توضیحاتی در مورد فیروزه

http://www.gigparsian.com

گوهر فیروزه اگرچه شفافیت و یا براقی بسیاری از گوهرها را ندارد اما به دلیل رنگ زیبا و استفاده تزئینی آن در دوره های مختلف تاریخ، در بین ملل مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.
فیروزه از نظر رنگی به رنگ های زرد، سبز چمنی تا آبی آسمانی در بازار های جهانی یافت می شود. این سنگ تنها در مناطق خشک در برخورد آب های اسیدی زیر زمینی اشباع از مس با کانی هایی که دارای آلومینیوم و فسفر هستند به وجود می آید.
مشخصات فیروزه:
سختی در مقیاس موهس: 6-5
وزن مخصوص: 76/2
سیستم کریستالین: تریکلینیک
ساختار شیمیایی: CuAl6(Po4) (OH8)4H2O
شفافیت : مات ،کدر
ضریب شکست: 61/1 – 65/1

سه فاکتور مهم در قضاوت کیفیت فیروزه وجود دارد که عبارتند از:
1) رنگ (Color)
2) بافت (Texture)
3) شجره (Matrix)
رنگ (Color):
گرانبهاترین رنگ فیروزه، رنگ آبی متوسط یکدست که به آبی آسمانی معروف است، بوده که شهر نیشابور ایران به دلیل داشتن بهترین رنگ فیروزه در دنیا شهرت دارد. به همین علت در تجارت بین المللی بهترین رنگ فیروزه به Persian Blue معروف است. صرف نظر از اینکه گوهر مربوط به ایران باشد یا خیر.
از دیگر معادن مهم فیروزه در جهان می توان به آمریکا و مکزیک اشاره نمود که به رنگ های آبی کمرنگ، آبی مایل به سبز و سبز مایل به آبی دیده می شود و یا فیروزه مصر که به رنگ سبز مایل به زرد و یا آبی مایل به سبز یافت می شود. دانشمندان بر این عقیده اند که وجود عنصر آهن در ترکیب شیمیایی فیروزه باعث به وجود آمدن رنگ سبز در آن می شود در حالیکه هر چه عنصر مس در فیروزه بیشتر باشد رنگ آبی در آن تشدید شده و در نتیجه باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.
بافت (Texture):
فیروزه از تجمع کریستال های میکروسکوپی (Microcrystalline Aggregate) بسیار ریزی تشکیل شده است. اگر این کریستال ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، جذب و نفوذپذیری مواد خارجی به فیروزه کاهش پیدا کرده و در نتیجه سختی و استقامت آن در تغییر رنگ بهتر خواهد بود . همچنین بعد از صیقل از جلای بهتری نسبت به آن دسته از فیروزه هایی که به دلیل فاصله بیشتر بین کریستال های ریز آن، مواد بیشتری را به خود جذب می کنند، برخوردار خواهند بود.


شجره (Matrix):
فیروزه هایی که در معادن سنگ آهک تشکیل می شوند دارای شجره های قهوه ای تیره و فیروزه هایی که در معادن ماسه سنگ تشکیل می شوند دارای شجره های روشن تری هستند.
در بازارهای جهانی فیروزه هایی که بدون شجره هستند از ارزش بیشتری برخوردار بوده و هرچه مقدار شجره در فیروزه بیشتر باشد از ارزش آن می کاهد. البته فیروزه هایی که شجره هایی که به شکل خطوط نازک بوده و همانند نقش تارعنکبوت (Spider Web) را در فیروزه نشان می دهد از محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان برخوردار است.

بهسازی فیروزه ها:
Dying : بسیاری از فیروزه ها کمرنگ بوده و از این جهت مورد بهسازی قرار می گیرند که رنگ ها آنها بهبود یابد تا ارزش آن ها بیشتر می شوند.

Impregnating: به دلیل آن که فیروزه ها از قدرت جذب مواد خارجی همانند چربی و یا مواد آرایشی که باعث آسیب رساندن به گوهر می شود، را دارا می باشد آنها را در پلاستیک و یا پارافین ذوب شده قرار می دهند تا از نفوذ مواد خارجی به آن جلوگیری کرده و باعث ارتقاء رنگ، جلا و استقامت فیروزه می شود.

فیروزه های مصنوعی و بدلی:
اگر چه فیروزه به مقدار کافی یافت می شود اما فیروزه با کیفیت عالی کمیاب بوده و به همین دیل انواع فیروز های مصنوعی و بدلی و شبه فیروزه ها در بازار جهانی رواج یافته اند.
فیروزه مصنوعی (Synthetic Turquoise):
در سال 1980 میلادی فیروز های مصنوعی که دارای رنگ و زیبایی خوبی می باشد توسط کمپانی Gilson به بازار جهانی معرفی شد که برای مدت کوتاهی ساخته شد و به همین دلیل کمیاب بوده و به ندرت دیده می شود.
فیروزه بدلی (Imitation Turquoise):
از انواع فیروزه های بدلی که از شیشه و یا پلاستیک ساخته شده اند به وفور در بازارهای جهانی دیده می شود. نوع دیگر فیروزه های بدلی که بسیار رواج دارد از ترکیب پودر کانی های مختلف ساخته شده که توسط چسب و رنگ شکل فیروزه را به خود می گیرد و Reconstructed Turquoise نامیده می شوند.
شبه فیروزه های طبیعی:
Howlite:
این سنگ که نمونه ای طبیعی است و تنها در آمریکا یافت می شود، دارای رنگ سفید با شجره های خاکستری و یا مشکی می باشد. این سنگ بعد از رنگ شدن یکی از بهترین شبه فیروزه ها است.
از دیگر شبه فیروزه های طبیعی که به جای فیروزه خرید و فروش می شود می توان به Variscite و Chrysocolla اشاره نمود.


جهت دریافت فایل PDF با توضیجات کامل و عکس لینک زیر را کلیک کنید
http://main.tala.ir/files/upload/Turquoise_4_.zip

جناب آقای مهندس فرهاد زندی
مجتمع آموزشی گوهرپارسیان http://www.gigparsian.com

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها