کاربردهای طلا در الکترونیک و پزشکی

استفاده از طلا در الکترونیک مهمترین کاربرد صنعتی طلا در ساخت لوازم الکترونیکی است. دستگاه های الکترونیکی Solid state ، از ولتاژهای بسیار پایین و جریان هایی استفاده می کنند که به راحتی با خوردگی یا کدر شدن، در نقاط تماس قطع می شوند. طلا هادی بسیار کارآمدی است که می تواند این جریان های کوچک را حمل کرده و عاری از خوردگی باقی نگه دارد. قطعات الکترونیکی ساخته شده با طلا، بسیار قابل اعتماد هستند. طلا در اتصال دهنده ها، سوئیچ و رله (نیروگر) هم بساوی، اتصالات لحیم شده، سیم های اتصال دهنده و تسمه های مدار استفاده می شود.

کاربردهای طلا در الکترونیک و پزشکی

 

 

 

مقدار کمی طلا تقریبا در هر دستگاه پیچیده الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه ها شامل: تلفن های همراه، ماشین حساب ها، کمک های دیجیتال شخصی، دستگاه های سامانه موقعیت یابی جهانی و سایر دستگاه های کوچک الکترونیکی، هستند. اکثر لوازم خانگی بزرگ الکترونیکی مانند تلویزیون نیز حاوی طلا است.

یکی از چالش های استفاده از طلا در مقادیر بسیار کوچک در دستگاه های بسیار کوچک، کاهش این فلز در جامعه است. هر سال نزدیک به یک میلیارد تلفن همراه تولید می شود و بیشتر آنها شامل طلایی به ارزش حدود 50 سنت است. طول عمر متوسط آنها زیر 2 سال بوده و تعداد بسیار کمی از آنها در حال حاضر بازیافت شده اند. اگر چه مقدار طلا در هر دستگاه کم است، اما تعداد زیاد آنها به معنای مقدار زیادی از طلای بازیافت نشده می باشد.

استفاده از طلا در کامپیوترها

طلا در بسیاری از قسمت های کامپیوتر استاندارد رومیزی یا لپ تاپ استفاده می شود. انتقال سریع و دقیق اطلاعات دیجیتال از طریق کامپیوتر و از یک جزء به دیگری، نیاز به یک هادی کارآمد و قابل اعتماد دارد. طلا این نیازها را بهتر از هر فلز دیگر برآورده می سازد. اهمیت کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد، هزینه های بالا را توجیه می کند.

استفاده از طلا در دندانپزشکی

آلیاژهای طلا برای پر کردن، روکش های دندان، پل ها (پلی که دندان مصنوعی را به دندان طبیعی وصل می کند) و لوازم ارتودنسی استفاده می شود. به دلیل بی اثر بودن از نظر شیمیایی، غیر آلرژی زا بودن طلا و کار آسان با آن، این فلز زرد در دندانپزشکی کاردبرد دارد.

مشخص شده که کاربرد طلا در دندانپزشکی به سال 700 پیش از میلاد، برمی گردد. "دندانپزشکان" اتروسکان (وابسته به سرزمین اتروریا (Etruria) و مردم و زبان و فرهنگ آن) از سیم طلا برای بستن دندان جایگزین داخل دهان بیماران خود، استفاده می کردند. طلا در زمان های قدیم احتمالا برای پر کردن حفره ها مورد استفاده قرار گرفت، با این حال تا کمی بیش از 1000 سال پیش، هیچ مدرک و شواهد باستان شناسی برای این استفاده طلا وجود نداشت.

تا اواخر دهه 1970 ، طلا بسیار سخاوتمندانه تر در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت. بالا رفتن سریع قیمت طلا در آن زمان، انگیزه توسعه مواد جایگزین را به وجود آورد. با این حال، مقدار طلای مورد استفاده در دندانپزشکی مجددا شروع به افزایش کرده است. برخی از انگیزه ها برای این بازگشت به طلا، ناشی از وجود نگرانی ها درباره فلزاتی است که با اثربخش بودن واکنش آنها، تأثیر معکوسی بر سلامت فرد در طولانی مدت، خواهد گذاشت.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها