شناسایی صدف های نقش برجسته از پلاستیک

از بهترین نمونه های صدف برای حکاکی، صدف هلمت(Helmet Shell) بوده که لایه بالایی آن سفید و لایه پایینی نارنجی-قهوه ای است. همچنین صدف کانک ملکه (Queen Conch Shell)که لایه های سفید و صورتی دارد، نیز برای این امر مفید است.

شناسایی صدف های نقش برجسته از پلاستیک

گرانقیمترین نوع صدف، صدف امپراتور یا ملکه ی هلمت (Cassis Madagascariensis) می باشد. این صدف لایه هایی به رنگ سفید و قهوه ای پررنگ دارد و به اسم صدف ساردانیکس نیز، به دلیل شباهت زیادی که به نوعی از کلسدونی به همین نام دارد، شناخته می شود. این نوع صدف در آب های کارائیب یافت می گردد. Cameo هایی که از صدف درست می شوند، خود نیزدارای قیمت های متفاوتی هستند.

دانستن این امر بسیار مهم است که صدف پس ازحکاکی شدن، نازک شده و حتی تا حدی شفاف (Translucent) درست مانند ظروف پورسلین می گردد. همچنین در مقابل ترک خوردگی نیز حساس است. پلاستیک های قالبی که شبیه صدف ساخته می شوند، معمولاً در بیشتر مواقع ضخامت بیشتری دارند. اگر Cameo صدفی را در مقابل نور قرار دهیم باید بتوانیم، قدری از نور عبوری را مشاهده کنیم. با این حال برخی از Cameo های پلاستیکی نیز به اندازه ی کافی نازک هستند، پس نمی توان تنها به این مورد تکیه کرد. اما نقطه ی خوبی برای شروع است. اگر ما نتوانیم به هیچ وجه نور عبور شده از Cameo را ببینیم، احتمال اینکه Cameo مورد نظر ما صدف نباشد بسیار زیاد است. در صورت دیده شدن هرگونه شکستگی نازک در Cameo که Crazing نام دارد، Cameo مورد نظر از صدف است.

هنگامی که Cameo را با لوپ بررسی می کنیم، باید بتوانیم اثرات ناشی از ابزار حکاکی را روی آن به خوبی مشاهده نماییم. در صورتی که پلاستیک ها سطح یکنواخت و صاف تری دارند.

گاهی برخی از Cameo های صدفی به صورت Doublet ساخته می گردند به طوریکه صفحه ی زمینه از جنس صدف و نقش برجسته ی آن از جنس باکالیت (نوعی پلاستیک) است.

Cameo های صدفی معمولاً رنگی مات داشته درحالیکه بر خلاف آن Cameo های پلاستیکی ظاهر براق تری دارند.
هنگامی که Cameo را از پشت بررسی می کنیم، اگر Cameo از جنس صدف باشد سطح پشت آن به صورت مقعر است. البته گاهی پلاستیک ها را نیز به صورت Curve (منحنی) قالب ریزی می کنند که می تواند گمراه کننده باشد.

گاهی می توان از ویژگی انتقال گرمایی برای شناسایی Cameo استفاده کرد. به طوریکه Cameo های صدفی معمولاً سردتر به نظر می رسند. اما به هر حال این روشی بسیار پرخطا است و به تنهایی کافی نیست.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها