دانستنی هایی درباره پریدوت، اپال و آکوامارین

دانستنی هایی درباره پریدوت، اپال و آکوامارین

پریدوت
پریدوت سنگ متولدین ماه آگوست (اواسط مرداد تا اواسط شهریور) است. گستره رنگی وسیعی از سبز-لیمویی گرفته تا سبز-زیتونی درمورد سنگ قیمتی پریدوت وجود دارد.

زمانیکه نور مصنوعی را در زیر این سنگ بتابانیم، رنگ آن درخشنده و روشن تر می شود. این خاصیت سبب گشته تا رومیان سنگ پریدوت را در جواهرات خود به کار برده و آن را با نام زمرد عصرگاهان یاد کنند. پریدوت به عنوان سنگ جواهر داستان طولانی را با خود به همراه دارد. این سنگ برای نخستین بار توسط مصریان باستان استفاده می شد و این قوم این گوهر را جواهر خورشید می نامیدند.

پریدوت همچنین یکی از بهترین گوهرهای انتخابی برای جواهرات است، زیرا این سنگ قیمتی تنوع بسیار زیادی دارد. پریدوت را می توان در مدل های گوناگون به دلیل سختی مناسبی که دارد، تراش داد. این گوهر معمولا بهبود سازی نشده و غالبا ادخال های قابل مشاهده در پریدوت موجود نمی باشد. زادگاه پریدوت سنگ های آتشفشانی می باشد اما با ارزش ترین و جذاب ترین نوع از این سنگ در پاکستان یافت می شود. اخیرا چین نیز به یکی از اصلی ترین تولید کنندگان پریدوت در جهان تبدیل شده است.

اپال

اپال به دلیل اینکه استرالیا بزرگترین تولید کننده با کیفیت این گوهر است، سنگ ملی این کشور محسوب می شود. اما این سنگ چند رنگ را می توان در اتیوپی نیز یافت. اپال های اتیوپی در بازار بسیار جدید بوده اما تنوع بسیار زیاد این گوهر در این کشور قابل توجه است. اپال های اتیوپی در رنگ هایی از جمله سفید، آبی، نارنجی، خاکستری و قهوه ایی است. بازی رنگ در اپال های اتیوپی کیفیت خارق العاده به این گوهر بخشیده که این جلوه چشم را نوازش داده و همین امر سبب با ارزش تر شدن این گوهر شده است. همانند دیگر انواع اپال، اپال های اتیوپی حاوی مقدار زیادی آب است بنابراین این اپال ها در برابر آسیب های گوناگون نیاز به محافظت بیشتری دارند. اپال ها گوهر بسیار مناسبی برای سنجاق سینه، گوشواره و آویز هستند اما این سنگ قیمتی را به دلیل طبع بسیار لطیفی که دارد برای انگشتری که روزانه بر دست می کنیم، توصیه نمی شود.

آکوامارین

آکوامارین هم خانواده سنگ قیمتی زمرد و در گروه بریل جای دارد. نام آکوامارین از کلمه لاتین به معنی آب دریا گرفته شده است. زمانیکه به طیف رنگی آبی این سنگ نگاهی بیاندازید، دلیل این نامگذاری را متوجه خواهید شد. همچنین آکوامارین توسط یونانیان و رومیان به عنوان سنگ محافظ دریانوردان به کار می روند و بر طبق افسانه ها گفته شده که آکوامارین جزو گنج های پریان دریایی می باشد بنابراین هر دریانوردی که آن را با خود داشته و به دریا ببرد، پریان دریایی وی را از خطرات حفظ خواهند کرد. زمانیکه مشخص شد آکوامارین در خانواده سنگ های بریل قرار دارد، این گوهر سختی ای همانند زمرد را به خود اختصاص داد. همین خاصیت سبب گشته تا این گوهر به عنوان سنگ قیمتی قابل قبول در جواهرات به کار رود. آکوامارین سنگ متولدین مارچ (اسفند ماه) بوده و در قرن نوزدهم سنگ قیمتی سال خوانده شد. تصور می شود که این گوهر به خاطر وجود کریستال در درون خود، شادی را افزایش داده و ذهن را پاک می گرداند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها