب ترین وسایل زینتی به کار رفتند.

گوهرشناسی کهربا

دانشمندان وگردآورندگان مجموعه های جواهرات، کهربا را به دلیل دارا بودن بقایای گیاهان و جانوران ارزشمند می دانند. در واقع فسیل شدن اجزای موجوداتی که شاید تنها در دوره ای خاص می زیستند و میلیون ها سال پیش در فرایند شکل گیری کهربا درون سنگ محبوس شده اند، یک کپسول زمان شگفت انگیز و جالب به وجود آورده است.   

بعضی از انواع کهربا  داخل زمین یافت می شود. انواع دیگر از دل زمین رها شده و همراه جزر و مد به کناره های سواحل دریای بالتیک در مرز آلمان، لهستان و روسیه آورده می شوند. به همین جهت کهربا را گاهی " طلای شمال" نیز می خوانند.

جلوه ی درخشان کهربا در مهره ها، حکاکی ها، آویزها و انگشترهایی با تراش دامله (جواهری که به صورت گنبد تراشیده شده باشد)، همچنین در اقلام تزئینی مثل فنجان، کاسه، انفیه دان و دسته ی چتر هم دیده می شود.

طیف رنگی کهربا از سفید، زرد، نارنجی تا قرمز و قهوه ای متغیر است.کهربای شفاف و درخشان در ایالات متحده و نوع تیره ی آن در اروپا و آفریقای شمالی یافت می شود. بهبودسازی توسط گرمادهی موجب شکستگی های دیسک مانند شده و محصول جذاب و زیبایی به نام کهربای آفتاب درخشان را به وجود می آورد. اصلی ترین منبع کهربا جمهوری دومینیکن، آلمان، مکزیک، لهستان و روسیه است.

 

سختی این سنگ در مقیاس موس 2 بوده به همین دلیل گوهری بسیار نرم و ضربه پذیر می باشد. این گوهر به میزانی حساس است  که حتی در دمای بسیار پایین می سوزد. برای تمیز کردن کهربا تنها روش آب و صابون مناسب است. البته توجه داشته باشید که در این روش از برس نرم استفاده نمایید زیرا برس زبر روی کهربا را خش می اندازد. گاهی اوقات پلاستیک و شیشه زرد را با این گوهر اشتباه می گیرند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها