سنگ ماه تولد ژانویه - گارنت

گارنت، سنگ ماه تولد ژانویه (11 دی تا 11 بهمن ماه) است. نام گارنت از کلمه لاتین "Granatum"، به معنی دانه، مشتق شده زیرا شکل سنتی که سنگ در آن تراش خورده، شبیه به یک دانه انار است. گارنت ها توسط مصریان باستان (Ancient Egyptian) در جواهراتشان استفاده و ارجاعاتی به این سنگ وجود دارند که نشان می دهد قدمت آنها به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح برمی گردد.گارنت نشان از اعتماد و دوستی ابدی است. گارنت ها بسته به ترکیب شیمیایی خود ممکن است تنوعی از رنگ هایی مانند قرمز، قهوه ای، زرد، نارنجی، سفید، سبز یا سیاه داشته باشند.

سنگ ماه تولد ژانویه - گارنت

انواع گارنت ها

پیروپ: این شایع ترین نوع در بین کل گارنت هاست که معمولا رنگ آن بین قرمز تیره تا مشکی است. چکسلواکی (Czechoslovakia) یکی از تولیدکنندگان اصلی این نوع گارنت بود. سنگ های کوچک تر برای تولید دانه ها، سوراخ می شدند.

آلماندین یا آلماندیت (Alamandite): این سنگ ها رنگ قرمز سیر تا قرمز مایل به قهوه ای دارند. برخی از آلماندیت ها یک ستاره چهارسو (4- پرتو) دارند که توسط ادخال ها بوجود آمده است. گارنت های ستاره در هند و ایالات متحده آمریکا (Idaho) یافت می شوند.

رودولیت (Rhodolite): این نوع گارنت یک رنگ سرخ رز متمایل به بنفش داشته و مخلوطی از پیروپ و آلماندیت به نسبت 2 به یک است. رودولیت ها ممکن است حاوی ادخال های برف ریزه مانند باشند.

اسپسارتیت (Spessartite): نام این سنگ، از اسپسارت (Spessart)، محلی در آلمان که در آن این نوع گارنت برای اولین بار کشف گردید، مشتق شده است. رنگ اسپسارتیت از قهوه ای تا قرمز و نیز نارنجی متغیر است.

هسونایت (Hessonite): یک گارنت گروسولار با رنگی در محدوده نارنجی تا زرد است.

تساولیت (Tsavolite ) یا تساوریت (Tsavorite):  این یک گارنت گروسولار است که رنگ سبز زمردی دارد. این گارنت در سال 1970 تساوریت در تانزانیا (در محلی نزدیک به پارک ملی تساوو ( Tasvo)) یافت شد. این نام از اسم پارک مشتق شده است.

آندرادیت (Andradite):  این گارنت رنگ هایی مانند زرد، سبز، سیاه و قهوه ای دارد. دمانتوئید یک آندرادیت شفاف با پراکندگی بسیار بالا است و ممکن است مانند الماس بنظر برسد.

مالایا (Malaya ) یا (Malaia): این گارنت ها یک رنگ نارنجی مایل به زرد قرمز، یا صورتی روشن تا تیره با سختی متوسط 7.0 تا 7.5  در مقیاس موس دارند. گارنت های مالایا در کشورهایی مانند نیجریه یافت می شوند.

گارنت های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است فام هایی داشته باشند که کمی متفاوت تر از گارنت های قسمت فوق بوده و نام های مختلفی مانند اومبا (Umba)، نعنا (Mint)، مور تپه (Ant Hill)، مارالامبو ( Maralambo)، امپریال (Imperial) به آنها اطلاق می شود. این نام ها ممکن است نشانگر محل کشف آنها باشد، اما همه آنها در یکی از گروه های فوق قرار می گیرند.

یک دسته جدید از گارنت ها تحت عنوان گارنت های تغییر فام (Color Change Garnets) به تازگی از معادنی در تانزانیا (Tanzania) و کنیا (Kenya )کشف شده است. رنگ این گارنت ها بسته به منبع نور، از قرمز گیلاسی (نور لامپ های رشته ای) تا آبی بنفش (نور روز). تغییر می کند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها