سنگ های قیمتی آلی

تقریبا تمام سنگ های قیمتی از مواد معدنی و با یک ساختار بلوری تشکیل شده اند. اگرچه برخی از سنگ ها واقعا سنگ های قیمتی با این ساختار نبوده و منشاء آلی دارند. این به این معنی که آنها توسط یک فرآیندهای بیولوژیکی چه حیوانی و یا نباتی، شکل گرفته اند.

سنگ های قیمتی آلی

درجه بندی این سنگهای آلی کم است اما شامل تعدادی از گونه های غیر معمول می شود که در تجارت گوهر مهم هستند. این سنگ ها عبارتند ازکهربا ، مرجان، جت ، عاج و مروارید.

 

کهربا

کهربا شکل فسیل شده و سخت شده صمغ درخت کاج است که در حدود 50 میلیون سال از زمان تشکیل آن بگذرد. کهربا از زمان ماقبل تاریخ برای ساخت جواهر، طلسم و اشیاء مذهبی استفاده می شد. ارزشمندترین ناخالصی موجود در کهربا عبارتند از حشرات، گیاهان و سولفید آهن. بزرگترین ذخایر کهربا در جهان در نزدیکی کالینینگراد کشور روسیه قرار دارد و ذخایر بزرگ آن در بستر دریای بالتیک است.

کهربا

مرجان

مرجان، با ساختاری شاخه شاخه و اسکلتی که به وسیله حیوانات دریایی کوچک به نام پولیپ مرجان تشکیل می گردد. سنگ مرجان با کیفیت از صخره ی مرجانی تشکیل شده است. تنوع مرجانی را می توان در دریای مدیترانه، دریای سرخ و در سواحل ژاپن پیدا کرد. رنگ های این سنگ آلی می تواند قرمز روشن تا تیره، نارنجی – قرمز، نارنجی – صورتی، صورتی، سفید، آبی یا مشکی باشد. مرجان تراش نخورده بسیار مات و کدر است، اما زمانی که جلا داده شود درخشندگی شیشه ای بسیار زیبایی را از خود به نمایش می گذارد.

سنگ مرجان

جت

جت شکل قیرمانند ذغال سنگ است که می تواند جلا داده شود. این سنگ توسط ملکه ویکتوریای انگلستان بسیار مشهور گردید یعنی زمانیکه وی این گردنبند را به عنوان زینتی برای مراسم سوگواری پرنس آلبرت بر گردن خود آویخت. وزن جت بسیار کم است بنابراین غالبا گردنبند های ساخته شده از این گوهر، بسیار بلند بوده به گونه ای که ریسه آن از گردن شروع و به دورتادور کمر ختم می گردید. این سبک از کاربرد جت در دهه 1920 بسیار متداول بود.

سنگ جت

عاج

عاج در اصل به موادی می گویند که سبب ساخت عاج فیل می شود. امروزه عاج را از دندان های کرگدن، شیردریایی، گراز وحشی و دیگر پستانداران نیز درست می کنند. عاج مانند استخوان عمدتا شامل کلسیم فسفات است. قبل از اختراع پلاستیک، عاج در ساخت دسته چاقو و چنگال، آلات موسیقی، توپ بیلیارد و بسیاری دیگر از اشیاء زینتی حک شده مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به کاهش سریع جمعیت حیوانات، واردات و فروش عاج ممنوع گشته و در بسیاری از کشورها محدود و با رعایت قوانین است.

سنگ عاج

مروارید

مروارید مهمترین سنگ آلی است که در صدف نرم تنان رشد و کشت می شود. مروارید برای بیش از 6000 سال به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می گرفت. از سال 2500 قبل از میلاد مسیح، چینی ها مروارید را تجارت می کردند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد مروارید این است که این گوهر به طور طبیعی بدون انجام هیچگونه فرآیندی، از خود درخشش و زیبایی بسیار زیادی را به نمایش می گذارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها