سنگ انیکس

اکثر مردم انیکس را عقیق سیاه تصور می کنند، اما این یک باور نادرست است. در جهان گوهرشناسی، واژه انیکس به سنگی لایه لایه با رنگ های مختلف در لایه های چندگانه برمی گردد. معمولا این نوع سنگ از عقیق و یا کلسدونی، با لایه های موازی برش خورده که از رنگ روشن آغاز و به رنگ تیره خاتمه می یابد، جدا می شود.

سنگ  انیکس

اونیکس ممکن است تلفیقی از دو رنگ سیاه و سفید باشد که معمولا با یک پایه سیاه و یک لایه سفید در بالای لایه های دیگراست. اما گاهی نیز به رنگ قهوه ای و سفید مانند ساردونیکس، و یا قرمز و سفید مانند اونیکس کارنلین باشد. این نوع از اونیکس به طور معمول در کنده کاری های قیمتی و حکاکی، مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی در جایی که لایه های رنگارنگ این سنگ با حکاکی بتواند جلوه های بصری رنگی زیبایی را به وجود آورد. از انواع معروف و شناخته شده در حکاکی می توان به نگار گری (تصویر تراشی) اشاره کرد که در آن فضاهای منفی کار را می توان با لایه های رنگی این نوع سنگ نشان داد. از دیگر روش های شناخته شده حکاکی برجسته کاری است که طرح را از سطح پایه و اصلی جدا کرده و به عبارتی طرح را برجسته می سازند.

پس چرا امروزه از اونیکس به عنوان سنگ جواهر سیاه یاد می کنند؟ معمولا عقیق و کلسدونی که به رنگ سیاه درآمده و عقیق مشکی را می سازد. این نوع عقیق غالبا به شکل کابوشن یا مهره تراش داده می شود اگرچه اخیرا این سنگ مات را به شکل فست نیز می تراشند که بسیار زیبا نیز است.


 

نام عقیق گاهی اوقات کاملا نادرست به گروه های دیگر سنگ های معدنی مانند کلسیت یافت شده از مکزیک و یا پاکستان ارجاع داده می شود. این سنگ معدنی سختی کمتر از اونیکس واقعی داشته، نرم تر بوده و به آسانی در دسترس است. اکثر نمونه های حکاکی شده ای که به عنوان اونیکس به فروش می رسد، همین مواد کربنی نرم هستند. اونیکس طبیعی بسیار شبیه به کوارتز کریپتوکریستال (کوارتزی که بلورهای آن مخفی بوده و آشکار نمی باشد. در واقع مات است) با سختی 6.5 7 در مقیاس موس بوده و هماننند تمامی کوارتزها ترکیب دی اکسید سیلیکون با چگالی 2.58-2.65 و ضریب شکست 1.530-1.540 دارد.

از آنجایی که سنگ های قیمتی سیاه می تواند جواهرات خارق العاده ای را تولید کنند، اونیکس سیاه هم بسیار محبوب گردیده است. در واقع تعداد نسبتا کمی از سنگ های قیمتی به رنگ سیاه وجود دارد. اونیکس یکی از  رایج ترین و کم هزینه ترین سنگ های قیمتی سیاه است. گونه های دیگر سنگ های قیمتی سیاه رنگ شامل الماس، یاقوت کبود، لعل، جت و تورمالین می شود. از میان سنگ های قیمتی فاخر، تورمالین سیاه به طور گسترده ای در دسترس ترین سنگ بوده که هنوز هم با قیمت بسیار مقرون به صرفه به فروش می رساند .

 

 


 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها