آماده سازی سنگ های قیمتی برای شکل دهی

سنباده زنی و ساییدن مرحله ای است که لزوماً سنگ قیمتی را برای صیقل دهی و پرداخت نهایی آماده می کند. در صورتی که سنگ ها در مرحله ی اول به درستی آماده شوند، در زمان و انرژی از طرفی و اصطکاک چرخ های سنباده زنی از طرف دیگر صرفه جویی می شود. این مرحله پرداخت اولیه ی نام دارد. اکثراً پرداخت های ابتدایی روی تخته سنگ ها توسط اره رومیزی انجام می گردد، البته روش های زیادی برای انجام این کار بدون اره رومیزی وجود دارد.

آماده سازی سنگ های قیمتی برای شکل دهی

روش های متداول به قطعات کوچکی از سنگ های خام یا سنگ ریزه هایی تقریبا به اندازه سنگ صیقل شده ی آماده ، یا مواد تکه تکه شده یا برش خورده، محدود می شوند.

قبل از اینکه گوهرها با سمباده زنی به درستی شکل داده شوند، یک سنگ حداقل باید یک سطح صاف داشته باشد (معمولا در قسمت پشت)، تا بتوان برای اندازه و شکل سنگ روی آن سطح علامت گذاری کرد.

از چرخ سمباده زنی ( چرخ آسیاب ) می توان برای ایجاد سطح صاف در پشت سنگ استفاده کرد. تجهیزات باید طوری تنظیم شوند که قسمت بالای چرخ به سمت شما حرکت کند. مطمئن شوید که سرعت چرخش دستگاه در محدوده ی امن تعیین شده توسط سازنده، حفظ شود.

سنباده زنی (سایش) باید مرطوب انجام شود تا محیط خنک نگه داشته شده و چرخ ها از کند شدن و پوشیده شدن با گرد و خاک (حاصل از سایش سنگ) محفوظ بمانند. آب مورد نیاز توسط سیستم گرانشی یا  لوله ی  آب از طریق لوله کشی و یک شیر فلکه تأمین می شود. شما همچنین می توانید یک ظرف را تا ارتفاع یک هشتم از انتهای چرخ آب کنید و سپس درست قبل از شروع کار یک اسفنج بزرگ زیر چرخ قرار دهید، اسفنج باید با چرخ تماس داشته باشد. قبل از خاموش کردن دستگاه، آب را قطع کرده یا اسفنج ها را بردارید (مراقب انگشتانتان باشید)، و بعد بگذارید چرخ ها به صورت خشک بچرخند.

برای ساییدن سطح صاف پشتی، سنگ را در امتداد سطح رو به چرخ سنباده، به عقب و جلو حرکت دهید. کار را با فشار ملایم پیش ببرید، فشار زیاد نه تنها سرعت کار را بالا نمی برد بلکه باعث خوردگی و فرسودگی چرخ ها می شود. تا زمانی که یک سطح تقریبا صاف داشته باشید، سنگ را سمباده بزنید.

زمانی که سنگ تا حد ممکن توسط چرخ سمباده، صاف و یک دست ساییده شد، جواهر را در یک طرف چرخ به کار ببرید. اگر برای خنک نگهداشتن سنگ، آب کافی برای دستگاه فراهم نبود، با یک قلم مو یا اسفنج آب به سیستم اضافه کنید. وقتی کار به اتمام رسید، شما باید یک سطح صاف آماده برای مشخص کردن شکل و اندازه ی مورد نظر داشته باشید. وسایل  مورد نیاز این فرآیند را می تواند از شرکت آریان گوهر رخشان تهیه نمایید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها