طلا و پشتوانه مالی

از آنجا که طلا بسیار با ارزش بوده و عرضه آن بسیار محدود می باشد، مدت های طولانی به عنوان یک وسیله مبادله یا پول استفاده می شده است. اولین استفاده شناخته شده از طلا در معاملات به بیش از 6000 سال قبل باز می گردد. معاملات اولیه با استفاده از قطعات طلا و یا تکه های نقره ای انجام می شد. کمیابی، سودمندی و مطلوبیت طلا، آن را - برای مدت طولانی- به ماده ای ارزشمند تبدیل کرد. طلا به خوبی با این هدف هماهنگی داشته زیرا ارزش بالایی دارد، با دوام و قابل حمل بوده و به راحتی بخش پذیر است.

طلا و پشتوانه مالی

برخی از چاپ های اولیه ی پول کاغذی توسط طلایی که در گاوصندوق نگه داشته می شد- برای هر واحد پولی که در گردش قرار داده شده بود - پشتیبانی می شدند. ایالات متحده زمانی یک "استاندارد طلا" را مورد استفاده قرار داد و یک ذخیره طلا برای پشتیبانی از هر دلار در گردش، نگه داشت. بر اساس این استاندارد طلا، هر فرد می توانست پول رایج کاغذی به دولت ارائه کرده و در عوض، تقاضای طلایی با ارزش برابر کند. استاندارد طلا زمانی توسط بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفت اما در نهایت بیش از حد دست و پا گیر شد و دیگر توسط هیچ کشوری استفاده نگردید.

تولید طلای 2011

کشور

تن

 

)China چین (

355

 

)Australia استرالیا (

270

 

)United States ایالات متحده (

237

 

)Russia روسیه (

200

 

)South Africa آفریقای جنوبی (

190

 

)Peru پرو (

150

 

)Canada کانادا (

110

 

)Indonesia اندونزی (

100

 

)Ghanaغنا (

100

 

)Uzbekistanازبکستان (

90

 

)Mexicoمکزیک (

85

 

)Papua New Guinea پاپوا - گینه ی نو (

70

 

)Brazilبرزیل (

55

 

)Chile شیلی (

45

 

)Other Countriesسایر کشورها (

630

 

کمیت های بالا، برآورد تولید طلا در "واحد تن" هستند. اطلاعات از خلاصه گزارش های کالای معدنی USGS  (اداره ی نقشه برداری و زمین شناسی ایالات متحده).

 
 

 

 

طلایی که به عنوان یک پشتوانه مالی برای پول رایج مورد استفاده قرار می گرفت، اغلب به شکل مکعب های طلا- که به عنوان "شمش طلا"  نیز شناخته می شود- نگهداری می شد. استفاده از مکعب های طلا، هزینه های تولید را در سطح حداقل نگه داشته و امکان ذخیره سازی و رسیدگی راحت را به وجود می آورد. امروزه بسیاری از دولت ها، افراد و نهادها، روی طلا – به صورت شمش- سرمایه گذاری می کنند.

اولین سکه های طلا در حدود 560 سال قبل از میلاد، به فرمان شاه کرزوس (King Croesus) از لیدیا (Lydia) -  منطقه ای از ترکیه امروزی - ضرب شد. سکه های طلا تا اوایل دهه 1900 معمولا در معاملات مورد استفاده قرار می گرفتند تا زمانی که پول های کاغذی تبدیل به شکل شایع تری از ارز شدند. سکه های طلا در دو نوع واحد صادر گردیدند. برخی از آنها در واحدهای پول رایج شمرده شدند، مانند دلار، در حالی که سایر آنها در وزن های استاندارد، مانند اونس یا گرم صادر شدند.

سکه های طلا امروز دیگر در معاملات مالی استفاده گسترده ای ندارند. با این حال، سکه های طلا که در وزن های مخصوص توزیع شدند، راه های محبوبی برای مردم هستند تا علاوه بر اینکه خرید خود را انجام می دهند ، مقدار کمی از  خود طلا را برای سرمایه گذاری داشته باشند. سکه های طلا تحت عنوان اقلام "یادبود" نیز منتشر شده اند. بسیاری از مردم از این سکه های یادبود لذت می برند زیرا آنها هم دارای ارزش قابل وصول و هم ارزش فلزات گرانبها (هم ارزش مادی و هم معنوی)را دارند.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها