دیازپور

گوهرهایی با جلوه های بصری نامتعارف در طول قرن ها جاذبه زیادی برای افراد داشته است. در علم گوهرشناسی به این گونه از سنگ های قیمتی، گوهرهای پدیده ای اطلاق می شود. این پدیده ها عبارتند از: چشم گربه، ستاره، روشنایی لرزان (مانند آنچه که در سنگ قیمتی سنگ ماه می بینیم)، بازی رنگ (مانند سنگ اپال) و نمایش رنگین کمانی (مانند سنگ لابرادوریت).

دیازپور

اخیرا پدیده ای دیگر پا به عرصه ظهور گذاشته که به پدیده تغییر رنگ معروف است. گوهرهای متغیرالرنگ، بر اساس نور، رنگ های گوناگونی را ظاهر می کنند. مشهورترین سنگ های قیمتی که دارای این ویژگی هستند گونه کمیاب و گران الکساندریت، انواع مختلف کریستوبریل، گارنت متغیرالرنگ، یاقوت کبود متغیر الرنگ می باشند که در بازار نیز یافت می شوند.

چند نمونه از انواع بسیار خوب گارنت متغیر الرنگ در ماداگاسکار و شرق افریقا در سال های اخیر کشف شده است. برخی از این کانی ها تغییر رنگی از قهوه ای مایل به سبز تا قرمز – صورتی را از خود به نمایش می گذارند. البته یک هاله کمی از رنگ نارنجی یا صورتی نیز قابل مشاهده است. حتی می توان در برخی قسمت ها تغییر رنگ از ارغوانی متمایل به آبی تا قرمز صورتی را نیز دید.

بیشترین تغییر رنگی که اخیرا در گوهرها به صورت لطیف و دقیق دیده شده متعلق به گوهر دیازپور (امفولیت) است. این گوهر از کوه های مرکزی ترکیه استخراج می شود. در زیر نور طبیعی یا نور چراغ های فلورسنس به رنگ سبز کیوی ای با بارقه هایی از رنگ زرد، تبدیل می شود. دیازپور رنگ شامپاینی را در زیر نور لامپ به نمایش می گذارد و هنگامیکه با نور شمع به این گوهر نگاه کنیم رنگ صورتی اندکی را بروز می دهد.

دیازپور سنگ قیمتی بسیار مناسب با سختی حدود 5/6 تا 7 همانند پریدوت و یا تانزانیت در مقیاس موس است. این گوهر درخششی زیبا با ضریب شکست مناسبی همانند تانزانیت و اسپینل دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها