تانزانیت گوهری کمیاب از معادن تانزانیا

تانزانیت یکی از نایاب ترین گوهرهای روی زمین و همچنین یکی از کم ارزشترین ها بدلیل نایاب بودنش است. با توجه به کمیاب بودنش منطقی است که با حق بیمه ی بالا به فروش برسد.

تانزانیت گوهری کمیاب از معادن تانزانیا

با این حال، با قیمتی هر قیراط بین 300 تا 600 دلار آمریکا، به مراتب کمتر از الماس به فروش می رود. بر خلاف الماس، این گوهر هیچ استفاده صنعتی ندارد. ولی این امر به تنهایی ارزش پایین این گوهر را توجیه نمی کند.

سعی شده تا در چندین مقاله دلایل ساختاری را که مانع رسیدن تانزانیت به ارزش واقعی اش شده مورد بررسی قرار دهیم. با مروری تاریخی و متنی از این گوهر قابل توجه  آغاز و سپس به بررسی اقتصادی بازار تانزانیت، بررسی پتانسیل قابل توجه این گوهر و توسعه ی بازار اقتصادی تانزانیت کار را به پایان می رسانیم.

گوهر یک نسل

تانزانیت یک سنگ سه رنگی است، که از آبی کمرنگ یا یاسی تا  نیلی پررنگ وبنفش متغیر است. تانزانیت در دهه 1960 میلادی کشف و توسط شرکت تیفانی به این نام خوانده شد. یک شرکت جواهری معروف از آن به عنوان زیباترین گوهر کشف شده در 2000 سال اخیر نام برده است.

تانزانیت بسیار کمیاب است چراکه فقط در ناحیه ای کوچک با وسعت 4 کیلومتر عرض و 2 کیلومتر طول در دامنه ی کوه های کلیمانجارو در مانیارای تانزانیای شمالی یافت و استخراج می شود.

باتوجه به عقیده یک گوهرشناس تانزانیایی، شرایطی که منتج به شکل گیری آن در 585 سال پیش شد سبب گشت که یافتن این گوهر در جایی همانند این منطقه، یک در میلیون شود. همین امر می تواند این گوهر را هزاران بار کمیاب تر از الماس کند.

با توجه به میزان حفاری معدن، در حال حاضر گوهرشناسان تخمین می زنند که موجودی این گوهر در طی 25 سال به اتمام می رسد. در نتیجه، تانزانیت به عنوان گوهر یک نسل شناخته می شود؛ زیرا این نسل، آخرین نسلی است که می تواند این گوهر را قبل از اینکه ذخیره اش تمام شود، خریداری کند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها