تاج پهلوی

تاریخچه در نخستین سال های قرن چهاردهم هجری، رضا شاه پس از قاجاریان به قدرت رسید. ولی وی حاضر نشد تاجی را که آنان استفاده میکردند، بر سر گذارد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

درنتیجه به عده ای از استادان جواهرساز ایرانی، به سرپرستی سراج الدین جواهری، تاجی نو سفارش داد. بنابراین مراسم جلوس وی بر تخت سلطنت تنها با سرنهادن کلاهی مزین به الماس دریای نور در سال 1304 شروع شد و پس از حاضر شدن این تاج پرجواهر در سال 1305 از آن استفاده شد. محمد رضا پهلوی نیز از این تاج استفاده کرد. این تاج هم اکنون در خزانه بانک ملی (موزه جواهرات ملی) قرار دارد.

مشخصات تاج
فریم اصلی تاج از طلا، نقره و مخمل قرمز ساخته شد و ارتفاع آن 29 سانتیمتر و عرض آن 20 سانتیمتر است. وزنی برابر با 2 هزار و 80 گرم داراست. در این تاج زیبا از 3 هزار و 380 قطعه الماس استفاده شده است که در مجموع هزار و 444 قیراط (229 گرم) می شود. بزرگترین الماس کار شده روی آن الماس زرد به وزن 80 قیراط (12 گرم) است که توسط الماس های سفید احاطه شده است. به علاوه در این تاج 369 مروارید در سه ردیف استفاده شده است که به طور استادانه ای کنار هم قرار گرفته اند. در مجموع از 5 زمرد استفاده شده که بزرگترین آنها در نوک تاج با 100 قیزاط وزن قرار دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها