مروارید و شکل گیری آن

بسیاری از مردم عقیده دارند که صدف های وحشی آب های شیرین، از دانه های شن، به عنوان جسمی خارجی برای تولید هسته اولیه مروارید استفاده می کنند. با زندگی در دریا، صدف های آب های شیرین به صورت مداوم و مستمر دانه شن و محرک های دیگر را وارد بدن خود کرده و سپس خارج می کنند. بنابراین تنها زمانیکه جسم خارجی مانند تکه ای از صدف، استخوان، مرجان و یا انگل در داخل صدف سکنی گزیده و جای بگیرند صدف آب های شیرین اقدام به ساخت و تولید مروارید می کند.

مروارید و شکل گیری آن

هسته و مرکز مروارید
هسته درونی و مرکزی مروارید از کریستال کربنات کلسیم ساخته شده که این کریستال ها با یکدیگر هم تراز می باشند. بنابراین زمانیکه نور از محور تقارن یکی از این کریستال ها می گذرد، توسط کریستال دیگر منعکس و تجزیه می گردد. همین امر سبب ایجاد پدیده رنگین کمالی بر روی سطح و پوسته مروارید می شود.


اشکال مروارید
مروارید ها بستگی به محرک موجود در صدف، در اشکال گوناگونی ظاهر می شوند. این اشکال می توانند به صورت غلتان، شبه غلتان، بیضی، قطره، باروک و حلقه ای به دور مروارید باشد.


مروارید طبیعی
این نوع مروارید در تمام اشکال، رنگ ها و اندازه یافت می شوند. همانطور که از نام آنها پیداست، مروارید وحشی و یا طبیعی بدون دخالت انسان شکل گرفته است. صید بی رویه و آلودگی های گوناگون سبب کم شدن صدف های آب های آزاد گشته است با این وجود هنوز نیز می توان این نوع صدف را در خلیج فارس مشاهده نمود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها