چوب بادام زمینی- قسمت اول

تخته چوب سنگی غیر عادی گوهری از استرالیا که در واقع ربطی به بادام زمینی ندارد

چوب بادام زمینی- قسمت اول

نمایی از برش چوب زیبای بادام زمینی که بر اثر انباشت حفره های ایجاد شده توسط حلزون ها، تصویری به شکل بادام زمینی تداعی می کند. این برش حدود 12 اینچ عرض دارد و از سنگ های بادام زمینی استخراج شده از معدن کندی رنج واقع در استرالیای غربی بدست آمده است.

 چوب بادام زمینی چیست؟

چوب بادام زمینی از انواع چوب سنگ شده است که معمولاً به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه  می باشد. این گوهر از ظاهر سفیدصورتی و تخم مرغی شکل خود که اندازه ای در حد بادام زمینی دارد، شناخته می شود. این گوهر نام خود را از همین سایز بادام زمینی شکل خود گرفته است. چوب بادام زمینی یک گوهر فسیلی است که داستانی بسیار غیرمعمول دارد.

 

سه تکه زیبای چوب بادام زمینی که به صورت کابوشن در استرالیای غربی تراش خورده است. اندازه این چوب ها 30 میلی متر در 20 میلی متر می باشد. این تراش ها نشان دهنده حضور حفره ایی است که با ذرات رادیولری در رنگ قهوه ای تا مشکی پر گشته و یک چوب فسیل شده را ایجاد کرده است.

 گوهر بادام زمینی چگونه شکل می گیرد؟

اکثر چوب های بادام زمینی که امروزه به فروش می رود زندگی خود را به صورت درختی از خانواده کاج ها بر روی زمین، در منطقه ای که امروزه تحت عنوان استرالیای غربی شناخته می شود، آغاز کرده اند. زمانی که عمر این درختان به پایان می رسد، رودخانه ها آنها را به دریا های کم عمق و شور بین قاره ای  می برد.

این چوب ها به صورت تخته های شناور به روی آب به دریا می رسند. این امر در طول دوره زمین شناسی کرتاسه، زمانیکه حلزون های آبی که عاشق خوردن چوب بودند و در آبهای استرالیا می زیستند، اتفاق افتاد.

وقتی این حلزون ها به تخته چوب شناور می رسیدند به آن چسبیده وشروع به خوردن آن می کردند. خیلی به سرعت  یک جفت دریچه ی ظریف درمنتهی الیه  یک سمت بدن طویل آنها ایجاد شده و از لبه ی تیز خود به عنوان سوهان استفاده کرده و خرده های ریز چوبی که می خواهند بی درنگ بخورند را تراش می دادند. در طول چند هفته،  این حلزون ها می توانستند تونل عمیقی را در یک تخته چوب خمیری شکل و نرم حفر نمایند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها