دنياي گوهرها

دانستنی های یاقوت سرخ: قسمت دوم در مقاله قبل درمورد یاقوت سرخ مطالب مختلفی را آوردیم.در ادامه نگاهی اجمالی داریم به دانستنیهایی در باره یاقوت سرخ.

آموزشگاه آرگو


مکانهایی که این سنگ در آنجاوجود دارد،شامل برمه (Burma)، سریلانکا، ویتنام، تایلند و آفریقامیشود. البته این نکته را باید در نظر داشت که معیار قیمت گذاری تا حدی سلیقه ای و بسته به طرز تفکر افراد دارد. مثلا یک یاقوت سرخ و شفاف که متعلق به تایلند است گران تر از یک یاقوت سرخ نیمه شفاف برمه می باشد. معیار اصلی قیمت گذاری سنگ های قیمتی بر اساس خصوصیات، طیف رنگ و شفافیت آنهاست که در آزمایشگاه های مجهز مربوط به گوهر شناسی این کار صورت می گیرد.

گاهی اوقات ناخالصی های سنگ ها به شناسایی نوع آنها کمک می کند که البته ممکن است در شفافیت، درخشندگی و ارزش آنها تاثیر گذارند. از نظر نوع تراش، یاقوت های سرخ یکی از نامتقارن ترین سنگ ها هستند که این به دلیل کمیابی و شکل سخت و سفت آنها می باشد. هر کسی نمی داند که این سنگ ها تا چه حد کمیاب و نادر هستند. مدل های رایج تراش برای سنگ های شفاف، بیضی شکل و برای سنگ های کدر و نیمه شفاف به شکل مهره و تراشکابوشن (Cabochons) است.

به یاقوت های سرخی که شبیه ستاره هستند، یاقوت سرخ ستاره ای شکل می گویند. بهترین نوع یاقوت های سرخ ستاره ای شکل برای برمهاست که از شفافیت بالایی برخوردارند و گران قیمت هستند. به خاطر داشته باشید که هرچه رنگ سنگ شما بهتر باشد، با ارزش تر است، حتی اگر شکل آن ستاره ای باشد درحالیکه اگر رنگ آن جالب نباشد، ارزش چندانی ندارد.

یاقوت های سرخ، بسیار بادوام هستند. سختی آنها بسیار بالا و طبق معیار موس (کانی شناس آلمانی)، 9 می باشد. بدیهی است که سنگ های با ترک بیشتر، دوام کمتری دارند. برای سنگ هایی که به نسبت تمیز هستند و ناخالصی ندارند، پوشش خاصی در نظر گرفته نشده، فقط باید از تماس آنها با مواد شیمیایی جلوگیری کرد. بهترین روش برای تمیز کردن یاقوت سرخ، آب ولرم و صابون و یک برس نرم است.

منبع : آموزشگاه آرگو

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها