مهره ها یکی از زیورآلات مد روز

بسیاری از زنان از مهره ها به عنوان وسیله ی متمایز کننده ی نوع پوشش شخصی و آرایش استفاده می کنند. با نگاه به تاریخچه ی کوتاه چگونگی آغاز این امر، می توان دریافت که مهره ها برای ساخت جواهرات و از دیرباز به عنوان زینت لباس استفاده می شدند. اگر به دوران یخبندان رجوع کنید خواهید دید که مهره های طبیعی کوچک دست سازی از استخوان جانوران و دندان های آنها، صدف های دریایی و سنگ های رنگی ساخته و استفاده می شد. این ساخته ها معمولاً به لباس و یا الیاف گیاهی متصل شده و در واقع ابتدایی ترین شکل جواهرات مهره ای محسوب می شوند.

مهره ها یکی از زیورآلات مد روز

جواهرات مهره ای سمبل و نماد چیزهای مختلفی برای افراد گوناگون است؛ فرهنگ های متفاوت مهره ها را با باورهای معنوی مختلف، آداب و رسوم فرهنگی و سنت های اجتماعی، مرتبط می سازد. مهره ها، همانند اکثر جواهرات ارزان، در طول زمان به طور یکسان به منظور آراستن و زینت بدن مردان و زنان، قدرت معنا دادن، زیبایی و روح انسانی مورد استفاده قرار می گرفت.

کشف ابتدایی ترین مهره ی واقعی به حدود 38 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. این مهره ها از اجزای حیوانی توسط غارنشینان ساخته می شد. کمی بعدتر، مهره ها به عنوان نمادی از باروری و ارواح حیوانی شناخته می شدند. در طول عصر حجر، اصولاً مهره ها تنها به منظور زینت بدن انسان ساخته نمی شد بلکه در داد وستد شرطی هم استفاده می گردیدند. هزاران سال بعد، مهره ها از مرجان و دیگر موارد گرانبها ساخته می شد.  استفاده از مهره های نیمه قیمتی از حدود سال 2 هزار و 800 قبل از میلاد در بین سوریان  بسیار رایج و پرطرفدار شد. آنان مهره ها را سنگ هایی همچون عقیق و سرپانتین می ساختند.

از آن زمان جواهرات مهره ای بیشتر و بیشتر ارزش پیدا کرد و محبوبیت یافت. طلا و سایر سنگ های نیمه قیمتی اغلب در ساخت جواهرات مهره ای استفاده می شد.

شاید محبوب ترین نوع جواهرات مهره ای نوع شیشه ای آن است. مدارک و شواهد مهره های شیشه ای نشان می دهد که شیشه سازی در بین النهرین حدود سال 2 هزار و 180 قبل از میلاد رایج بود. دانه های شیشه ای آن هنگام به محبوبیت رسیدند و امروزه هم  به دلیل دوام و کم قیمت بودنشان طرفدار دارند. تمدن  مصری ها و فنیقی ها در زمینه ی ساخت مهره های شیشه ای بسیار شناخته شده هستند. جواهرات مهره ای همراه با فراعنه ی ثروتمند در مقبره های باستانی مصر دفن می شدند، با این وجود دفن کردن این مهره ها همراه خانواده های فقیر مرسوم نبود.

 

در دوران مدرن جواهرات مهره ای به دلیل تنوع و گوناگونی  محبوب هستند.  مهره ها می توانند از مواد بسیاری همچون مرجان دریایی، صدف، سنگ های قیمتی، شیشه، سنگ کریستال، طلا، نقره، سنگ  و مروارید  ساخته شوند. حتی می توان مهره های پلاستیکی ساخت. با وجودیکه در طول زمان مهره ها در دوران کهن به منظور نمادی از شان و منزلت، ثروت و سهم موروثی مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه جواهرات مهره ای بیشتر معرف سبک منحصر به فرد هر شخص، علاقه مندی ها و شخصیت هر فرد هستند. جواهرات مهره ای در اکثر مدل ها، با هر نوع زنجیری و هر ترکیبی به صورت سفارشی قابل ساخت هستند.

جواهرات مهره ای امروزه شاید به اندازه ی تمدن های کهن مصری و فنیقی محبوب نباشد. در حال حاضر ده ها هزار مجموعه های منحصر به فردی  به معنای واقعی  از مهر ها وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد. گرچه این روزها این مهره ها با آذوقه داد وستد نمی شود، جواهرات مهره ای بیشتر به صورت سرگرمی و رفاقتی معامله می گردد.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها