واژه ی پنجره در سنگهای قیمتی به چه معناست ؟

آیا تا به حال شنیده اید که یک جواهر فروش و یا یک گوهرشناس در مورد پنجره صحبت کرده باشد؟ واژه پنجره که بیشتر مردم آن را می شناسند، چیزی است که ما می توانیم از طریق آن به بیرون نگاه کنیم. در صنعت طلا و جواهر واژه پنجره به سنگی گفته می شودکه معمولا بیش از حد صاف و با قرینگی ضعیف بوده و در نتیجه اشیا از داخل سنگ قابل مشاهده می باشد. پنجره باعث عدم انعکاس نور در مرکز سنگ و در نتیجه کاهش مقدار نور منعکس شده می گردد. ا ین فقدان نور نیز باعث خواهد شد که یک سنگ درخشش خودش را از دست بدهد. به این پدیده نشت نور نیز گفته می شود.

واژه ی پنجره در سنگهای قیمتی به چه معناست ؟

گاهی اوقات، یک جواهر تراش انتخاب کمی دارد. تصمیم تراش دهنده به همان اندازه که جنبه اقتصادی سنگ را در نظر می گیرد، به زیبایی آن نیز می پردازد. زمانیکه جواهر تراش اقدام به زاویه تراشی (فست کردن) یک گوهر می نماید، 2 هدف را در نظر می گیرد: (1) تولید زیبا ترین گوهر از مواد تراش نخورده (2) تولید بزرگترین گوهر ممکن از سنگ تراش نخورده.

در واقع، این دو هدف مدام با جنبه اقتصادی در کشمش است و در برخی مواقع در نظر گرفتن مصالح اقتصادی مهم تر می باشد. از آنجایی که وزن در یک سنگ جواهر مهم است، در بیشتر مواقع به گونه ای سنگ را تراش می دهند تا حداقل وزن را از دست بدهد.گاهی اوقات شکل کریستال تراش نخورده به خودی خود بر برش گوهر به پایان رسیده تاثیر می گذارد و ممکن است تراش ما به پاویلیون یا تاج بسیار بزرگ ختم شود و یا با تاجی بسیار پهن و پایه ای باریک مواجه شویم. این دومین علتی است که سبب می شود در یک سنگ قیمتی به پدیده پنجره برخورد نماییم.

در تراش زاویه بدون اشکال، قسمت پاویلیون (بخش پایینی سنگ قیمتی) باید نور را از بالای سنگ یا همان تیبل، منعکس نماید. اگر فست ها درست انجام نگشته و زوایای درستی را به نمایش نگذارد، نور از انتهای سنگ عبور کرده و هیچ انعکاس نوری را به نمایش نمی گذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد گوهر دیگر درخشش ندارد. اکنون شما سنگ خود را در مقابل یک کاغذ که نوشته ای در آن است بگیرید از قسمت تیبل سنگ به نوشته نگاه کنید. اگر شما بتوانید از داخل سنگ نوشته ها را بخوانید این تراش دارای پدیده پنجره است.
لازم به اشاره است که پنجره ها درجه دارند - یک جواهر ممکن است بدون پنجره، یک پنجره ی بسیار جزئی و یا یک پنجره ی بسیار بزرگ داشته باشد. از پنجره های بزرگ همیشه باید اجتناب شود زیرا آنها بر زیبایی سنگ اثر زیادی می گذارند.


عکس بالا 2 سنگ  تانزانیت با کیفیت مساوی را  نشان می دهد که چگونه یک پنجره می تواند بر  زیبایی و بازگشت نور تاثیر گذار باشد. سنگ سمت چپ یک تانزانیت با تراش عالی را نشان می دهد که پدیده پنجره را ندارد ولی سنگ  سمت راست که برش آن کم عمق بوده و در آن پنجره های بزرگی بوجود آمده است. قسمت پاویلیون با زاویه های درستی تراش نخورده در نتیجه نور عبور کرده و پنجره در سنگ به وجود امده است.
با شرکت در کلاس های گوهرتراشی و گوهرشناسی آریان گوهر رخشان می توانید با تراش درست و صحیح انواع سنگ های قیمتی اشنا شده و هنگامیکه پدیده پنجره را در سنگ ها مشاهده کردید، به راحتی بتوانید آن را تشخیص داده تا از صرف هزینه زیاد در رابطه با یک گوهر، جلوگیری نمایید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها