جواهر الماس زرد سلطان احمد شاه قاجار (Sultan Ahmed Shah Qajar)- قسمت اول

سنجاق الماس زرد فانتزی طراحی شده در اواخر قرن نوزدهم، نام خود را از سلطان احمد شاه قاجار (Sultan Ahmed Shah Qajar)، شاه ایران، از 1909 تا 1925 و آخرین عضو حاکم از سلسله قاجار، می گیرد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این جواهر به احتمال زیاد از جد پدر احمد شاه یعنی ناصر الدین شاه دست به دست به سلطان احمد شاه قاجار رسیده است. ناصر الدین شاه قاجار خبره و کلکسیونر بزرگ الماس و جواهرات الماس نشان بود. او در تاریخ به عنوان اولین پادشاه حاکمی که زیبایی الماس زرد را ارج نهاد، ماندگار شده است همان الماس های کیپ سری (Cape-series ) که قبلا دست کم گرفته می شدند، و او با خرید یک مجموعه از 23 الماس زرد در سفر سوم خود به اروپا در سال 1889، وجهه این الماس ها را بالا برد.

سنجاق احتمالا در میان 80 الماس عجیب و غریب زینت بخش سنجاق های دوخته شده روی ژاکت ناصر الدین شاه بود - در عکسی که در دهه 1880 گرفته شده است. این جواهر ظاهرا در کلکسیون شخصی سلطان احمد شاه قاجار بود که وقتی در سال 1923 به اروپا تبعید شد آن را با خود برد. سلطان احمد شاه قاجار سنجاق را برای نوه اش، که در ماه می سال 1983 آن را برای حراج در Sotheby قرار داد، به ارث گذاشت.

این قطعه با ارزش را یک فرد با تجربه و ناشناس که کلکسیونر الماس بود، خریداری کرد. عکس های بسیاری از سلطان احمد شاه قاجار موجود است که در آنها خود را با سنجاق الماس زرد فانتزی آراسته که به یک دسته ی پر سفید (که در قدیم برای زینت کلاه و مو به کار می رفت) وصل شده است. از این رو نامی که به سنجاق داده شده - جواهر الماس زرد فانتزی سلطان احمد شاه قاجار - بسیار مناسب به نظر می رسد.

هنگام بازگشت الماس تاریخی در حراجی جواهرات باشکوه Sothebys Magnificent Jewels و فروش جواهرات Jewels Sale Noble - که ماه می سال 2013در ژنو برگزار شد- گزارش GIA حاوی 4 سی معروف (4Cs) الماس نیز همراهش بود. بر اساس این گزارش، الماس مورد نظر یک گوهر با رنگ زرد فانتزی طبیعی، تراش کوسن، وضوح سنگ SI-1 و وزن 74.53 قیراط است.

تراش سنگ به نظر می رسد تراش قدیمی اروپایی باشد که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم محبوب شد. این واقعیت که الماس در اواخر قرن نوزدهم و در اروپا تراش خورده و ناصر الدین شاه آن را حدود همین دوره در یکی از سفرهای خود به اروپا خریداری کرده، تایید می کند که به احتمال زیاد تراش قدیمی اروپایی است (old-European).

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها